Dit kunnen eiwitten ook voor jouw gezondheid betekenen

Spread the love

Eiwitten zijn onmisbaar voor een gezond,  strak en slank lichaam. Ze passen dan ook in elk gezond en natuurlijk eetpatroon, en zeker als je iets aan je overgewicht wilt doen. Proteïnen of eiwitten zijn dus niet alleen belangrijk voor (top)sporters, maar voor iedereen die met zijn of haar gezondheid begaan is. Door meer eiwitrijk te eten krijg je een platte buik met weinig vet en meer spieren. Maar eiwitten doen nog veel meer met onze gezondheid.

Kortom, wat kunnen eiwitten ook voor jouw gezondheid betekenen.  

Proteïnen of eiwitten zijn onmisbaar voor onze gezondheid en om iedere dag goed te functioneren. En dat is niet alleen het geval voor (top) sporters, maar voor ons allemaal. Ze zijn een belangrijk onder deel van ons dagelijks eetpatroon. Eiwitten halen we in de eerste plaats uit wat we dagelijks eten. Als gevolg van ons ongezond en eenzijdig voedingspatroon kunnen we onze proteïne voorraad aanvullen en op peil houden met voedingssupplementen en zeker met Fitshe Strong & Fit vegan proteïne bars.

Wat zijn eiwitten?

Naast koolhydraten en vetten, zijn proteïnen een belangrijke bron van energie. Veel meer dan dat, zijn eiwitten de bouwstenen van ons lichaam. Ze bestaan vooral uit meerdere soorten aminozuren. Deze aminozuren zijn op hun beurt opgebouwd uit koolstof, zuurstof, stikstof en eventueel zwavelmoleculen. Heel wat vormen van deze aminozuren komen voor in de natuur. Omdat er op die manier verschillende combinaties mogelijk zijn, zijn aminozuren uniek. Producten met hoogwaardige eiwitten vind je zeker in de Fitshe shop.

Soorten aminozuren

Zo beschikken we in totaal over 22 diverse soorten aminozuren die op meerdere manieren aan elkaar gekoppeld zijn. Zo zijn er lange verbindingen of pepiden en  noemen we peptiden en korte ketens of verbindingen of polypeptiden. Zélf kunnen we 14 soorten aminozuren aanmaken. Dat zijn dan de niet- essentiële aminozuren.

Essentiële aminozuren

Van de 22 aminozuren die er zijn kan ons lichaam er 14 zelf aanmaken. Dit noemen we de niet-essentiële aminozuren. De overige acht zijn de zogeheten essentiële aminozuren. Om die in voldoende hoeveelheden binnen te krijgen, zijn  we aangewezen op onze dagelijkse voeding.

Gezonde voeding met veel essentiële eiwitten

Gelukkig kunnen we zelf veel doen om voldoende proteïne binnen te krijgen. Voeding die het meeste proteïne bevat zijn vooral:

  • Peulvruchten: voornamelijk doperwten, alle soorten bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, ename, linzen en kikkererwten
  • Vette vis: en dan vooral wilde zalm, tonijn, paling, forel, schol en schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en ansjovis
  • Schaal- en schelpdieren: mosselen, oesters, garnalen en krab
  • Alle verse groenten met een voorkeur voor groene bladgroenten: zoals spinazie, andijvie, alle soorten sla, bloemkool, broccoli, alle groene koolsoorten, paksoi, Chinese kool, tuin en waterkers en tomaten
  • Vers fruit: vooral avocado, alle soorten bessen, frambozen, aardbeien, bananen en mango
  • Kip en kalkoenfilet
  • Alle onbewerkte noten: in de eerste plaats amandelen, cashewnoten en walnoten
  • Volkorengranen: haver, zemelen, boekweit, gierst en quinoa
  • Volkorenproducten: zoals alle soorten volkorenbrood, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst
  • Zuivel en zuivelproducten: magere kaas (+20), onbewerkte yoghurt, Griekse yoghurt, kwark en skyr
  • Pompoenpitten
  • Soja- en sojaproducten
  • Padenstoelen

Keuze genoeg dus, maar omdat we ongezond eten met veel suiker, vetten en calorieën en te weinig gezonde voedingsstoffen is dit meestal niet genoeg om voldoende proteïnen op te nemen. We kunnen dit ondersteunen door pure whey proteïne poeder aan ons eetpatroon toe te voegen.

Dierlijke en plantaardige eiwitten

We hebben dus de keuze uit dierlijke en plantaardige proteïne. Dierlijke proteïne hebben zowel essentiële als niet-essentiële aminozuren aan boord. De meeste plantaardige eiwitten bevatten vaak minder essentiële aminozuren. Uitzonderingen hierop zijn doperwten, hennepzaad, quinoa en producten gemaakt van sojabonen (sojayoghurt, sojamelk, tofu en tempé).  Ze zijn een complete bron van plantaardig eiwit, en zijn rijk  aan essentiële aminozuren. Maar ook peulvruchten, volle granen, noten, zaden, verschillende groenten en paddenstoelen zijn rijk aan eiwitten en leveren zo alle essentiële aminozuren.

Whey eiwitten

Daarnaast beschikken we ook nog over zogenaamde whey eiwitten. Whey is datgene wat overblijft na de productie van kaas. Dat werd lange tijd als afval aanzien. Recent werd heel wat wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de eiwitstructuur deze whey eiwitten. De resultaten van al deze studies leerden ons dat whey eiwit, na het eiwit uit kippeneieren, de hoogste biologische waarde heeft. Dit hoogstaand eiwit heeft een opvallend vochtige structuur en is daardoor niet lang houdbaar. Tijdens een speciaal ontworpen productieproces wordt dit vocht aan de whey onttrokken waardoor een hoogwaardig whey poeder overblijft, zoals de pure whey proteïne van Fitshe.

Whey proteïne zorgt voor meer spieren

Whey proteïne of eiwitten zorgen voor meer spieren en een sneller spierherstel dragen na een training of een zware fysieke inspanningen. Dit soort eiwitten is niet voor niets erg populair bij (kracht) sporters.

Whey eiwitten doen ons sneller overgewicht verliezen

Dit soort proteïnen doet ons ook makkelijker en dus sneller afvallen. Voor een slanke lijn en een platte buik met veel spieren en weinig vet, vervang je zowel suikers als ongezonde, verzadigde vetten en transvetten door deze hoogwaardige whey eiwitten. Je zult al vlug de resultaten merken, zowel op de weegschaal als aan je buikomtrek

Whey eiwitten worden beter opgenomen snel opneembaar

Whey wordt door ons lichaam beter en sneller opgenomen,  en ze verteren ook beter. Dit heeft een groot voordeel voor bodybuilders en krachtsporters. Na acht uur slapen beschikken we over weinig of geen eiwitten.

Eiwitrijk ontbijt gecombineerd met een eiwit shake

Met een ontbijt, rijk aan proteïne en gecombineerd met een whey eiwit shake, worden we snel van voldoende eiwitten voorzien. Direct voor of na de training, is een ander goed moment om extra eiwitten op te nemen. Die kunnen we dan goed gebruiken om ons spieren te herstellen van de geleverde inspanningen.

Hoeveel eiwitten hebben we dagelijks nodig?

Hoeveel proteïne we dagelijks nodig hebben om goed te functioneren hangt van meerdere factoren af, en verschilt van persoon tot persoon. Voor de meesten onder ons varieert die tussen de maar ligt voor de 1 gram en 1.8 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht. Als je vooral plantaardig eet, is een iets hogere eiwitinname een goed idee. Plantaardige eiwitbronnen bevatten namelijk ook grote hoeveelheden van andere gezonde voedingsstoffen, vooral voedingsvezels. Die vezels zorgen ervoor dat we eiwitten minder goed verteren.

Beste soort whey eiwitten

Whey eiwitten bestaan in drie soorten, namelijk whey concentraat, whey isolaat en whey hydrolysaat. Geef steeds de voorkeur aan Whey isolaat zoals deze pure whey proteïne. Die bevat het hoogste eiwitgehalte en wordt beschouwd als de meest hoogwaardige vorm van whey eiwitten.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.