Gezond en goedkoop eten gaan volgens velen niet samen. Toch moet gezond eten helemaal niet duur zijn. Met wat meer en de nodige dosis inspiratie is dat perfect mogelijk. Goekoop is lang niet altijd synoniem van minder gezond. Ook voor goedkoop en gezond eten is de bekende voedingsdriehoek een uitstekende basis. Voedingsmiddelen die je niet in de Schijf van Vijf terug vindt zijn niet alleen minder gezond of zelfs ongezond. Ze zijn vaak ook veel duurder. Een stuk fruit als tussendoortje is niet alleen veel gezonder maar vaak ook goedkoper in plaats van koek of chips. Vervang frisdrank door water (van de kraan) en door thee.  Kraantjeswater is niet alleen veel goedkoper maar ook gezonder dan water uit flessen.

Gezond en goedkoop eten met aangepaste recepten en tegelijk makkelijker afvallen doe je zeker met:

Kortom, hoe kun je gezond en toch goedkoop eten zelfs als je wilt afvallen?

Gezond en goedkoop etenEten en drinken nemen een flinke hap uit ons gezinsbudget. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat dit het eerste is waar we op besparen als we het financieel wat minder hebben. Met de nodige verbeeldingskracht en inspiratie moet dat toch lukken. Laat je daarbij leiden door de bekende voedingsdriehoek of de Schijf van Vijf. Al wat daar niet bij hoort is ongezond en kun je best laten staan. En vaak is het zo dat ongezonde voeding duurder is dan gezonde.

Gezond en goedkoop eten met voedingsmiddelen die hun vervaldag naderen 

Voedingsmiddelen worden op hun vervaldatum uit de rekken gehaald. Die zijn zeker nog enkele weken goed om te gebruiken en worden aan voordelige prijzen verkocht. We spreken dan van kortingen van gemiddeld 30 procent.  Je kunt hiermee dus veel besparen en toch gezond eten.


Gaat gezond en goedkoop eten wel samen?

Velen denken dat gezond en goedkoop eten een onmogelijke combinatie is. Maar wat verstaan we over gezond eten? Gezond eten is in de eerste plaats natuurlijk eten. Dus eten rechtstreeks van de tuin op ons bord. Natuurlijk eten herkennen we aan hun aantal ingrediënten. Hoe minder bestanddelen onze voeding bevat hoe natuurlijk ze is. De meest pure vorm van eten bestaat dus uit maar één ingrediënt. En dan komen we al direct een groenten en fruit. Maar ook aan noten,  zaden, pitten, volkorengranen en volkorenproducten maar ook aan mager vlees, vette vis en zuivelproducten. We zullen dus naar de beste manier moeten zoeken om uitgerekend deze gezonde voedingsproducten vers en toch goedkoop aan te schaffen.

Gezond en goedkoop eten met veel groenten en fruit 

Goedkoop en gezond etenGroenten en fruit vormen de basis van ieder gezond voedingspatroon ook als je iets aan je overgewicht wilt doen. Beiden zijn seizoensgebonden. Dat betekent dat je heel wat op je gezinsbudget kunt besparen door zowel groenten als fruit te kopen op het moment dat hun aanbod het grootst is. Spruiten en savooikolen zijn typische najaars en wintergroenten. Bij zomerfruit denken we in de eerste plaats aan aardbeien, bramen, bessen, frambozen, perziken en nectarines.

Gezond en goedkoop eten door seizoensgebonden te kopen

Koop groenten en fruit dus seizoensgebonden. Dan zijn ze veruit het lekkerste, bevatten ze de meeste gezonde voedingsstoffen en zijn ze het goedkoopst. Koop dus geen zomerfruit in de winter en typische wintergroenten in de zomer. Ze zijn dan niet alleen minder smaakvol en armer aan gezonde voedingsstoffen maar zijn dan ook veel duurder. Als je hiermee rekening houdt eet je super gezond en toch relatief goedkoop. En zeker veel goedkoper dan wanneer je vaal ongezonde bewerkte voeding op tafel zet. Koop je groenten en fruit maar ook andere natuurproducten zoals noten, zaden en pitten op de markt. Daar zijn ze niet alleen vers maar zijn ze het goedkoopst. Zeker als je tegen sluitingstijd gaat…


Gezond en goedkoop eten met diepvries groenten en fruit

Gezond en goedkoop etenZijn diepvriesgroenten en fruit in aanbieding? Aarzel dan niet om een voorraad in te doen. Diepvries groenten en fruit kunnen de vergelijking met vers doorstaan. Dat is ook het geval met gezonde voeding als kip, kalkoen, vis en mager vlees. Koop er echter niet teveel van want dat is weggegooid geld.

Eet meer goedkope en toch gezonde peulvruchten

Peulvruchten zijn vooral rijk aan hoogwaardige eiwitten. En die hebben we niet alleen nodig om onze gezondheid te verbeteren maar zeker ook om makkelijker af te vallen. Net zoals groenten zijn peulvruchten rijk aan gezonde voedingsstoffen en bevatten veel vitaminen, mineralen en voedingsvezels. En toch eten we er allemaal veel te weinig van. Diëtisten raden ons dan ook aan om ze wekelijks minstens een keer te eten. De meest bekende peulvruchten zijn erwten, binen, groentekiemen, mais, kapucijner, linzen en kikkererwten. En vooral kapucijner, linzen en kikkererwten horen tot de goedkoopste voedingsproducten in de supermarkt. Weinig calorieën, maar wel veel vitaminen en vezels.

Gezond en goedkoop eten met een boodschappenlijst

Gezond en goedkoop etenEen boodschappenlijst maakt boodschappen doen makkelijker en voorkomt dure aankopen die je op dat ogenblik vaak niet eens nodig hebt. Controleer wat voorradig is voor je een boodschappenlijst opstelt. Op het ogenblik dat je iets van je lijst in je boodschappenkar legt, doorstreep je dit op je lijst. Zo heb je altijd in huis wat je nodig hebt en gaat er zo weinig mogelijk voedsel verloren.

Stel een compleet weekmenu samen

Met een vast weekbudget en een compleet weekmenu ben je flink op weg naar gezond en goedkoop eten. Zo haal je nooit teveel in huis en gebruik je alle groenten en fruit in plaats van ze op het einde van de week weg te gooien.  Na enkele weken is dit een gewoonte die je moeiteloos volgt. Laat je inspiratie werken en zet zeven eenvoudige maar gezonde maaltijden op papier. Je zult het leuk vinden om wekelijks te slagen in je opzet: besparen op je voeding en toch gezond en natuurlijk eten.

Extra tips om gezond en goedkoop te eten:

  • Winkel eenmaal per week in plaats van dagelijks
  • Kook zelf in plaats van kant en klare gerechten te kopen en ongezond fastfood te eten 
  • Geef de voorkeur aan familieverpakkingen van producten die je regelmatig gebruikt zoals bijvoorbeeld deegwaren en rijst.
  • Voorverpakte groenten en andere voorverpakte voeding is duurder dan onverpakte
  • Koop verse, onbewerkte en lokale seizoensproducten
  • Onbewerkt voedsel is super gezond en  goedkoper
  • Drie keer per week mager vlees eten is ruimschoots voldoende: kies op de andere dagen voor andere eiwitbronnen zoals peulvruchten, hennepzaden, eieren of ingeblikte vis. Deze producten zijn allemaal zeer goedkoop, voedzaam en makkelijk te bereiden.
  • Kweek je eigen groenten, kruiden en specerijen: daar heb je niet eens een grote tuin voor nodig én je blijft meer in beweging.

Gezond en goedkoop eten met aangepaste recepten en tegelijk makkelijker afvallen doe je zeker met: