Gezond haar krijgen doe je best op een natuurlijke manier

Gezond haar krijgen

Gezond haar krijgen willen we allemaal. En eigenlijk is het veel makkelijker dan je denkt. Je moet er alleen  maar gezond en natuurlijk voor eten. De natuurlijke manier is namelijk nog altijd het best om gezond en glanzend haar te krijgen. Je bent wat je eet, is ook hier van toepassing. Je uiterlijk weerspiegelt je gezondheid van binnen. Jij wilt toch ook weer gezond haar krijgen? Dat kan dus makkelijk door gezond en natuurlijke voeding met veel verse groenten en fruit.

Wat eet je best wel en wat niet om gezond haar te krijgen?

Je gezondheid verbeteren die je best door gezond en vooral natuurlijk te eten. Daar die je op alle vlakken je voordeel mee. Ook als gezond haar krijgen je doel is. Doof, broos en breekbaar haar is vaak het gevolg van je ongezond eetpatroon met veel suikers, verzadigde vetten en transvetten en toegevoegde geur- , kleur- , smaak- en bewaarstoffen. Die hebben een negatief effect op je gezondheid en dus ook op dat van je haar. Je ongezonde eetgewoonten inruilen voor gezonde voeding is dus je eerste en belangrijke stap naar gezond en glanzend haar. Dat doe je dus best in een gezond eetpatroon met de juiste vitaminen en mineralen. Heb je niet altijd genoeg tijd of goesting om je potje zelf te koken? Dan kun je je gezonde voedingsstoffen extra aanvullen met de juiste voedingssupplementen.

Gezond haar krijgen met meer vitamine C

Deze vitamine versterkt je immuunsysteem en verhoogt je natuurlijke weerstand. Dat verkleint alvast je risico op verkoudheden, griep, corona, infecties van je luchtwegen zoals bronchitis en zelfs pijnlijke blaasontstekingen. Vitamine C stimuleert verder de aanmaak van collageen, een onmisbaar eiwit voor gezond haar. Maar ook voor een strakke en jonge huid en sterke nagels. Vitamine C is ook een van de sterkte antioxidanten. Die beschermen ons tegen de die niet alleen onze weefsels en (haar)cellen beschadigen. Vrije radicalen maken ons ook ziek en versnellen ons natuurlijk verouderingsproces. Deze vitamine is onmisbaar voor gezond haar en helpt vooral bij breekbaar of gespleten haar. Je vindt de meeste vitamine C in alle citrusfruit en vruchten zoals sinaasappels, maar ook in aardbeien, kiwi’s, rode paprika’s en in alle verse groenten, vooral in broccoli en andere groene bladgroenten.


Gezond haar krijgen met vitamine B

Alle acht vitaminen van het B- complex spelen een hoofdrol bij onze gezondheid en gezond haar. B- vitamines zijn een belangrijke bron van energie, activeren je metabolisme, versterken je zenuwstelsel, vergroten je spiermassa en verbeteren de gezondheid van je haar, huid en nagels.  zenuwen, spieren, haar, huid en nagels. Daarnaast bevorderen ze een gezonde celgroei zodat deze vitaminen ook helpen tegen haaruitval. De belangrijkste symptomen van een tekort aan B- vitaminen zijn vooral:

  • Vermoeidheid
  • Gebrek aan energie 
  • Haarverlies
  • Trage haargroei
  • Makkelijk krijgen van blauwe plekken

Vitamine B12 is de belangrijkste B- vitamine voor gezond haar krijgen. Varieer zoveel mogelijk want al deze vitaminen zijn belangrijk.

B- vitaminen vind je vooral in:

  • Verse en gedroogde groenten met een voorkeur voor groene bladgroenten: spinazie, andijvie, alle groene koolsoorten, bloemkool, paksoi, Chinese kool, spruiten, tuin- en waterkers
  • Peulvruchten: zoals erwten, alle soorten bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, linzen en kikkererwten
  • Onbewerkte noten zaden en pitten: zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand
  • Verse fruit: en vooral bananen
  • Volkorengranen: haver, zemelen, boekweit en gierst
  • Volkorenproducten: en vooral alle soorten volkorenbrood, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst
  • Tarwekiemen 
  • Roggemeel
  • Sojabonen en sojaproducten
  • eigeel
  • Vette vis: wilde zalm, tonijn, paling, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, sardienen, makreel, sprot, haring en ansjovis
  • Onbewerkt vlees en orgaanvlees: zoals leven en niertjes
  • Zuivel en zuivelproducten


Biotine en Niacine

Zijn met voorsprong de meest gebruikte B- vitaminen om gezond haar krijgen mogelijk te maken. Terwijl biotine de je haargroei stimuleert, helpt niacine je hoofdhuid voeden en je haar sneller groeien. Droog, futloos of breekbaar haar wijst op een tekort aan niacine worden. Niacine is vooral aanwezig in kip en kalkoenfilet, in tonijn, champignons en in avocado.

Voeding rijk aan biotine is vooral:

  • Alle verse groenten en vooral groene bladgroenten, tomaten
  • Zoete aardappelen of bataten
  • Orgaanvlees: kippen en rundlever
  • Onbewerkte noten, zaden en pitten: amandelen, walnoten, cashewnoten en pecannoten, zonnebloempitten
  • Kaas
  • Paddenstoelen
  • Vers fruit: vooral aardbeien

Gezond haar krijgen met meer vitamine E

Deze vitamine is vooral doeltreffend bij haaruitval. Het is een sterke antioxidant die zowel je haar- als je huidcellen herstelt en vernieuwt. huid- en haarcellen herstelt en bouwt. Vitamine E is ook onmisbaar voor gezond haar krijgen vind je vooral amandelen, zaden, avocado en broccoli.

Vitamine A

Helpt oliën produceren voor een gezonde hoofdhuid. Vitamine A vind je vooral in verse wortelen, meloenen en in donkere bladgroenten.

Gezond haar krijgen met meer vitamine D

Deze vitamine maken we niet zelf aan. Dat doen we wel door het zonlicht. Je vindt deze vitamine in kleine hoeveelheden terug in vette vis,  in vlees en in eieren. Nederland voegt vitamine D toe aan margarine, halvarine en aan braad- en bakboter.

Gezond haar krijgen met mineralen: IJzer

Dit mineraal versterkt je haar, doet het glanzen en maakt het dikker. Voeding waar je veel ijzer in aantreft, is rood vlees, oesters, mosselen, garnalen, krab en spinazie.

Magnesium

Regelt meer dan 300 lichaamsfuncties Magnesium is belangrijk in meer dan 300 chemische reacties die het lichaam zo goed mogelijk laten functioneren. Zorgt onder meer voor gezond sterk en snel groeiend haar. Vermoeidheid, gebrek aan energie spierkrampen, slecht slapen en een traag herstel kunnen erop wijzen dat je met een tekort aan magnesium kampt. Dat kun je compenseren door meer peulvruchten, volkorengranen, onbewerkte noten, zaden en pitten en verse groenten, vooral broccoli te eten.

Gezond haar krijgen met voeding rijk aan zink

Dit mineraal versterkt je immuunsysteem, verhoogt je natuurlijke weerstand, brengt je hormonen weer in evenwicht en zorgt voor een goede spijsvertering. Daarnaast zorgt zink voor gezond en sterk haar. Het goede nieuws is dat het niet moeilijk is om de zinkvoorraden te dekken. Voeding met een hoge concentratie zink zijn kikkererwten, paddenstoelen, knoflook, spinazie en onbewerkte natuuryoghurt.

Je krijgt ook gezond haar met deze natuurlijke producten

Kokosnoot olie

Masseer wekelijks kokosnoot olie op je hoofdhuid te masseren. Spoel ‘s morgens de olie uit je haar.

Wit van eieren met avocado

Meng het eiwit van twee eieren met een halve geplette avocado. Laat dit mengsel een kwartier in je haar trekken.

Gezond haar krijgen met Cactus olie

Cactusolie herstelt vooral droog haar dankzij de aanwezigheid van gezonde omega vetten, vooral omega 3. Dit vetzuur herstelt de gezondheid van je haar en doet het terug glanzen.

Gezond haar krijgen met Aloë Vera

Aloë Vera beschermt je hoofdhuid en geeft terug een mooie glans aan doffe haren. Aloë Vera vermindert ook jeuk en een droge huid.

Gezond haar krijgen met Eucalyptusolie

Enkele druppels eucalyptusolie zorgen voor gezond haar zonder roos. Gebruik dit natuurlijk product samen met je shampoo of masseer er grondig je hoofdhuid mee. Daarna grondig spoelen met lauw water.

8. Olijfolie en yoghurt uit Italië

Meng een theelepel olijfolie door volle natuuryoghurt zonder toevoegingen. Laat dit mengsel even in je haar trekken en spoel na met koud water. Al na één behandeling glanst je meer dan ooit.

Gezond  haar krijgen mat Arganolie

Gebruik je als haarmasker of haarserum.

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.