Verhoog je weerstand en bescherm je tegen corona en andere virusbesmettingen

Verhoog je weerstand om gezond en wel de winter door te komen. Een sterk immuunsysteem en een hoge natuurlijke weerstand is geen volledige garantie om niet ziek te worden. Het verkleint wél je risico op winterkwaaltjes zoals verkoudheden, griep (influenza) corona, infecties van je luchtwegen en voor bronchitis. Een goede weerstand maakt zo een virusbesmettingen alvast minder zwaar en verkort je genezingsproces. En dat is toch ook goed meegenomen, toch? Maar hoe verhoog je je weerstand?

Kortom, wat moet je zeker eten voor een ijzersterke weerstand?

Als je verkoudheden, griep, corona en bronchitis zo lang mogelijk wilt buiten houden moet je zeker je natuurlijke weerstand verhogen. Dat kun je alleen in een gezond en natuurlijk eet- en leefpatroon. Dat is er een met veel verse groenten, fruit, peulvruchten, onbewerkte noten, zaden en pitten, volkorengranen en volkorenproducten en vette vis. Zaak is om de juiste voedingsproducten te eten.

Verhoog je weerstand met verse groenten en fruit

Iedereen weet het ondertussen: in een gezond en natuurlijk eetpatroon staan verse groenten en fruit bovenaan. En toch eten de meesten onder ons er veel te weinig van. Verse groenten barsten van alle gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en voedingsvezels, nodig om dagelijks goed te functioneren. Verse groenten bevatten ook weinig of geen calorieën. Je eet ze dus onbeperkt en bij voorkeur 500 gram rauwe en gekookte groenten per dag. Je kunt overigens nooit te veel groenten eten.

Vers fruit

Fruit is ook super gezond, is rijk aan alle gezonde voedingsstoffen maar bevat van nature ook fruitsuikers. Die zijn veel minder nadelig dan toegevoegde suikers, maar het blijven nog altijd suikers. Te veel fruitsuikers eten is dus ook geen goed idee. In een gezond eetpatroon eet je maximaal drie diverse stukken fruit per dag. Wanneer je iets aan je overgewicht wilt doen beperk je je fruitconsumptie best tot maar een stuk fruit per dag.

Verhoog je weerstand met peulvruchten

Peulvruchten zijn, net als groenten, rijk aan alle gezonde voedingsstoffen en vooral aan eiwitten. Die zijn van groot belang, zowel voor een goede gezondheid als voor makkelijker afvallen. Eiwitten zijn vezelrijk en geven ons een snel en langdurig voldaan gevoel. Dat betekent dat je minder snel weer honger hebt en afvalt. Eiwitten zijn nog op een ander vlak belangrijk om je gezond gewicht te bereiken en te behouden. Ze vergroten en versterken namelijk je spiermassa. En spieren helpen je ook om meer vet te verbranden en je overgewicht te verliezen. Ze verbruiken namelijk ook energie (calorieën). Dat doen ze niet alleen in beweging, maar even goed terwijl je rust en tijdens je slaap. Daarom dat diëtisten het belang van een goede slaap zo sterk benadrukken.

  • De meest bekende peulvruchten zijn: erwten, alle soorten bonen, groentekiemen, maïs, kapucijner, linzen en vooral kikkererwten.
  • Eiwitten vind je ook in vette vis: zoals in wilde zalm, tonijn, forel, paling, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, sardienen, makreel, sprot, haring en in ansjovis.
  • Kip en kalkoen.
  • Eieren.

Onbewerkte noten zaden en pitten

Die zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand. Zowel noten als zaden en pitten bevatten relatief veel vezels en gezond vetten. Eet regelmatig een handjevol noten, zaden en pitten, maar niet meer dan een handjevol of maximaal 25 gram per dag. Varieer daarbij zoveel mogelijk. Noten bevatten selenium (seleen) een mineraal en sterk antioxidant dat je immuunsysteem versterkt.

Eet genoeg voedingsvezels

Een goede spijsvertering maar vooral een gezonde darmflora bepalen in belangrijke mate je immuunsysteem en je natuurlijke weerstand. Voeding met voldoende vezels houdt niet alleen je darmflora gezond. Het doet je ook minder eten omdat het je snel een langdurig voldaan gevoel geeft.

  • Voedingsvezels vind je vooral in: verse groenten en fruit, aardappels, onbewerkte ontbijtgranen zonder toevoegingen, in volkorengranen (haver, zemelen en boekweit) en in volkorenproducten zoals in alle soorten volkorenbrood, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst. In zilvervliesrijst bevat ook het mineraal selenium dat je weerstand een boost geeft.

Verhoog je weerstand met deze Vitaminen en Mineralen

Vooral gezond en gevarieerd eten is belangrijk om je immuunsysteem te versterken en je weerstand te verhogen. Daarnaast moet je ook voldoende bewegen. Om te beginnen is een half uurtje wandelen, fietsen of joggen al genoeg. Een belangrijke vitamine om je immuunsysteem en je weerstand op te krikken is bijvoorbeeld vitamine D. Die maken we vooral onderhuids aan onder invloed van de uv- stralen van de zon. En die zon schijnt hier in het najaar en in de winter veel te weinig. Onze voeding levert te weinig van deze vitamine, zodat we die uit een natuurlijk voedingssupplement moeten halen. Zo verklein je de kans dat je ziek wordt.

Soorten vitaminen en mineralen voor een hoge natuurlijke weerstand

Voor een goede gezondheid, een sterk immuunsysteem en een hoge weerstand hebben we alle vitaminen broodnodig. Dat zijn er in totaal dertien. Er zijn 13 soorten vitaminen.

  • Onmisbare vitaminen voor een betere weerstand: dat zijn naast vitamine C en D ook vitamine A, B6, B11, B12 en vitamine E.
  • Mineralen die je weerstand maximaal versterken zijn vooral: ijzer, zink, koper en seleen.

Lees ook: Voedingssupplement voor meer natuurlijke weerstand

Vitamine D

Dé vitamine die je weerstand maximaal beschermt haal je dus in de eerste plaats uit het zonlicht. In beperkte mate ook uit je dagelijkse voeding en vooral uit citrusvruchten (sinaasappels), vette vis en melkproducten zoals onbewerkte natuuryoghurt, Griekse yoghurt, skyr en kwark zonder toevoegingen.

Omdat er in de herfst en de winter veel minder zon is, is het een goed idee om een voedingssupplement met vitamine D te slikken.

Verhoog je weerstand met Vitamine C

Is samen met vitamine D dé vitamine bij uitstek voor meer weerstand. Je vindt deze vitamine vooral in:

  • Alle citrusvruchten: sinaasappels, grapefruits, kiwi, citroenen en limoenen
  • Fruit: zwarte bessen, aardbeien, frambozen, guaves, papaja, meloen, ananas en mango
  • Verse groenten en groene bladgroenten: spinazie, andijvie, sla, in alle groene koolsoorten, paksoi, Chinese kool, tuin- en waterkers, rode kool, raapstelen, tomaten, in bloemkool, broccoli, paprika en in witlof
  • Kruiden en specerijen: nootmuskaat, tijm, bieslook, basilicum, gember, kurkuma, koriander, en saffraan

Vitamine A

Verhoogt niet alleen je weerstand maar zorgt tegelijk voor een strakke en gezonde huid zonder ouderdomsvlekjes, rimpels en kraaienpootjes. Je vindt deze vitamine in:

  • Vette vis
  • orgaanvlees: lever en niertjes
  • Melk
  • Boter, margarine en halvarine

Vitamine B

Deze vitamine is vooral aanwezig in verse groenten en fruit, onbewerkte noten, zaden en pitten, aardappels, volkorengranen en producten, bananen, vlees en vis.

Vitamine E

Is vooral aanwezig in plantaardige oliën, noten, volkorengranen, avocado, spinazie en in pindakaas

Verhoog je weerstand door voldoende water te drinken

Voldoende water drinken, minstens 2,5 liter per dag, houdt je immuunsysteem sterk en je weerstand hoog. Water spoelt ook je lichaam schoon van alle (giftige) afvalstoffen en voorkomt het uitdrogen van je slijmvliezen. Uitgedroogde slijmvliezen vergroten je risico op verkoudheid, griep, corona en bronchitis. Een zelf gemaakte smoothie, kruidenthee en koffie (maximaal vier koppen) zonder melk en thee zijn gezonde alternatieven.

Verhoog je weerstand met Knoflook

Een belangrijk bestanddeel van knoflook is allicine dat verkoudheden, griep, corona en bronchitis helpt voorkomen.

Je weerstand verhogen met Echinaforce

Is puur natuur dat je natuurlijk afweersysteem stimuleert, je immuunsysteem versterkt en je weerstand verhoogt. Gecombineerd met een gezond eetpatroon en voldoende beweging ben je met echinacea extra gewapend tegen de komende winter.

Verhoog je weerstand met deze mineralen:

  • IJzer: belangrijke bronnen van ijzer zijn vlees, aardappelen, brood, groenten
  • Zink: is vooral aanwezig in Peulvruchten, vlees, melkproducten, vis, bruin brood en in zilvervliesrijst
  • Selenium (seleen): in paranoten, volkorengranen, orgaanvlees, vis, schelpdieren
  • Koper: vind je in orgaanvlees, zeevis, schaaldieren, schelpdieren, noten, fruit, granen

Je weerstand verhogen met natuurlijke voedingssupplementen

Een gezonde en gevarieerde natuurlijke voeding met voldoende staat bovenaan om je weerstand te verhogen. Het effect hiervan kun je nog versterken door het gebruik van natuurlijke voedingssupplementen.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.