Kortom, wat zijn de symptomen van een tekort aan eiwitten en wat kun je er aan doen?

Te weinig eiwittenEiwitten of proteïne zijn een macronutriënt. Ze zijn een belangrijke bron van energie en van onmisbare aminozuren. Dat zijn de belangrijkste bouwstenen van ons lichaam. We halen proteïnen uit wat we dagelijks eten. Zo goed als alle lichaamscellen en weefsels bestaan grotendeels uit eiwitten. Ze zorgen voor de tijdige afbouw van oud weefsels en de opbouw van nieuw weefsel. Verder versterken ze onze spieren, vergroten, stimuleren de opname van gezonde voedingsstoffen en zuiveren ons lichaam van giftige afvalstoffen. Allemaal factoren die onze gezondheid verbeteren.  

Eiwitten zijn een bron van aminozuren

Proteïnen zijn dus rijk aan aminozuren. We hebben meerdere combinaties aminozuren aan boord. Daarmee worden grotere strengen gebouwd en ontstaan meerdere soorten chemische verbindingen met aminozuren. Er zijn relatief kleine eiwitstrengen zoals insuline. Een hormoon dat uit maar 51 aminozuren bestaat. Afzonderlijk samengestelde aminozuur strengen die worden samengevoegd bestaan uit meer complexe proteïnen. Het grootste eiwitcomplex bepaalt zowel de vorm van onze botten als van onze huid, nagels, haren en tanden.

De gevolgen van te weinig proteïnen eten

Een tekort aan hoogwaardige proteïnen brengt onze gezondheid in gevaar. Sommige bevolkingsgroepen hebben een groter risico op te weinig van deze gezonde voedingsstoffen dan anderen. Dat is vooral het geval bij:

  • Senioren
  • Personen met een gebrek aan eetlust
  • tand- of slikproblemen
  • Eetstoornissen
  • Psychische aandoeningen 
  • Spijsverteringsproblemen

Te weinig eiwittenEen eiwittekort kan ook het gevolg zijn van een slechte of onvoldoende vertering van eiwitten of omdat ze niet op de juiste plaatsen terecht komen.  Vooral gezonde en natuurlijke voeding bevat veel eiwitten. Onze moderne voeding is arm aan gezonde voedingsstoffen waaronder proteïnen. Het is dus zaak om er genoeg binnen te krijgen.

Hoeveel eiwitten hebben we dagelijks nodig?

In dit kader is het belangrijk om te weten hoeveel eiwitten we dagelijks moeten binnen krijgen om onze voorraad op peil te houden. We berekenen dit makkelijk zelf door ons lichaamsgewicht te vermenigvuldigen met de factor 0,8. Weeg je 70 kilo, dan heb je dus 56 gram eiwit per dag nodig. Sport je regelmatig, train je intensief of doe je aan krachtsporten? Dan ligt de dagelijkse hoeveelheid eiwitten tussen de 1,2 en 1,5 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht. Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, kinderen, vegetariërs en veganisten zitten gemiddeld aan één gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht .

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

En wat als je te veel eiwitten eet?

Eiwitrijke diëten zijn populair. Denk hierbij aan eiwitshakes, maaltijdvervangers en eiwitpoeders.  Let op, want te veel eiwitten is ook niet gezond. Het verhoogt je kans op hart- en vaatziekten en op nier en leverproblemen. Eet je dagelijks meer dan 2,4 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht kunnen gezondheidsklachten ontstaan. 

Te weinig eiwitten veroorzaken spierafbraak

spierenVoldoende proteïnen zijn nodig voor meer en sterkere spieren. En hoe groter je spiermassa hoe makkelijker je afvalt. Spieren verbruiken namelijk ook energie (calorieën) zelfs in rust en tijdens je slaap. Afvallen tijdens je slaap is dus perfect mogelijk.  Voedingscoaches raden niet voor niets aan om dagelijks voldoende te slapen. De hoeveelheid slaap hangt van meerdere factoren af en verschilt van persoon tot persoon. Acht uur slaap per nacht is ideaal. Hou er rekening mee dat je spiercellen het maximaal 50 dagen uithouden. Daarna  bouwen eiwitten nieuwe spiercellen op.  Krijg je te weinig proteïnen binnen dan verkleint je spiermassa.

Schommelende bloedsuikerspiegel 

Heb je meer trek in zoet en vet? Dat kan het gevolg zijn van te weinig eiwitten. Deze proteïnen houden je bloedsuikerspiegel stabieler. Ze zorgen ook voor een langer voldaan gevoel waardoor je dus minder snel weer honger hebt.  Een onstabiele bloedsuikerspiegel met hoge pieken en diepe dalen doet je ongezonder eten. Je hebt vaak een tekort aan energie, bent sneller vermoeid en veroorzaakt plotse stemmingswisselingen. Met een gezonde bloedsuikerspiegel verbrand je meer opgeslagen vet en val je makkelijker af.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Te weinig eiwitten verantwoordelijk voor vochtophopingen

Bij een gebrek aan eiwitten wordt de uitwisseling van vocht en voedingsstoffen tussen bloed en weefsels langzamer en uiteindelijk zelfs onmogelijk. Het vocht hoopt zich op en wordt nauwelijks of zelfs niet afgevoerd en dat speelt uiteraard een belangrijke rol bij overgewicht.

Te weinig eiwitten verzwakt ons immuunsysteem

VerkoudheidAlle weefsels en cellen kunnen niet zonder proteïnen. Ze versterken ook ons immuunsysteem en maken het transport van gezonde voedingsstoffen tussen onze lichaamscellen makkelijker. Bij een gebrek aan proteïnen verzwakt ons immuunsysteem en dat is oorzaak van:

Je lichaam zuiveren

Proteïnen zuiveren ook ons lichaam van alle giftige afvalstoffen. Die zijn het gevolg van onze ongezonde voeding,van de vele lichaamsprocessen en van onze slechte leef- en woonomgeving. Je lichaam zuiveren doe je met gezonde en natuurlijke voeding. Die herken je aan zijn hoeveelheid ingrediënten. De meest natuurlijke voeding bestaat uit maar een bestanddeel.

Te weinig eiwitten veroorzaken ook:

  • Stijve en pijnlijke spieren
  • Concentratieproblemen
  • Groeiachterstand
  • Snel afbrekende nagels
  • Droog en dof haar en uiteindelijk haaruitval
  • Snelle huidveroudering met vale en kleurloze huid, ouderdomsvlekken, rimpels, kraaienpootjes en traag genezende wondjes
  • Slecht ruikende adem
  • Bloedarmoede
  • Kortademigheid
  • Bacteriële en virale infecties