SUPPEN

Suppen: Dit kan deze populaire sport voor je gezondheid betekenen

Spread the love

Suppen is populair en telt ook bij ons meer en meer aanhangers. Deze sport maakt deel uit van een gezond levenspatroon. Het ontspant en verbetert niet alleen je mentale gezondheid. Het traint je lichaam en zorgt voor betere prestaties. Tijdens het suppen zet je alle spiergroepen aan het werk. Dat helpt je aan een slank lichaam en een platte buik. Spieren verbruiken namelijk ook energie (calorieën) en dat is nodig om makkelijker af te vallen. 

Maar wat kan deze populaire watersport nog voor je gezondheid betekenen?

Stand Up Paddle, ofwel suppen, ontstond in Hawaï en is vergelijkbaar met surfen. Tijdens deze activiteit sta je op een surfboard en beweeg je je verder met een paddle. Vergeleken met surfen heb je dankzij deze paddle geen wind nodig om je voort te bewegen. Je beoefent deze zowel op grachten als op meren, binnenwateren, in havens en zelfs op zee.

Soorten suppen

Je kunt kiezen uit meerdere soorten supboards, zoals hard, opblaasbare en soft top boards. Er zijn ook verschillende variaties op hetzelfde thema. Zo is het ook populair bij kajakkers, kanoërs en surfers. Het supboard kopen dat best bij je past, is belangrijker dan je denkt. Zoals je hier kunt lezen zijn er namelijk meerdere soorten supboards. Vooral online kies je makkelijk het juiste sup board. Daar vind je ongetwijfeld de grootste keuze met de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Golfsuppen

Golfsuppen is vergelijkbaar met golfsurfen. Met je paddle ben je sneller bij een golf en bedwing je die ook makkelijker.

Yoga suppen

Suppen is een uitstekende core training. Je zet er alle spiergroepen mee aan het werk. Dat houd je in conditie en helpt je meer vet verbranden en makkelijker afvallen. Suppen over lange afstanden is best vergelijkbaar met een lange duurloop zonder de gezondheid van je gewrichten aan te tasten. Zo verbeter je ook je balans.

Vis suppen

Met sup vissen merk je de vissen sneller en zie je ze dus beter. Sup vissen is zéker een uitdaging voor alle vissers en zeker voor vliegvissers.

Sup racing

Hier staat vooral het snelheidsaspect centraal. Het aantal races en wedstrijden neemt wereldwijd sterk toe, ook in Nederland.

Extra calorieën verbranden met suppen

Het effect van een uur suppen is vergelijkbaar met een uur wandelen. Je verbrandt er gemiddeld 225 calorieën mee. Alles hangt uiteraard af van de intensiteit waarmee je supt. Langeafstandssuppen is vergelijkbaar met hardlopen. Daar verband je gemiddeld 450 calorieën per uur mee. Suppen in wedstrijdverband of racen is goed voor het verbranden van negenhonderd calorieën per uur. Suppen hou je makkelijker vol dan bijvoorbeeld joggen of hardlopen en zorgt voor veel minder blessures.

De voordelen van suppen

En deze activiteit heeft nog meer voordelen, vooral op het vlak van je gezondheid. Suppen:

  • Doet je meer opgeslagen vet verbranden en makkelijker afvallen
  • Zorgt voor een slanke lijn en een platte buik met minder vet en meer spieren
  • Vergroot je spiermassa
  • Verbetert je houding
  • Traint constant je schouders, armen, hamstrings en je buik- en bovenbeenspieren
  • Combineert cardio- met krachttraining
  • Herstelt sneller je spieren na het sporten 
  • Dankzij de aanmaak van gelukshormonen zoals dopamine en endorfine vergroot suppen je geluksgevoel 
  • Vermindert stress
  • Vergroot je immuunsysteem en je natuurlijke weerstand: dat verkleint je risico op verkoudheden, griep (influenza), corona, infecties van je luchtwegen en bronchitis
  • Zorgt voor de extra aanmaak van vitamine D: deze belangrijke vitamine maak je niet zelf aan, maar onderhuids door het zonlicht

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.