Cholesterol verlagen met kruiden

Cholesterol verlagen met kruiden + eetpatroon voor een gezonde cholesterol

Spread the love

Cholesterol verlagen met kruiden is vaak doeltreffender dan cholesterolverlagende medicijnen. Deze laatsten zorgen vaak voor vervelende bijwerkingen. Daardoor is het vaak lang zoeken naar de geschiktste medicijnen tegen een te hoge cholesterol. 

Wat zijn de beste kruiden om je slechte cholesterol te verlagen?

Als gevolg van ons ongezond eetpatroon met veel ongezonde, verzadigde vetten en transvetten kampen steeds meer landgenoten met teveel slechte cholesterol. En dat is op zijn beurt vaak oorzaak van ernstige aandoeningen. vooral hart- en vaatziekten en hoge bloeddruk. Het is dus zeker de moeite waard om je eetgewoonten aan te passen en de juiste kruiden te gebruiken.

Wat is Cholesterol?

Cholesterol is een bestanddeel dat normaal wordt gesynthetiseerd in ons lichaam. Maar het is ook aanwezig in vele voedingsmiddelen. Het is belangrijk voor gezonde celmembranen. Daarnaast helpt cholesterol om belangrijke hormonen zoals oestrogenen, testosteron en cortisol beter te verwerken. Een evenwichtig cholesterolgehalte helpt ons ook alle gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen beter op te nemen.

Gezonde en ongezonde cholesterol

Wanneer we het over cholesterol hebben moeten we het onderscheid maken tussen goede en slechte cholesterol.

Goede HDL- cholesterol

HDL is de gezonde soort cholesterol. Het bestaat uit gezonde, onverzadigde vetten, vetzuren (omega-3) en eiwitten. Deze gezonde cholesterol gaat naar alle organen en het teveel wordt afgevoerd naar onze lever waar het wordt uitgescheiden. Hoe hoger je concentratie aan goede HDL- cholesterol hoe beter.

Slechte LDL- cholesterol

LDL is de ongezonde soort cholesterol. Het zorgt ervoor dat het cholesterol wat in onze lever wordt aangemaakt via ons het bloed vervoerd wordt naar onze organen. Onderweg blijft een hoeveelheid van deze ongezonde cholesterol aan de binnenwand van onze bloedvaten kleven. Daar verzamelt het in de slagaderwand. Het verhoogt zo ons risico op bloedstolsels en het ontwikkelen van hart- en vaatziekten.

Wanneer is je slechte cholesterol te hoog?

Vanaf 200 mg/dl spreken we van teveel slechte LDL- cholesterol. Je krijgt dan vaak last van een te hoge bloeddruk en een verhoogd risico op aderverkalking en op hart- en vaatziekten.

Cholesterol verlagen met kruiden: Cichoreiwortel

Cichoreiwortel wordt vaak gebruikt als alternatief voor koffie om het gebruik van cafeïne te voorkomen. De klassieke Chinese geneeskunde gebruikte ondertussen al eeuwen geleden cichorei tegen hoge cholesterolwaarden. Cichoreiwortel regelt het lichaamseigen metabolisme van cholesterol. Dat stopt de hoge aanmaak van ongezonde LDL- cholesterol.

Fenegriek

Dit kruid wordt vooral gebruikt voor een gezonde spijsvertering. Fenegriek verminderd de hoeveelheid bloedsuiker, wat de aanmaak van slechte cholesterol verlaagt. Het is ook doeltreffend bij constipatie of verstopping. Fenegriek bevat ook grote hoeveelheden sterke antioxidanten. Daardoor maakt onze lever meer gal aan, wat dan weer een positieve invloed heeft op onze cholesterol. Fenegriek is ongeschikt voor zwangere vrouwen omdat het een miskraam kan veroorzaken.

Dit kruid gebruik je best in Fenegriek Capsules.

Meidoorn

Meidoorn ondersteunt de werking van de maag. Het heeft ook een positief effect op de werking van onze milt en onze lever. Meidoorn verbetert ook je bloedsomloop of bloedcirculatie en verlaagt een hoge bloeddruk. Ook dat helpt je slechte cholesterol te verlagen. Meidoorn maakt ook de vertering van eiwitten en vetzuren makkelijker.

Je gebruikt meidoorn in een supplement (capsules) of via een vloeibaar extract.

Basilicum

Dit populaire kruid is een natuurlijke cholesterolverlager. Het verlaagt je bloedsuikerwaarden en werkt sterk ontspannend. Basilicum vermindert de hoeveelheid ongezonde LDL- cholesterol en verhoogt de gezonde variant.

Basilicum tegen te hoge, ongezonde cholesterol gebruik je bij voorkeur met een voedingssupplement.

Kaneel

Kaneel verlaagt de ongezonde cholesterol en triglyceriden (vetten) in ons bloed en onze bloedsuikerwaarden. Dit kruid verhoogt de hoeveelheid gezonde cholesterol niet. Door het verlagen van de ongezonde cholesterol brengt kaneel ons cholesterolgehalte toch in evenwicht.

Kaneel gebruik je als voedingssupplement, als specerij of als biologische olie.

Kurkuma

Dit kruid ondersteunt zowel de werking van onze lever als van ons hart. Daardoor verlaagt het ook de ongezonde LDL- cholesterol en verwijdert de aanslag aan de wanden van onze bloedvaten. De werkzame stof die voor de gezondheidsvoordelen van kurkuma zorgt, is curcumine.

Gebruik curcumine als voedingssupplementen, voor bij voorkeur in combinatie met peper. Peper vergemakkelijkt de opname van curcumine. Kurkuma werkt ook bloeddrukverlagend en verkleint ons risico op hart- en vaatziekten.

Gezonde voedingsstoffen die je cholesterol verlagen zijn ook:

  • Vitaminen: voornamelijk vitamine B, C, E en vitamine K
  • Mineralen: vooral magnesium en selenium
  • Visolie

Om alle vitaminen, mineralen en andere gezonde voedingsstoffen om je hoeveelheid slechte LDL- cholesterol te verlagen, neem je best dagelijks een hoog gedoseerde multivitamine.

Gezond eetpatroon voor een gezond cholesterolgehalte

Een gezond eetpatroon dat je gezonde HDL- cholesterol verhoogt en de ongezonde verlaagt bestaat uit:

  • Veel verse groenten: minstens driehonderd gram per dag, zowel rauwe, gekookte als gestoomde groenten
  • Vers fruit: maximaal drie verschillende stukken fruit per dag vanwege de aanwezigheid van fruitsuikers
  • Onbewerkte noten, zaden en pitten: deze zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand
  • Peulvruchten: met een voorkeur voor linzen en kikkererwten, maar ook doperwten, alle soorten bonen, groentekiemen en maïs
  • Magere melk en magere zuivel: zoals magere natuuryoghurt, Griekse yoghurt, kwark en skyr  zonder toevoegingen
  • Volkorengranen: zoals haver, zemelen, boekweit, gierst en quinoa
  • Volkorenproducten: vooral alle soorten volkorenbrood, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst (bruine rijst)
  • Aardappelen en zoete aardappelen of bataten
  • Alle soorten vis: eet wekelijks minstens tweemaal vis, bij voorkeur vette vis
  • Mager vlees: zoals magere biefstuk en rosbief
  • Wit vlees: voornamelijk kip en kalkoen

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.