Symptomen van reuma verzachten op een natuurlijke manier

Symptomen van reuma verzachten op een natuurlijke manier

Symptomen van reuma verzachten  met de juiste voeding 

Wat we dagelijks eten heeft een grote invloed op onze gezondheid. Dus ook op reuma. Bij de vertering van onze voedsel blijven bepaalde stoffen over. Die zijn afhankelijk van wat we eten. Achtergebleven stoffen zijn bijvoorbeeld zuren of basen, twee tegenovergestelden. Een klein overschot aan basen is tot op een zekere hoogte gezond. Base voeding zijn vooral groenten en fruit. Groenten zijn rijk aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels en  bevatten nauwelijks calorieën. Je eet ze dus onbeperkt en bij voorkeur 500 gram per dag. Fruit bevat ook veel gezonde voedingsstoffen maar van nature ook fruitsuikers. Die zijn veel gezonder dan toegevoegde suikers, maar het blijven suikers. Eet daarom niet meer dan drie verschillende stukken fruit per dag.

Symptomen van reuma verzachten met gezonde vetten 

Gezonde onverzadigde vetten en vetzuren zijn niet alleen onmisbaar als bron van energie. Vetzuren en vooral omega 3 worden bij reuma sterk aangeraden. Omega 3 vetzuren vinden we vooral in

  • Vette vis: en vooral in wilde zalm, paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en ansjovis
  • Groene bladgroenten: zoals spinazie, andijvie, in alle groene koolsoorten, broccoli, bloemkool, spruitjes en in tuin- en waterkers
  • Peulvruchten: erwten, alle soorten bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, linzen en in kikkererwten
  • Fruit: pompoen en avocado
  • Onbewerkte noten: vooral in walnoten, pistachenoten, cashew- en in pecanoten
  • Zaden: lijnzaad, chiazaad en in sesamzaad
  • Plantaardige oliën: olijfolie, lijnzaadolie, walnootolie, hennepolie en in koolzaadolie

Vette vis bevat ook vitamine D. Die maken we niet zelf aan. Dat doen we wel door de zon. Daarom is het zo belangrijk om dagelijks minstens een half uurtje te wandelen, joggen, lopen of te fietsen in de buitenlucht. Ook bij slecht weer en in de winter.

Symptomen van reuma verzachten met magnesium en voedingsvezels

Groenten staan centraal om symptomen van reuma verzachten mogelijk te maken. Je eet ze bij voorkeur rauw, gekookte of gestoom. Gebruik veel van je favoriete groenten in een zelf gemaakte groentesalade of smoothie. Groene bladgroenten zijn daarbovenop ook rijk aan magnesium. Een mineraal dat bij meer dan 200 processen betrokken is. Magnesium:

  • Helpt ons meer vet verbranden en makkelijker afvallen
  • Doet aan botopbouw en beschermt tegen osteoporose
  • Is een belangrijke bron van energie
  • Zorgt voor een snelle verbranding van suikers en vetten
  • Vergroot onze spiermassa: en meer spieren zijn belangrijk als we makkelijker willen afvallen. Spieren verbruiken namelijk ook energie (calorieën), zelfs in rust en terwijl we slapen
  • Beschermt tegen aderverkalking en tegen hart- en vaatziekten
  • Verlaagt een hoge bloeddruk
  • Verminderd stress
  • Zorgt voor ons mentaal welzijn
  • Verzacht de symptomen van migraine en depressie

Symptomen van reuma verzachten met kurkuma

Kurkuma bevat curcumine en is afkomstig uit India en Pakistan. Deze plant werkt sterk ontstekingsremmend en vertraagt acute en chronische ontstekingen in en rond de gewrichten. Dankzij de aanwezigheid van curcumine beschermt kurkuma ook de goede werking op ons kraakbeen. De kurkumawortel versterkt ook ons immuunsysteem en verhoogt tegelijk onze natuurlijke weerstand. Gebruik kurkuma in zoveel mogelijk gerechten of maak er samen een halve eetlepel kurkumapoeder, een halve eetlepel olijfolie en een flinke snuf zwarte peper een romig papje van. Heb je last van reuma? Drink dan dagelijks gemberthee door verse geschilde gemberwortel in water te laten koken en te zeven.

Gember

Gember zorgt niet alleen voor een gezonde spijsvertering. Het verminderd ook ons risico op verkoudheden, griep, corona, infecties van onze  luchtwegen en bronchitis. Gember bevat ook shogaol en gingerol. Twee uitstekende ontstekingsremmers bij gewrichtsklachten.

Symptomen van reuma verzachten met papaja en ananas

Enzymen breken afvalstoffen af. Bij immuunreacties komen er namelijk altijd afvalstoffen vrij. Papaine en bromelaine zijn enzymen die voorkomen in papaja en ananas. Ze  ondersteunen ons lichaamseigen enzymsysteem wat de symptomen van reuma verzacht. Eet verse ananas en papaja zo uit het vuistje of verwerk ze in je zelf gemaakte salades en smoothies.

Vrouwenmantel

Vrouwenmantel of alchemilla wordt vooral gebruikt bij veroudering van onze gewrichten. Het stimuleert hun doorbloeding waardoor een betere zuivering ontstaat van zowel afvalstoffen als van ontstekingsresten en kraakbeenfragmenten. Vrouwenmantel werkt daarbovenop sterk ontstekingsremmend en pijnstillend.

Symptomen van reuma verzachten met Berkenblad

De bladeren van de Berk zijn antiseptisch, bloedzuiverend en ontstekingsremmend. Thee van berkenblad is doeltreffend tegen reuma, reumatoïde artritis en jicht.

Symptomen van reuma verzachten met Brandnetel

De kleine haartjes op de bladeren van de brandnetelplant brengen bij prikkeling een vloeistof in onze huid die is samengesteld uit formic acid, histamine, serotonine, acetylcholine en 5- hydroxytryptamine. Het wrijven met verse brandnetelbladeren helpt tegen pijnlijke gewrichten. De vloeistof in de stekels bevat ook specifieke stoffen met een sterke ontstekingsremmende werking.

Symptomen van reuma verzachten met Duivelsklauw

De wortels van de duivelsklauw bevatten veel glucoiridoïden, een stof die helpt om de symptomen van reuma, artritis en artrose te verminderen. Glucoiridoïden verlichten de pijnklachten en remmen ontstekingen af. Dat vergroot de beweeglijkheid van onze gewrichten. Duivelsklauw verwijdert urinezuur en helpt zo bij jicht.

Zoethoutwortel

Als natuurlijke ontstekingsremmer helpt zoethoutwortel vooral tegen verkoudheid, griep, corona, bronchitis, malaria, huidproblemen, voedselvergiftiging, koorts, maagproblemen en keelpijn. Zoethoutwortel bevat de natuurlijke ontstekingsremmer Glycyrrthenic acid. Die verlicht vooral pijn bij reumatoïde artritis en artrose.

Het blad van Zwarte bessen

Het extract van het zwarte bessen blad helpt tegen chronische diarree, buikpijn, artritis, migraine, koorts, mond- en keelinfectie, verkoudheid en vermoeidheid. De bladeren ondersteunen de afbraak van urinezuur en worden sterk aanbevolen bij jicht. Dit kruid stimuleert ook de bijnierschors om meer ontstekingsremmende hormonen aan te maken. Het blad zelf bevat ook ontstekingsremmende stoffen en substanties die het kraakbeen beschermen. Zwarte bes-blad is dus zeer effectief bij reumatoïde artritis, artrose en jicht.

Symptomen van reuma verzachten met een gezonde lever en nieren 

Onze lever en nieren vormen hét zuiveringsstation van ons lichaam. Beide organen zorgen voor het tijdig afbreken en afvoeren van allerlei afvalstoffen afkomstig van in en buiten ons lichaam. Dat vergroot de soepelheid van onze gewrichten. Onze leverfunctie verbeteren doen we op een natuurlijke manier broccoli, artisjok, asperges, broccolikiemen, tuinkers, pompoen, rode en witte kool, zuurkool, kurkuma, groene thee en chlorella. Dagelijks voldoende water drinken (minstens 2,5 liter) ondersteunt te werking van onze nieren. Brandnetelthee en versgeperste groentesappen van peterselie, komkommer en selderij worden ook sterk aangeraden.

Felgekleurde groenten en fruit

Vooral felgekleurde groenten en fruit zoals bosbessen, frambozen, aardbeien, kersen, pompoen, tomatenpuree, broccoli en spinazie maken symptomen verzachten van reuma makkelijker.

Ondersteunende hulpmiddelen bij reuma vind je zeker bij Podobrace.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.