Diabetes voorkomen met het Paleo dieet?

Diabetes

Diabetes of suikerziekte is één van de meest voorkomende chronische aandoeningen in ons land. Méér dan 500000 landgenoten kampen in meer of minder aan deze ziekte. En volgens wetenschappers is dit het topje van de ijsberg. Velen gaan ervan uit dat diabetes ontstaat als gevolg van het eten van teveel suiker. Niet dus. Teveel suikerrijke voeding eten geeft wel aanleiding tot overgewicht. Op zijn beurt één van de belangrijkste oorzaken van… diabetes. Diabetes kunnen we gedeeltelijk voorkomen met een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding zonder snelle koolhydraten. Een gezond eetpatroon is ongetwijfeld Paleo eten. 


Kan het Paleo dieet diabetes voorkomen, of de symptomen ervan verzachten?

Als het tijdig wordt behandeld, is diabetes gelukkig niet levensbedreigend. Wél erg vervelend. Het stuurt dikwijls zowel ons professioneel als ons sociaal leven in de war. Zomin als diabetes het gevolg is van teveel suiker te eten, betekent het evenmin dat je bij  suikerziekte helemaal geen suiker meer mag eten. Diabetes of suikerziekte is een stofwisselingsziekte.

[/fusion_text][/fusion_builder_column]

Diabetes is het gevolg van ongezonde voeding, overgewicht en roken. 

Suiker uit onze voeding wordt razendsnel in ons bloed opgenomen. Als gevolg daarvan maakt onze pancreas of alvleesklier extra insuline aan. Door de overtollige energie op te slaan als lichaamsvet, regelt ons lichaam het suikerniveau in ons bloed. Teveel suiker eten leidt niet altijd tot overgewicht. Het is één van de vele oorzaken van suikerziekte. Bij een gebrekkige stofwisseling als gevolg van diabetes, maken we geen insuline meer aan. Men spreekt dan van diabetes type 1.

Het kan echter ook zo zijn dat ons lichaam niet goed reageert op de aanmaak van extra insuline. In dit geval spreekt men van diabetes type 2. Op korte termijn zorgt dit voor heel wat ongemakken. Wordt niet tijdig ingegrepen, dan komt onze gezondheid in gevaar.

Twee soorten diabetes

Uit het voorgaande blijkt dus dat er twee soorten diabetes bestaan. Die worden meestal in één adem genoemd. Maar toch bestaan er duidelijke verschillen tussen beide soorten diabetes.

  • Suikerziekte type 1: komt in veruit de meeste gevallen voor bij kinderen  en jong volwassenen. In dit geval maakt de  alvleesklier geen of veel te weinig insuline aan. In het andere geval wordt de insuline door ons lichaam onmiddellijk weer afgebroken.
  • Suikerziekte type 2: in dit geval wordt er wél insuline aangemaakt, maar die wordt door ons lichaam niet aangenomen. Daardoor de efficiëntie onvoldoende om het lichaamsproces volledig te ondersteunen.

Diabetes type 2 komt veruit het meeste voor bij mensen met overgewicht, en bij vijftigplussers. Hoe ouder we worden, hoe groter ons risico op diabetes type 2. Je ongezond eetpatroon inwisselen voor gezonde eetgewoonten, gecombineerd met meer lichaamsbeweging, kan het gebruik van geneesmiddelen voorkomen.

De belangrijkste oorzaken van diabetes

Niemand wordt gespaard van diabetes. Er zijn uiteraard wel risicofactoren die de ziekte in de hand werken. Diabetes type 1 is in de meeste gevallen erfelijk bepaald. Daar kunnen we dus weinig of niets niets aan doen. Diabetes type 2 wordt dan weer voor een belangrijk deel erfelijke bepaald. Daarnaast hebben onze eet- en leefgewoonten een belangrijke invloed op het ontstaan van diabetes type 2.

De factoren die het ontstaan van diabetes type 2 in de hand werken zijn:

  • Erfelijk: in de ene familie vind je meer leden met diabetes, dan in de andere. Erfelijke factoren spelen een belangrijke rol
  • Overgewicht: is niet alleen een belangrijke oorzaak van diabetes, maar ook van aderverkalking, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, verstoorde hormonen, en een onevenwichtig cholesterolgehalte 
  • Leeftijd: vijftigplussers hebben een verhoogd risico op diabetes
  • Gebrek aan voldoende lichaamsbeweging: je moet zeker niet urenlang trainen zoals een topsporter. Dagelijks een half uurtje wandelen, fietsen, joggen of zwemmen op je eigen tempo is een goed begin
  • Pré-diabetes: is meestal voorstadium van ‘echte’ diabetes
  • Een onevenwichtig cholesterolgehalte
  • Te hoge bloeddruk
  • Stress
  • Alvleesklierontsteking: waardoor er minder insuline wordt aangemaakt.

De symptomen van diabetes

Het is erg belangrijk diabetes zo vroeg mogelijk te herkennen. Heb jij last van één of meerdere van de volgende symptomen? Dan is de kans groot dat je last hebt van diabetes:

  • Snel verliezen van gewicht: kan een symptoom van suikerziekte type 1 zijn. In dit geval maakt ons lichaam geen insuline meer aan. Vooral ‘s ochtends, als onze bloedsuikerspiegel het laagst is. Ons lichaam vindt de nodige energie in het opgeslagen eiwit en lichaamsvet, met een snelle gewichtsafname tot gevolg
  • Veel plassen en drinken: bij een hoge bloedsuikerspiegel moet je veel plassen. Vochtverlies zorgt op zijn beurt voor gewichtsverlies
  • Vermoeid en futloos: omdat er geen insuline wordt aangemaakt of de aangemaakte insuline niet werkt, blijft de glucose in ons bloed aanwezig. Met vermoeidheid als resultaat
  • Droge mond en een droge tong
  • Slecht zicht: oogontstekingen, rode ogen of een branderig gevoel aan de ogen
  • Haaruitval
  • Ontstekingen: vooral blaasontsteking en steenpuisten.

Gezond eten kan diabetes voorkomen of symptomen verzachten

Zo een gezond eetpatroon is ongetwijfeld het Paleo dieet. Onderzoek wees uit dat Paleo eten kan helpen om de klachten als gevolg van diabetes aanzienlijk te verzachten. Diabetes type 1 is een auto- immuunziekte, waarbij ons afweersysteem in de war is. Dat heeft een negatief effect op de aanmaak van insuline. Het paleo dieet kan daar wat aan doen, door ons natuurlijk afweersysteem te versterken en weer in evenwicht te brengen. Wetenschappelijke studies wezen uit dat diabetici minder vaak insuline moeten spuiten; als ze de consumptie van snelle koolhydraten vermijden.

Jij wilt toch ook de symptomen van diabetes zoveel mogelijk beperken?

Dat kan dus met het Paleo dieet. Paleo eten is puur natuur. In het Paleo dieet eet je zoveel mogelijk zoals onze voorouders, de holbewoners. Die aten wat ze tijdens hun tochten vonden. Dat waren vooral vruchten, groenten, fruit, noten, zaden en pitten; maar even goed vlees en vis afkomstig van de jacht en de visvangst.

In het Paleo dieet eet je geen:

  • Voeding rijk aan snelle koolhydraten
  • Vetrijke voeding
  • Bewerkt vlees: zoals worst, en vlees als broodbeleg (charcuterie)
  • Gefrituurde gerechten
  • Kant-en-klaar maaltijden
  • Diepvriesmaaltijden
  • Granen: zoals brood, deegwaren, pasta en rijst
  • Zuivel
  • Peulvruchten: waaronder erwtjes, boontjes, linzen en kikkererwten

Deze voeding is één van de belangrijkste oorzaken van overgewicht, hoge bloeddruk en diabetes.

Snelle en trage koolhydraten

Snelle koolhydraten worden door ons lichaam bijna onmiddellijk omgezet in suiker. De gezonde, natuurlijke voeding uit het Paleo dieet met uitsluitend hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten en trage koolhydraten is dan ook een aanrader om diabetes te voorkomen, of de gevolgen ervan sterk te verzachten.

Het Paleo dieet is ook doeltreffend tegen het metabool syndroom.

Het metabool syndroom is een verzameling van gerelateerde aandoeningen waaronder overgewicht, hoge bloeddruk, diabetes, buikvet, en een verstoord cholesterol- en glucosegehalte. Bijna een miljoen Nederlanders lijden aan diabetes type 2 en een op de drie mannen en een op de vier vrouwen tussen de 30 en 70 jaar kampt met het metabool syndroom. Die laatste groep heeft (nog) geen suikerziekte, maar wel een verhoogde bloeddruk en HDL-cholesterol, hoge glucosewaarden, een vergrote buikomvang en te veel vetzuren (triglyceriden) in het bloed. Hierdoor lopen zij meer risico op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.

Jij geeft toch ook de voorkeur aan gezonde voeding om diabetes te voorkomen of te verzachten?

Het Super Simpel Paleo kookpakket is een serie van kookboeken voor mensen die inspiratie willen voor gemakkelijke Paleo Recepten. Door de samenstelling ben jij er ook zeker van dat jij alle belangrijke gezonde voeding binnenkrijgt.

[/fusion_text][/fusion_builder_column]

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.