Afvallen met keto
Spread the love

Afvallen met keto geniet steeds meer belangstelling. Het ketogene dieet is gebaseerd op een voedingspatroon dat rijk is aan gezonde vetten, matig in eiwitten en zeer laag in koolhydraten.

Wil je ook zo vlug mogelijk je overgewicht kwijt, maar waren alle inspanningen tevergeefs? Wil je graag afvallen, maar ben je het zat om steeds teleurgesteld te worden?

Ontdek dan nu de kracht van het Keto dieet! Verander je lichaam in een vetverbrandende machine en geniet van snelle en blijvende resultaten.

Klaar om je droomgewicht te bereiken? Lees snel verder en ontdek hoe Keto je kan helpen!

Bekijk de beste manier om snel af te vallen

Wat is ketogene voeding?

Ketogene voeding draait om het verkrijgen van energie uit vetten in plaats van koolhydraten. Normaal gesproken gebruiken we glucose als primaire energiebron

Bij een keto-dieet schakelen we echter over op het verbranden van vetten voor energie. Door de beperkte inname van koolhydraten raken we in een staat van ketose.

Tijdens zo’n keto-dieet produceren we ketonen uit vetzuren.

De basis van zo een keto-dieet bestaat uit vooral uit voedingsmiddelen met veel gezonde, onverzadigde vetten en vetzuren (vooral omega-3) en net genoeg eiwitten en complexe (trage) koolhydraten, zoals:

  • Vette vis: voornamelijk wilde zalm, tonijn, paling, schol en schelvis, heilbot, tarbot en dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en ansjovis.
  • Onbewerkte noten: zoals amandelen, paranoten, macadamianoten, hazelnoten, walnoten en pecannoten. Pistache- en cashewnoten hier in dit rijtje niet thuis.
  • Onbewerkte zaden: denk hierbij vooral aan lijnzaad, chiazaad,
  • Avocado’s
  • Olijven
  • Plantaardige oliën: vooral olijfolie
  • In boter afkomstig van met gras gevoederde dieren, notenpasta en in cacaoboter

Hoe bereik je ketose in het keto-dieet?

Ketose wordt bereikt met weinig of geen koolhydraten, meestal minder dan 50 gram per dag. Daardoor gebruiken we gezonde vetten als energiebron in plaats van glucose (suiker).

Het kan tot een week duren voordat we volledig zijn overgeschakeld naar ketose.

Afvallen met Keto met beperkte inname van eiwitten

In het Keto-dieet worden naast weinig koolhydraten ook het gebruik van eiwitten sterk teruggeschroefd. Een teveel aan eiwitten verstoort de toestand van ketose.

Eiwitten kunnen immers omgezet worden in glucose (suiker).

Bekijk de beste manier om snel af te vallen

Afvallen met keto

Afvallen met Keto zonder hongergevoel

Om meer opgeslagen vet te verbranden en blijvend af te vallen, lijd je in dit keto-dieet zeker geen honger zoals in andere diëten.

Integendeel, deelnemers aan dit populaire dieet ervaren minder eetlust. Dat danken ze aan de vetten en eiwitten die langzamer verteren dan koolhydraten.

Dat zorgt snel voor een langdurig verzadigd gevoel.

Hongerhormonen

Het Keto-dieet heeft ook een positieve invloed zoals insuline en ghreline. Door de beperkte inname van koolhydraten blijft onze bloedsuikerspiegel ook stabieler.

Bekijk de beste manier om snel af te vallen

Afvallen met Keto: Vetverbranding

Het ketogene dieet bevordert vetverbranding. Omdat je lichaam in een staat van ketose verkeert, wordt het vet als primaire energiebron gebruikt.

Dit betekent dat je lichaam efficiënter vetten verbrandt en opslaat.

Mindere aanmaak van insuline

Keto heeft ook een gunstige invloed op onze hormonen die betrokken zijn bij vetopslag en vetverbranding. Denk hierbij in de eerste plaats aan insuline.

Het beperken van koolhydraten zorgt ook voor een lage concentratie aan insuline, waardoor het makkelijker wordt om lichaamsvet te verbranden.

Afvallen met keto

Het ketogene dieet is doeltreffend om gewicht te verliezen en het bereikte gewicht ook te behouden. Maar vergeet niet dat iedereen anders reageert op diëten.

Daarom is het altijd een goed idee Het is altijd raadzaam om een diëtist of een voedingsconsulent te raadplegen voordat je met een nieuw dieet begint.

Een goede eet- en levensstijl bestaat uit meer dan gezond eten alleen. Daar zijn ook voldoende lichaamsbeweging, tijdig ontspannen en voldoende slaap onmisbaar voor.

Bekijk de beste manier om snel af te vallen

Afvallen met keto

Afvallen met Keto en keto supplementen

Sommige mensen kiezen ervoor om keto-supplementen toe te voegen aan hun dieetplan. Deze supplementen kunnen helpen bij het behouden van een elektrolytenbalans, zoals natrium en magnesium. Die raken tijdens ketose vaak uit balans.

Hoewel supplementen nuttig kunnen zijn bij het ondersteunen van je keto-ervaring, is het belangrijk om te onthouden dat ze geen vervanging zijn voor gezonde voeding.

Het is altijd het beste om je voedingsstoffen uit volwaardige voedingsmiddelen te halen.

Afvallen met Keto en een maaltijdplan

Een evenwichtig en gevarieerd keto maaltijdplan maakt het behalen van je uiteindelijke doelen makkelijker.

Een typisch keto maaltijdplan is samengesteld uit veel gezonde vetten (vooral omega-3 vetzuren), een matige hoeveelheid in eiwitten en weinig koolhydraten.

Deze voedingsmiddelen komen voor in elk Keto maaltijdplan:

  • Groene bladgroenten: voornamelijk spinazie, andijvie, spruitjes, alle groene koolsoorten, broccoli, paksoi, Chinese kool, boerenkool, bloemkool en tuin- en waterkers
  • Onbewerkte noten en zaden
  • Avocado
  • Olijven
  • Gezonde, plantaardige oliën: vooral olijfolie en kokosolie
  • Gezonde vetten

Het plannen van je maaltijden vermindert impulsieve keuzes en consistentie in je dieet volhoudt.

Bekijk de beste manier om snel af te vallen

Maaltijdplan Afvallen met Keto: Weekmenu

Maandag

Ontbijt:

Omelet met spinazie en feta. Klop drie eieren los met een scheutje room. Voeg gehakte spinazie en verkruimelde feta toe. Bak in olijfolie tot de omelet stevig is.

Lunch:

Caesar salade met kip: Meng gesneden Romeinse sla met gegrilde kipfilet, Parmezaanse kaas, knapperige spekjes en zelfgemaakte caesardressing met olijfolie, citroensap, ansjovis-pasta en knoflook.

Avondmaal:

Gegrilde zalm met gestoomde broccoli: grill een stuk zalmfilet (120 gram) op een hoog vuur tot deze gaar is. Serveer met gestoomde broccoli besprenkeld met gesmolten boter.

Tussendoortje:

Handvol amandelen

Dinsdag

Ontbijt:

Griekse yoghurt met bessen en noten: meng volle Griekse yoghurt (120 milliliter) met verse bessen (zoals blauwe bessen en frambozen) en gehakte noten (zoals amandelen of walnoten).

Lunch:

Kippensoep met groenten: maak kippensoep met kippenbouillon, stukjes kipfilet, wortels, selderij en ui. Breng op smaak met kruiden zoals tijm en rozemarijn.

Avondmaal:

Gegrilde steak met geroosterde bloemkool: gril een malse steak (120 gram). Serveer met geroosterde bloemkoolroosjes besprenkeld met olijfolie en bestrooid met zeezout.

Tussendoortje:

Plakjes komkommer in volvette Griekse yoghurt

Bekijk de beste manier om snel af te vallen

Woensdag

Ontbijt:

Kokosmelk smoothie: meng kokosmelk, spinazie, avocado, chiazaadjes en stevia in een blender tot een egaal en glad mengsel.

Lunch:

– Avocado kipsalade: Prak een rijpe avocado fijn en meng het met stukjes gekookte kipfilet, fijngesneden ui, limoensap, peper en zout. Serveer op blaadjes sla.

Avondmaal:

Gegrilde garnalen met courgetti: marineer rauwe garnalen (120 gram) in olijfolie, knoflookpoeder en paprikapoeder. Gril ze tot ze roze zijn. Serveer over de courgetti (spaghetti van courgette) gekookt in olijfolie.

Tussendoortje:

Een hardgekookt ei

Donderdag

Ontbijt:

Chiazaad pudding: meng chiazaadjes (25 gram) met amandelmelk en laat het een nacht in de koelkast staan. Voeg ‘s ochtends verse bessen toe.

Lunch:

Tonijnsalade met avocado: meng tonijn uit blik met stukjes avocado, komkommer, cherrytomaten en olijven. Breng op smaak met olijfolie, citroensap, zout en peper.

Avondmaal:

Gegrilde kipfilet met geroosterde groenten: marineer kipfilets (120 gram) in olijfolie, knoflookpoeder en Italiaanse kruiden. Gril ze tot ze gaar zijn. Serveer met geroosterde groenten zoals paprika, courgette en champignons.

Tussendoortje:

Plakje kaas (+48) naar keuze

Vrijdag

Ontbijt:

Ei muffins met groenten: klop drie eieren los en meng ze met gehakte groenten zoals paprika, champignons en spinazie. Bak het mengsel in muffinvormpjes tot de eieren volledig gestold zijn.

Lunch:

Courgette noedels met pesto en garnalen: snijd met een spiraalsnijder courgette in noedels. Meng de courgettenoedels met zelfgemaakte pesto (met basilicum, pijnboompitten, Parmezaanse kaas en olijfolie) en gebakken garnalen.

Avondmaal:

Biefstuk salade met blauwe kaas: serveer gegrilde biefstukreepjes (120 gram) op een bedje van gemengde sla met plakjes tomaat, plakjes komkommer en verkruimelde blauwe kaas. Besprenkel met olijfolie en balsamicoazijn.

Tussendoortje:

– Plakjes selderij met pindakaas

Zaterdag

Ontbijt:

Spek en eieren: bak spek (100 gram) tot het knapperig is. Serveer met gebakken eieren.

Lunch:

Gevulde paprika’s: verwijder de zaadjes en vul de paprika met een mengsel van gehakt, ui, knoflook en kruiden naar smaak. Bak in de oven tot de paprika’s zacht zijn en het gehakt gaar is.

Avondmaal:

Zalmfilet met asperges: bak een zalmfilet (120 gram) in olijfolie tot deze gaar is. Serveer met gestoomde asperges besprenkeld met gesmolten boter.

Tussendoortje:

Een handjevol of 25 gram macadamianoten

Zondag

Ontbijt:

Kokosmeel pannenkoeken: meng het kokosmeel, de eieren, amandelmelk en stevia tot een beslag. Bak kleine pannenkoekjes in kokosolie.

Lunch:

Cobb salade: meng gemengde sla met stukjes gegrilde kipfilet (120 gram), hardgekookte eieren, avocado, cherrytomaten en verkruimelde bacon. Besprenkel met zelfgemaakte ranch dressing (met Griekse yoghurt, knoflookpoeder, ui en kruiden).

Avondmaal:

Gegrilde biefstuk (120 gram) met gestoomde groenten: gril een malse biefstuk en serveer met gestoomde groenten naar keuze.

Tussendoortje:

– Plakjes komkommer met zelf gemaakte hummus

Keto tussendoortjes

Kies, verspreid over de dag en tussen twee maaltijden, een tussendoortje uit deze lijst gezonde keto tussendoortjes:

  • Rauwe groenten naar keuze
  • Een handvol of 20 gram onbewerkte, ongezouten, niet geroosterde en ongebrande noten.
  • Een stuk fruit naar keuze
  • Portie (120 gram) vette yoghurt, Griekse yoghurt, kwark of skyr
  • Zelf gemaakte smoothie met veel groenten en enkele plakjes fruit
  • Een sneetje volkorenbrood met een sneetje kippen of kalkoenfilet

Bekijk de beste manier om snel af te vallen

Conclusie: In het Keto-dieet is bewegen nog altijd onmisbaar

Het keto-dieet is een doeltreffende manier om gewicht te verliezen door de focus te leggen op vetverbranding en het verminderen van je eetlust.

Door over te schakelen naar een voedingspatroon met veel gezonde vetten en weinig of geen koolhydraten, breng je je lichaam in ketose.

In het Keto-dieet starten we met het verbranden van opgeslagen vet.

Om met het Keto-dieet je vooropgestelde doelen te bereiken moet dit deel uitmaken van een gezond eetpatroon, gecombineerd met voldoende beweging, slaap en ontspanning.

By Redactie

Hallo, Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Optimized by Optimole