Chroom uit onze dagelijkse voeding zorgt voor minder honger tijdens afvallen

Chroom is een mineraal dat we in beperkte mate nodig hebben maar daarom niet minder belangrijk en nuttig is. Ze spelen een belangrijke rol bij vele chemische en biologische processen in ons organisme. Chroom bepaalt in belangrijke mate onze vetverbranding. Als we makkelijker gewicht willen verliezen is het dus belangrijk om over voldoende chroom te beschikken. Daarnaast hebben we dit mineraal ook nodig voor de goede werking van insuline en om onze bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk te houden.

De meest natuurlijke voedingssupplementen met chroom vind je zeker bij:

Hoe helpt chroom ons bij het afvallen en welke voeding bevat de grootste hoeveelheid van dit mineraal?

ChroomAfvallen doen we in een gezond en natuurlijk eetpatroon met veel groenten, fruit en onbewerkte noten. Allemaal gezonde en natuurlijke voeding dat ons een snel en langdurig voldaan gevoel geeft. Daardoor hebben we minder snel weer honger en eten we ook minder. Hoe minder honger we hebben tussen twee maaltijden hoe beter. Chroom is een mineraal dat bijdraagt tot een langdurig voldaan gevoel waardoor je sneller je overgewicht verliest.

Chroom stimuleert de verbranding van koolhydraten en vetten

Zo speelt dit mineraal een belangrijke rol bij de verbranding van koolhydraten en vetten. Chroom verbetert tegelijk de werking van de insuline in ons bloed. Insuline is een hormoon waarvan de aanmaak sterk wordt beïnvloed  door onze bloedsuikerspiegel. Het regelt tegelijk onze vetverbranding en de opslag van vetten uit onze voeding.  Hoe onstabieler onze bloedsuikerspiegel hoe meer insuline in ons bloed terecht komt. En hoe groter de concentratie aan insuline hoe minder vet we verbranden.  De resultaten van meerdere grootschalige onderzoeken leerden ons ondertussen dat chroom zorgt voor een meer stabiele bloedsuikerspiegel door het aanwezige insuline optimaal te gebruiken. Dat is vooral belangrijk voor patiënten met diabetes type 2.

Chroom zorgt voor een evenwichtig cholesterolgehalte

Gezonde voedingsstoffenChroom zorgt ook voor een evenwichtig cholesterolgehalte. Dat doet het door onze slechte LDL- cholesterol te verlagen en de gezonde HDL variant te verhogen.

Makkelijker afvallen

Een betere vetverbranding en een evenwichtig cholesterolgehalte zorgen er voor dat je minder of niet meer aankomt. Chroom beperkt ook je eetlust beperkt. Dat betekent ook dat je minder vlug weer honger hebt en dus automatisch minder eet. Minder eten betekent dat je makkelijker afvalt.


Je trek in zoet verdwijnt

Suiker en in de eerste plaats geraffineerde witte suiker is een van de belangrijkste oorzaken van teveel ongezond buikvet en overgewicht. Daarnaast ligt suiker ook aan de basis van veel voorkomende aandoeningen zoals:

  • Aderverkalking
  • Een ongezond cholesterolgehalte
  • Hart en vaatziekten
  • Verstoorde hormonen
  • Hoge bloeddruk
  • Te veel vet (triglyceride) in ons bloed
  • Diabetes

ChroomWe weten dit allemaal en toch eten we veel teveel suiker. Als we onze suikerinname kunnen terugschroeven of helemaal kunnen doen verdwijnen zijn ze al een flink eind in  de goede richting van ons gezond gewicht. En precies dit doet dit mineraal: onze trek in zoete tussendoortjes verminderen en zelfs verdwijnen. Dat is geen fabeltje maar is wetenschappelijk bewezen. Chroom zorgt voor een snel en langdurig voldaan gevoel waardoor je minder snel weer honger hebt. Daarnaast vermindert het onze trek in zoet. Samen met de andere voordelen helpt dit mineraal ons dus makkelijker afvallen.

Tekort aan chroom door ongezond eetpatroon 

Een tekort aan chroom is het gevolg van ons ongezond voedingspatroon met teveel suiker en ongezonde verzadigde vetten en transvetten. Als je gezond, natuurlijk, evenwichtig en gevarieerd eet is de kans op een tekort aan chroom erg klein.

Symptomen van chroomtekort

Een verstoorde bloedsuikerspiegel,  nood aan meer insuline meer insuline en een onverklaarbare gewichtstoename kunnen wijzen op een tekort aan aan dit mineraal.

Voeding rijk aan chroom​

ChroomChroom vinden we vooral terug in:

Vlees

Alle soorten vis

Schelp- en schaaldieren: en vooral in mosselen, oesters, garnalen en krab

Eieren

Volkorenproducten: zoals in alle soorten volkorenbrood, volkoren deegwaren en in zilvervliesrijst

  • Noten: en in de eerste plaats in paranoten of Braziliaanse noten
  • In verse groenten en fruit: en paddenstoelen, broccoli en peren
!– START ADVERTISER: Fitchef NL from awin.com –>

Gezonde recepten met relatief veel chroom:

  • Quinoasalade met gebakken zalm
  • Gebakken eieren en enkele sneden bruin brood (met boter)
  • Een kom granola, muesli, havermout of een handjevol noten
  • Volkoren pasta met kip en champignons

De hoeveelheid chroom die we dagelijks nodig hebben werd door de Hoge Gezondheidsraad vastgesteld op 35 microgram voor mannen en 25  microgram voor vrouwen.

De meest natuurlijke voedingssupplementen met chroom vind je zeker bij:

Diabetici en chroom

We hebben dus voldoende van dit mineraal nodig voor de stofwisseling van glucose waardoor dit mineraal een positief effect heeft op diabetes en in de eerste plaats op diabetes type 2. Om dit positieve effect te bereiken is echter een bijzonder hoge dosis chroom nodig. Die ligt dus ver boven de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid die door de Hoge Gezondheidsraad werd vastgesteld. Diabetici vragen dus best eerst raad aan hun vertrouwde huisarts voor ze met het gebruik van voedingssupplementen op basis van chroom starten om hun aandoening beter onder controle te houden.

Chroom maakt deel uit ieder natuurlijk voedingspatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Door |2019-10-21T11:24:30+01:00september 24th, 2019|Gezond Afvallen|0 Reacties

Over de auteur:

Francois Appers
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Reageer ook!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.