Krachttraining

Krachttraining: Wat kan dit ook voor jouw gezondheid betekenen?

Spread the love

Krachttraining is onmisbaar om je gezondheid te verbeteren en om makkelijker af te vallen. Krachttraining doe je niet alleen in de fitness, maar ook thuis met apparaten en aangepaste dumbbellsets. Je gezondheid verbeteren en snel afvallen doe je in de eerste plaats met gezond en natuurlijk eten, maar dat is niet voldoende om je gezond gewicht te bereiken. Om de laatste kilo’s er af te krijgen moet je dagelijks voldoende bewegen. Combineer krachttraining met cardio voor een maximaal resultaat.

Wat kan krachttraining ook voor je gezondheid betekenen?

Om je doelen te bereiken zul je voortaan dus niet alleen gezond en natuurlijk moeten eten. Je zult dus naast dagelijks een half uurtje wandelen, joggen, fietsen of zwemmen ook met de gewichten moeten werken. Dat doe je bij voorkeur met allerlei krachttraining apparaten en aangepaste dumbellsets van hoge kwaliteit.

Stel je vraag in ons Forum. Onze voedingscoach antwoordt!

Je lichaam versterken met krachttraining

Door regelmatig te oefenen met gewichten versterk je je lichaam en vergroot je je spiermassa. Voor krachttraining trekken velen naar de fitness. Daar betalen ze een duur abonnement, maar dat is niet eens nodig. Met losse gewichten, aangepaste dumbellsets en de juiste oefeningen kun je dit even goed thuis. Je beschikt zo niet alleen over je eigen materiaal, maar je traint wanneer je wilt zonder je daarvoor te moeten verplaatsen.

Krachttraining vergroot je spiermassa

Deze vorm van trainen dankt zijn populariteit aan zijn meerdere voordelen. Krachttraining is gezond doordat je meer opgeslagen vet verbrandt en hierdoor gemakkelijker kunt afvallen. Krachttraining vergroot en versterkt je spiermassa. Daardoor vergroot je kracht en zul je sneller je overgewicht verliezen. Spieren verbruiken namelijk ook energie (calorieën). Zelfs wanneer je rust en ontspant en tijdens je slaap. Afvallen tijdens je slaap is dus zeker geen fabeltje. Daarom dringen diëtisten zo sterk aan om voldoende te slapen. De hoeveelheid slaap verschilt van persoon tot persoon, maar acht uur slaap per nacht wordt als ideaal aanzien.

Sneller spierherstel

Krachttraining zorgt er ook voor dat je spieren sneller herstellen van de geleverde inspanningen. Kracht veroorzaakt namelijk kleine scheurtjes in je spieren. Die scheurtjes zijn de oorzaak van spierpijn. Met de juiste voeding en rust herstellen deze scheurtjes sneller met de ontwikkeling van nieuw spierweefsel. Op deze manier kweek je meer en sterkere spieren.

Krachttraining helpt je sneller afvallen

Hoe meer energie (calorieën) je verbrandt, hoe sneller je je overgewicht kwijt speelt. Kracht  is een uitstekende manier om snel af te vallen zonder het gevreesde jojo-effect. De overtollige kilo’s die je met krachttraining verliest, ben je definitief kwijt en komen dus nooit meer terug. Als je gezond blijft eten en bewegen natuurlijk. Want hoe groter je spiermassa, hoe meer energie je nodig om ze in stand te houden. Zo moet je dus steeds meer energie verbranden. Dat leidt tot een hogere stofwisseling en vetverbranding. Hierdoor moet je lichaam steeds meer energie verbranden.

Helpt tegen angst en stress

Meerdere onderzoek tonen aan dat regelmatig aan krachttraining doen, stress vermindert en angsten doet afnemen. Daarnaast helpt het je met sneller inslapen en heb je minder last van slaapproblemen. Voldoende slapen helpt je zelfs makkelijker afvallen.

Krachttraining werkt pijnstillend

Bewegen en zeker krachttraining werkt pijnstillend. Het vermindert vooral stijve en pijnlijke spieren en gewrichten. Dagelijks een kwartiertje krachttraining met bijvoorbeeld een dumbellset volstaat voor een positief resultaat. Weinig of geen lichaamsbeweging verzwakt en verkleint namelijk je spiermassa.

Betere geestelijke gezondheid

Kracht training verbetert niet alleen je lichamelijke, maar ook je geestelijke gezondheid. Gedurende het sporten maken onze hersenen serotonine en endorfine aan. Deze twee gelukshormonen zorgen op korte termijn voor een goed gevoel, verbeteren je humeur en verminderen plotselinge stemmingswisselingen. Op langere termijn verbeteren ze onze witte stofbanen. Daardoor kunnen onze hersenen extra informatie doorsturen. Daardoor worden diegenen die regelmatig bewegen of sporten mentaal gezonder. Bewegen zoals krachttraining helpt zo tegen angst, stress, depressie en slaapproblemen

Andere voordelen van krachttraining

Krachttraining zorgt voor nog meer voordelen op het vlak van onze gezondheid. Dit soort training:

  • Beschermt tegen aderverkalking en aandoeningen aan hart- en bloedvaten
  • Zorgt voor een betere bloedcirculatie en doorbloeding
  • Stimuleert onze stofwisseling en vetverbranding
  • Houd diabetes beter onder controle
  • Vertraagt je natuurlijk verouderingsproces
  • Verbetert je lichaamshouding
  • Brengt je verstoorde hormonen weer in evenwicht
  • Vergroot je insulinegevoeligheid
  • Versterkt je botten en beschermt tegen osteoporose 
  • Vergroot je zelfvertrouwen
  • Verkleint je kans op allerlei kwetsuren
  • Helpt tegen vermoeidheid en chronische vermoeidheid

Krachttraining apparaten en dumbellsets kopen

Krachttraining apparaten en dumbellsets om thuis te trainen bestel je gemakkelijk online, zoals op bestbuyfitness.nl. Zo kies je ongestoord vanaf thuis uit het grootste aanbod toestellen en dumbellsets met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Door verschillende apparaten met elkaar te vergelijken kun je zelfs nog heel wat op je budget  besparen ook.

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.