Is het Keto dieet zonder koolhydraten, suiker, granen en gluten wel zo gezond

Spread the love

Keto dieetHet Keto dieet is naast paleovriendelijk en koolhydraatarm ook vrij van granen, geraffineerde witte suiker en gluten. Het werd op papier gezet door de Britse voedingscoach Martina Slajerova en wordt nu ook stilaan maar zeker ook bij ons erg populair.

De Britse wil je meer opgeslagen lichaamsvet laten verbranden om makkelijker af te vallen. Ze ziet de oplossing van je gewichtsprobleem door je metabolisme of stofwisseling extra te activeren.


Dat wil ze door je meer vetten te laten eten en dus weinig of geen koolhydraten of suikers, granen en gluten. Dat valt dus niet in dovemansoren bij diegenen die in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk overgewicht willen verliezen. Dat klinkt uiteraard veelbelovend, maar is het dat ook in de praktijk?

Doet het Keto dieet wat het beloofd en is het wel zo gezond als wordt vooropgesteld?

In het keto dieet eet je alleen voeding rijk aan eiwitten en vetten. Die moeten dus je metabolisme of stofwisseling stimuleren om zo meer opgeslagen lichaamsvet te verbranden.

In het keto dieet haal je eiwitten en vetten uit:

  • Alle soorten vlees, dus ook rood vlees (erg ongezond)
  • Vette soorten vis: en vooral uit wilde zalm, paling, tonijn, forel, kabeljauwfilet, heil- en tarbot, dorade, makreel, sardienen, haring en ansjovis
  • Avocado
  • Plantaardige oliën: vooral olijf- en kokosolie
  • Onbewerkte en dus ongezouten, ongebrande en niet geroosterde noten

[fusion_button link=”https://www.vitadis.nl/dieet-pakketten.html” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren![/fusion_button]

Dat betekent concreet dat je voeding met een hoge dosis koolhydraten zult moeten laten staan zoals:

  • Geraffineerde witte suiker
  • Snoep, koekjes en gebak
  • Geraffineerde deegwaren
  • Rijst 
  • Aardappelen

Daardoor raakt je lichaam al gemiddeld na vier dagen na enkele dagen in ketose. Vanaf dat moment heb je geen koolhydraten meer in voorraad om te verbranden.

Als gevolg daarvan zal het zijn vetreserves aanspreken als bron van onmisbare energie.

Voeding met weinig of geen koolhydraten zorgt voor:

  • Makkelijker en snel afvallen: koolhydraten worden onmiddellijk omgezet in lichaamsvet. Het teveel aan vet wordt opgeslagen in je organen, spieren en in je lichaamsweefsels. Zij zijn de belangrijkste oorzaak van ongezond buikvet en van overgewicht
  • Meer gezonde vetten: zij die iets aan hun overgewicht willen doen denken dat ze best zo weinig mogelijk vetten eten. Dat gaat slechts gedeeltelijk op. We moeten daarbij immers het onderscheid maken tussen ongezonde verzadigde vetten en vooral transvetten en gezonde onverzadigde vetten. Ongezonde vetten hebben we zeker niet nodig en schrap je best van je dagelijks menu. Gezonde onverzadigde vetten zijn daarentegen onmisbaar als bron van energie. Zij zorgen ook voor meer spieren en die heb je zeker nodig als je gezond wilt afvallen zonder het gevreesde jojo effect. Spieren verbranden immers ook energie (calorieën), zelfs in rust
  • Een stabiele bloedsuikerspiegel: daardoor maakt je pancreas of alvleesklier minder insuline aan waardoor je meer vet verbrandt en makkelijker afvalt. Met een stabiele bloedsuikerspiegel raak je ook minder snel vermoeid
  • Minder (vr)eetbuien: deze zijn immers het gevolg van een sterk schommelende bloedsuikerspiegel
  • Een langer verzadigingsgevoel en minder honger: waardoor je automatisch minder eet
  • Een jonge en strakke huid
  • Een goede spijsvertering: met een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang

[fusion_button link=”https://www.vitadis.nl/dieet-pakketten.html” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren![/fusion_button]

Voeding met weinig of geen koolhydraten heeft uiteraard ook nadelen zoals: 

  • Het gebrek aan fruit
  • Een ernstig tekort aan gezonde voedingsstoffen: vooral vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en voedingsvezels
  • Een extreem streng dieet dat je onmogelijk lang kunt volhouden
  • Je gewichtsverlies is erg tijdelijk: de eerste dagen realiseer je dan wel een spectaculair gewichtsverlies, maar het gaat hem dan uitsluitend om vochtverlies en geen vet. Eens met het keto dieet gestopt herval je al vlug in je oude en meestal ongezonde eet- en leefgewoonten. Zo vliegen de kilo’s er vlugger weer aan dan je ze met het dieet verloor
  • Spierafbouw: dat is een van de belangrijkste nadelen van een extreem crash dieet zoals dit keto dieet er een is. In plaats van extra spieren te kweken worden spieren afgebouwd en dat is dan weer oorzaak van het zo gevreesde jojo effect

In het keto dieet eet je weinig of geen:

  • Fruit: alle soorten fruit zijn nochtans rijk aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Fruit bevat ook fructose of fruitsuiker maar dat weegt lang niet op tegen de belangrijke gezondheidsvoordelen van fruit. In het ketose dieet eet je niet alleen geen fruit maar drink je ook geen zelf gemaakte gezonde smoothies

Dagelijks twee verschillende stukken fruit eten wordt door diëtisten sterk aangeraden

  • Frisdranken en light frisdrank: light frisdrank bevat nochtans geen koolhydraten en calorieën. De kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam die bij light dranken worden gebruikt doet je trek in zoet alleen maar toenemen…
  • Suikervrije snoep: barst van toegevoegde geur- , kleur- , smaak en bewaarstoffen
  • Groenten met een hoge concentratie aan zetmeel: alleen groenten zonder zetmeel mag je in het keto dieet onbeperkt eten. 
  • Groenten met weinig of geen zetmeel zijn vooral: alle soorten sla, paprika, spinazie, broccoli, komkommer, asperges
  • Groenten met veel zetmeel die dus niet in het keto dieet thuishoren zijn: witte en bruine bonen, erwten, mais, aardappelen, pompoen
  • Alle alcoholische dranken

Jij wilt toch ook op de meest gezonde manier je ongezond buikvet en je overgewicht verliezen zonder het gevreesde jojo effect? Dan is Het Slanker Leven Plan van Vitadis een veel completere ne gezonde manier om je gezond gewicht te bereiken én te behouden!

In het Slanker Leven Plan eet je gezond, evenwichtig en gevarieerd met hoogwaardige eiwitten, voldoende trage koolhydraten en gezonde onverzadigde vetten.

Gezonde voedingstips en recepten met natuurlijke ingrediënten vind je HIER 

Gezondheid verbeteren

[fusion_button link=”https://www.vitadis.nl/dieet-pakketten.html” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren![/fusion_button]

 

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.