Met deze tips voorkom je een ochtendhumeur

Spread the love

[fusion_builder_container background_color=”#282a2b” background_image=”https://leefnugezonder.be/wp-content/uploads/2015/02/Black_background-1.jpg” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”center center” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”0″ padding_bottom=”20″ padding_left=”0″ padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_2″ last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][fusion_text]

Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_2″ last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][fusion_separator style_type=”none” top_margin=”25″ bottom_margin=”25″ sep_color=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” class=”” id=””/][fusion_text][bftpro-form-start 1]

Je Naam:[bftpro-field-static name]
*Je Email:[bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”]
[bftpro-form-end 1][/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”20px” padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_text]De ene springt ’s morgens zo fris als een hoentje uit zijn bed en schiet onmiddellijk in actie, terwijl de andere niet om aan te spreken is en uren nodig heeft om op zijn gewenst toerental te komen. Het overbekende ochtendhumeur, je zal er maar mee opgescheept zitten. Er zijn nu eenmaal ochtend en avondmensen, maar wat zijn de oorzaken van zo’n vervelend ochtendhumeur en hoe geraak je ervan verlost?

Het al of niet hebben van een ochtendhumeur heeft niets te maken met je eigen ingesteldheid, maar alles met je biologische klok

Mensen die iedere morgen met een ochtendhumeur uit bed komen worden dikwijls aanzien als lui en ongeïnteresseerd. Ten onrechte, want recente wetenschappelijke onderzoeken leerden dat alles te maken heeft met je biologische klok. Deze regelt tal van lichaamsfuncties, ook je slaap. Zij beslist in grote mate over ziek of gezond zijn. Je biologische klok is de hoofdverantwoordelijke voor het al of niet hebben van een ochtendhumeur. Ruim één kwart van onze landgenoten leeft pas halverwege de dag op en is ’s avonds op zijn best. Ze zijn dan zo actief dat het onmogelijk is tijdig in te slapen. ’s Morgens bij het ontwaken zijn de gevolgen daarvan duidelijk zichtbaar. Als gevolg van een tekort aan gezonde slaap zijn ze nauwelijks aanspreekbaar. Verantwoordelijk voor deze gang van zaken is melatonine, een lichaamseigen hormoon dat je biologische klok stuurt. Melatonine zorgt er immers voor dat je je op tijd en stond slaperig voelt. Bij avondmensen komt de productie van melatonine later op gang dan bij ochtendmensen, met de vervelende symptomen van een ochtendhumeur tot gevolg.

Inslapen en slaapkwaliteit

Je biologische klok is dus mede verantwoordelijk voor tijdig inslapen en een gezonde en deugddoende slaap. Ze bepaald dus het meest geschikte moment om je bed op te zoeken. Je biologische klok bevindt zich in je hersenen. Naarmate de dag en zeker de avond vordert maakt ze je slapiger. Een goed afgestelde biologische klok doet je ’s morgens tijdig ontwaken. Ze beslist niet alleen over het al of niet hebben van een vervelend ochtendhumeur, maar tegelijk over heel wat belangrijke lichaamsfuncties.

Niet alleen vrouwen, ook mannen hebben te kampen met een ochtendhumeur

Biologische klok is uniek

Onze biologsiche klok is persoonlijk, uniek en verschilt van persoon tot persoon. Dag- en nachtmensen zijn daar het beste bewijs van. Eens je biologische klok geregeld, is het bijzonder moeilijk om het ritme ervan te wijzigen. Zo’n verstoord ritme veroorzaakt bijvoorbeeld problemen bij de overgang van zomer- naar winteruur en omgekeerd.

Verschil tussen gezond en ziek zijn

Je biologische klok speelt niet alleen een hoofdrol bij (in)slaapproblemen. Ze beslist ook in belangrijke mate over ziekte en gezondheid. Recent wetenschappelijk onderzoek bracht aan het licht dat je biologische klok ook een belangrijke invloed uitoefent op de werking van je metabolisme of stofwisseling. Dat is er oorzaak van dat je biologische klok ook een belangrijke invloed heeft op je lichaamsgewicht.

Je biologische klok beïnvloed ook het gen TLR- 9. Het gelijknamige stofje speurt bacteriën en virussen op en waarschuwt tijdig je immuumsysteem. De activiteit van TLR- 9 volgt de cyclus van je biologische klok. Die is dus verantwoordelijk voor de mate waarin je immuumsysteem in staat is allerlei ziekteverwekkers tijdig te detecteren.

 

Ochtendhumeur bij kinderen

Een stevig Engels ontbijt geeft je voldoende energie om de dag goed te beginnen en kan je ochtendhumeur positief beïnvloeden

Ook  kinderen ontsnappen niet aan een ochtendhumeur. Op tijd en stond gaan slapen en ’s morgens vroeg op zijn twee belangrijke factoren daar aan te verhelpen. Geraken ze moeilijk in slaap, dan lezen ze best een boek of luisteren ze naar rustige muziek. Toch is het zeker voor kinderen van groot belang een vast tijdstip en slaapritueel  aan te houden. Zo en strak ritme voorkomt dat hun biologische klok verder opschuift. Dus: elke dag op dezelfde tijd naar bed en op dezelfde tijd opstaan. Voor een avondkind is het trouwens wel heerlijk als hij in het weekend eens lekker kan uitslapen.

Extra tips van slaapdeskundigen

  • Darmen: zorg er voor dat er steeds een glas water op je nachtkastje staat. Dat brengt je darmen op gang waardoor je zelf ook gemakkelijker het juiste ritme zal vinden.

  • Sta rustig op: haast en spoed is zelden goed, en dat is ook op het ontwaken van toepassing, zeker wanneer je met een ochtendhumeur opgezadeld zit. Als je uitgeslapen bent verklein je het risico dat je ochtendhumeur een groot deel van je dag verpest.

  • Lichaamsbeweging: om vol energie en goed gehumeurd de dag te beginnen heeft je lichaam niet alleen nood aan een stevig en gezond ontbijt, maar even goed aan voldoende lichaamsbeweging. Een half uurtje joggen, bij voorkeur voor het ontbijt, brengt je al een heel eind op de juiste weg.

  • Stevig ontbijt: een stevig ontbijt is ook voor je kind belangrijk om de dag op een gezonde manier te starten. Dat geeft hem de nodige energie om zijn schoolse inspanningen tot ’s middags vol te houden.

  • Ochtend zonder problemen: zorg er voor dat je kind op een rustige manier op toerental komt. Val hem/haar niet lastig met hetgeen ze op school te wachten staan.
  • Goede planning: een goede planning doet wonderen. Leg je kleding voor de volgende dag ’s avonds klaar ook van je kids. Dat zal je veel problemen besparen en je ochtendhumeur ten goede komen. Zet leuke vooruitzichten extra in de kijker, dat zal hem helpen de dag met een beter humeur te starten.
Een lichtwekker doet je rustig ontwaken en doet je extra melatonine aanmaken. Melatonine bezorgt je een gezonde slaap
  • Extra licht:  het hormoon melatonine is onder meer belangrijk voor een gezonde nachtrust. Dankzij het zonlicht maakt je lichaam extra melatonine aan. Door gebrek aan zonlicht is de aanmaak van melatonine in sommige gevallen onvoldoende. Dat zal je ochtendhumeur zeker geen goed doen. Heb je met een ochtendhumeur te kampen dan kan bijvoorbeeld een lichtwekkerdie het zonlicht nabootst een passend alternatief bieden.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.