Waarom zou je cashewnoten meer moeten eten?

Spread the love

Noten zijn gezond en cashewnoten zijn dat zeker. Naast amandelen, wal- en hazelnoten zijn ze de gezondste soort noten die je kunt eten. Precies zoals alle soorten noten hebben ook cashewnoten een hoge voedingswaarde. Ze bevatten alle gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, gezonde vetten en eiwitten om gezond te blijven functioneren. Cashewnoten komen uit Brazilië. Ze zijn afkomstig van de kasjoeboom. Een kanjer van een boom die vaak tot meer dan drie meter hoog wordt. Hij blijft het ganse jaar groen en levert  na drie jaar de eerste cashewnoten.  Noten zijn niet alleen lekker, ze zijn vooral gezond.

Wat kan dit soort noten kunnen ook voor jouw gezondheid betekenen?

Cashewnoten hebben een zachte en zoete smaak. Daarom worden ze zo graag gegeten. Gemalen is de cashewnoten hebben een zachte textuur wat we ook weten te waarderen. Precies zoals alle soorten noten hebben cashewnoten een hoge voedingswaarde

De voedingswaarde van cashewnoten

In dit soort noten vinden we dan ook heel wat gezonde voedingsstoffen, en vooral:

  • Vitaminen: naast vitamine B11 (foliumzuur) en K zijn dat vitamine A, B1, B2, B3, B5, B6 en vitamine E
  • Mineralen: Voornamelijk natrium, kalium, calcium, magnesium, fosfor, ijzer, jodium, koper, selenium en zink
  • Voedingsvezels
  • Gezonde vetten: vooral omega-3 9 vetzuren en een kleine hoeveelheid omega-3 en omega-6
  • Eiwitten

Bevatten weinig of geen ongezonde vetten

Samen met pistachenoten bevatten cashewnoten de minste ongezonde verzadigde vetten van alle noten. Ze zijn des te rijker aan gezonde onverzadigde vetten en vetzuren. Naast een beetje omega-3 en omega-6, zijn dat vooral omega omega-9 olievetzuur. Die zijn vooral belangrijk voor de gezondheid van ons hart en van onze bloedvaten. Daardoor verminderen ze je risico op aderverkalking, beroertes en infarcten. Mineralen zoals magnesium en kalium verlagen dan weer een hoge bloeddruk.

Cashewnoten gezond als tussendoortjes

Eet je gezond, maar heb je toch vaak honger tussen je maaltijden? Dan zijn deze noten uitstekend als tussendoortjes. Eet ze echter met mate. Een handjevol of maximaal 25 gram per dag is ruimschoots genoeg om van al hun gezondheidsvoordelen te genieten.

Cashewnoten doen je makkelijker afvallen

Noten bevatten veel voedingsvezels. Die zijn niet alleen rijk aan gezonde nutriënten. Daardoor geven ze je snel een langdurig voldaan gevoel waardoor je minder snel weer honger hebt en dus automatisch minder eet. En precies dat is nodig om meer vet te verbranden en makkelijker af te vallen.

Gezond voor hart- en bloedvaten

We hadden het eerder al over de hoge concentratie gezonde, onverzadigde vetten en vetzuren in cashewnoten. Dat verlaagt alvast onze kans op aderverkalking, hart- en vaatziekten en op beroertes en hartinfarcten. Daar bovenop zijn alle soorten noten rijk aan sterke antioxidanten. Die beschermen je tegen de vrije radicalen. Die kunnen onze lichaamsweefsels beschadigen als gevolg van oxidatieve stress. Ze kunnen je ook ziek maken en je natuurlijk verouderingsproces versnellen. Noten betekenen vooral een echte verjongingskuur voor je huid. Ze helpen bij ouderdomsvlekjes, rimpels en tegen wallen onder je ogen. Dankzij hun vele gezonde voedingsstoffen verminderen ze ook het vet (triglyceriden) in je bloed.

Evenwicht cholesterolgehalte

Cashewnoten zijn rijk aan gezonde vetten, vooral vetzuren. Die zijn niet alleen het favoriete voedsel van je hersenen.  Ze brengen tegelijk je cholesterol weer in evenwicht. Dat doen ze door de gezonde HDL- cholesterol te verhogen en de ongezonde LDL- variant te verlagen. Dat is goed zeker goed nieuws voor mensen met een hoge bloeddruk. Cashewnoten verbeteren ook je gezichtsvermogen.

Vergroten je spiermassa

Deze populaire soort noten bevat veel hoogwaardige eiwitten. Die helpen je ook om meer vet te verbranden en makkelijker af te vallen. Eiwitten vergroten namelijk je spiermassa. Spieren verbruiken ook energie (calorieën). Dat doen ze zelfs als je ontspant en tijdens je slaap.

Cashewnoten tegen pijnlijke galstenen

Galstenen worden vaak veroorzaakt door een hoge concentratie aan ongezonde LDL- cholesterol. Het regelmatig eten van 25 gram noten brengt je cholesterolgehalte weer in evenwicht. Dat verkleint aanzienkijk je kans op pijnlijke galstenen.

Gezonde voedingsstoffen zorgen voor meer voordelen

Omdat cashewnoten rijk zijn aan alle gezonde voedingsstoffen, zorgen ze voor nog meer voordelen:

    • Vitamine E: beschermt je lichaamscellen
    • Vitamine K: ondersteunt je bloedstolling
    • Koper: zorgt voor sterke botten en beschermt tegen botontkalking of osteoporose. Koper zorgt ook voor een gezonde zenuwstelsel
    • Magnesium: goed voor bloeddruk, botten, zenuwen en hersenen. Voorkomt tegelijk spierkrampen en spierpijn
    • Zink: Versterkt je immuunsysteem en verhoogt je natuurlijke weerstand

Kies je favoriete noten met de beste prijs-kwaliteitverhouding:

Wat zijn jouw favoriete soort noten? Laat het ons weten in ons forum, je helpt er ons allemaal mee!

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.