Collageen betekent meer voor je gezondheid dan afvallen alleen

Spread the love

Collageen is het meest voorkomende eiwit dat in het lichaam wordt gevonden. Dit hoogwaardig eiwit doet je niet meer opgeslagen vet verbranden en makkelijker afvallen. Het heeft een hoge voedingswaarde en is rijk aan alle gezonde voedingsstoffen om dagelijks goed te kunnen presteren. Daardoor doet callogeen veel meer voor je gezondheid dan afvallen alleen. Het zorgt tegelijk voor een jonge en strakke huid, voor sterke botten en gewrichten. Daarnaast zorgt deze stof voor extra spieropbouw. 

Wat moet je dagelijks eten om je voorraad callogeen regelmatig aan te vullen?

Deze stof is een lichaamseigen eiwit dat we vooral terugvinden in onze huid en in onze spieren, botten, gewrichten, spieren, tanden, haren en nagels. Het is een zogenaamd structuureiwit dat zorgt voor zowel de stevigheid als de elasticiteit en herstel van onze bindweefsels. Ons lichaam bestaat uit meer dan 40 procent eiwit, maar collageen is veruit het belangrijkste eiwit van allemaal.

Soorten collageen

Er zijn in totaal zestien diverse soorten collageen. Ruim 90 procent daarvan behoort tot type een. De resterende 10 procent wordt verdeeld over de overige 15 soorten typen. De meest belangrijke soorten zijn:

  • Collageen type 1: is veruit het meest aanwezig in ons lichaam en is vooral aanwezig in onze botten, huid, pezen, organen en in ons vaatstelsel heen. Het geeft vooral extra structuur aan ons lichaam.
  • Type 2: vinden we vooral terug in elastisch kraakbeen en zorgt voor soepele en goed functionerende gewrichten
  • Derde soort collageen: geeft structuur van onze spieren, organen en aderen
  • Type 4: is onmisbaar voor een goede filtering van onze huid
  • Vijfde soort collageen: bevind zich in ons haar en in de placenta

We vinden collageen vooral in onze dagelijkse voeding. Je kunt je voorraad ook aanvullen met collageen poeder

Waarom hebben we extra collageen nodig?

Halverwege de twintig daalt onze hoeveelheid collageen met gemiddeld één procent per jaar. Tegelijk gaat ook de kwaliteit er fors op achteruit. Dat versnelt ons natuurlijk verouderingsproces, de afbraak kraakbeen tussen onze gewrichten, en zorgt voor een trager herstel van wondjes.

Collageen doet snel afvallen 

Collageen geeft je een snel en langdurig voldaan gevoel. Daardoor heb je minder snel weer honger waardoor je minder eet en je trek in zoete sterk vermindert. Deze ongezonde eet- en levensgewoontes zijn een belangrijke oorzaak van overgewicht en daaraan gelinkte aandoeningen zoals hoge bloeddruk, een verstoord cholesterolgehalte en diabetes type II Door je hoeveelheid aan te vullen en op peil te houden verlies je veel sneller je overgewicht.

Vergroot je spiermassa

Zoals alle eiwitten, zorgt ook deze stof voor extra spiermassa. Die spieren helpen je afvallen. Ze verbruiken namelijk ook energie (calorieën) waardoor ze je vetmassa verlagen. Zo krijg je een strak en slank lichaam.

Collageen en zijn invloed op onze gezondheid 

Deze stof doet veel meer dan je helpen afslanken. Collageen:

  • Vertraagt ons natuurlijk verouderingsproces
  • Zorgt voor een jonge huid zonder ouderdomsvlekjes, rimpels of kraaienpootjes
  • Versterkt je huid en helpt tegen zwangerschapsstriemen of striae
  • Verbetert de gezondheid van je spijsvertering en van je darm- en maagwand dankzij het herstel van onze slijmvliezen
  • Versoepelt onze gewrichten, van ons kraakbeen en onze botten, en vermindert stijfheid als gevolg van ouder worden
  • Versterkt onze nagels en haren

Deze voeding is rijk aan collageen:

  • Verse groenten en groene bladgroenten: vooral spinazie, andijvie, sla, alle groene koolsoorten, spruitjes, snijbiet, broccoli, rode paprika, aardappels, bloemkool en knoflook
  • Vers fruit: vooral citrusvruchten, alle soorten bessen, frambozen, aardbeien en bramen dankzij hun hoge concentratie vitamine C
  • Tropisch fruit: mango, kiwi en ananas
  • Vis: vooral in schaal- en schelpdieren
  • Kip: vooral kippenpoten
  • Voeding met veel eiwitten: vis, mager vlees, kip en kalkoen
  • Alle onbewerkte noten: maar vooral cashewnoten
  • Paprika
  • Koriander
  • Bouillon van beenderen: levert naast collageen ook veel hoogwaardige eiwitten, calcium, magnesium, fosfor, glucosamine (goed voor ons kraakbeen en onze gewrichten), chondroïtine en aminozuren.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.