Magnesium is gezond maar wat kan dit voor onze gezondheid betekenen

Magnesium is gezond maar wat kan dit voor onze gezondheid betekenen

Magnesium is gezond, een tekort aan dit mineraal tijdig herkennen is dan ook nodig.  Het is namelijk verantwoordelijk voor de goede werking van meer dan 300 enzymen. Zo regelt magnesium ons metabolisme en onze vetverbranding maar ook onze bloedsuikerspiegel en bloeddruk. Hieruit blijkt duidelijk ook het effect van voldoende magnesium op ons lichaamsgewicht. 

Wat betekent magnesium voor onze gezondheid en welke voeding bevat de grootste hoeveelheid van dit belangrijke mineraal?

Ondertussen begreep je het wel: magnesium is gezond en dus onmisbaar voor ons goed functioneren. We maken magnesium niet zelf aan. We zijn er voor aangewezen op onze dagelijkse voeding. Een tekort zorgt voor heel wat vervelende klachten. Magnesium maakt de nodige energie vrij,  vermindert vermoeidheid, zorgt voor een sterk zenuwstelsel en voor gezonde spieren. Dit mineraal is ook betrokken bij het vormen van sterke botten en tanden. Zo beschermt het ons tegen botontkalking of osteoporose. En wat velen nog niet wisten: magnesium helpt ons ook makkelijker afvallen

Magnesium is gezond maar wat veroorzaakt een tekort aan dit mineraal?

Daarom maakt voeding rijk aan magnesium deel uit van ieder gezond en natuurlijk voedingspatroon. In een natuurlijk eetpatroon komt een tekort aan magnesium weinig voor. Als je ongezond eet met weinig gezonde voedingsstoffen en veel geraffineerde suikers en ongezonde vetten krijg je te weinig vitaminen, mineralen en andere belangrijke nutriënten binnen. En dus ook magnesium. Mogelijke oorzaken van een magnesiumtekort zijn:

  • Een ongezond voedingspatroon met te weinig gezonde voedingsstoffen
  • Onvoldoende opname van vitaminen, mineralen en andere nutriënten uit onze voeding
  • Langdurige diarree
  • Overmatig alcoholgebruik
  • Ontsteking van de pancreas of alvleesklier
  • Zwangerschap en borstvoeding
  • Bloedtransfusie
  • Overmatig transpireren
  • Ernstige brandwonden
  • Het (langdurig) gebruik van bijvoorbeeld vochtafdrijvers (plaspillen), maagzuurremmers en anti-kankermiddelen.

Lees ook: Eiwitrijkste voedingsmiddelen voor betere gezondheid en sneller afvallen

Magnesium is gezond maar hoe herkennen we een tekort? 

Er zijn heel wat symptomen die wijzen op een tekort aan magnesium. Vele daarvan worden ook aan andere gezondheidsklachten gelinkt. Een tekort aan magnesium herkennen is dan ook niet makkelijk.  Spierkrampen en zenuwstoornissen zijn de belangrijkste symptomen van een magnesium tekort. Andere symptomen zijn:

Magnesium is gezond maar tekort zorgt voor tintelende vingers en tenen

Magnesium speelt een belangrijke rol bij het overbrengen van zenuwimpulsen. Een tekort kan zorgen voor gevoelloosheid of tintelingen in je vingers en in je tenen, alsof je vingers en tenen ‘slapen’.

Grieperig gevoel 

Met verminderde eetlust, misselijkheid, braken en vermoeidheid. Vaak zijn dit ook de eerste symptomen van een tekort aan magnesium.

Lees ook: Eiwitrijkste voedingsmiddelen voor betere gezondheid en sneller afvallen

Magnesium is gezond maar tekort veroorzaakt epileptische aanval 

Als gevolg van een ongewone elektrische activiteit in onze hersenen. Dat kan namelijk een tekort aan magnesium en een epileptische aanval veroorzaken. Dat is zelfs mogelijk als je niet aan epilepsie lijdt.

Je spieren verkrampen 

Spierkrampen of stijve spieren, vooral in onze benen, komen veel voor bij een tekort aan dit mineraal. Dat komt omdat er calcium door je zenuwcellen stroomt bij een lage magnesiumconcentratie. Zo raken onze zenuwen en spieren overprikkeld. Dat komt vaker voor bij zwangere vrouwen. Die hebben dan ook vaak last van krampen in hun benen.

Magnesium is gezond maar tekort verstoort ons hartritme

Een magnesiumtekort doet onze concentratie aan kalium dalen en dat is nadelig voor onze spieren, waaronder ons hart. Dat kan ons normale hartritme verstoren.

Constipatie of verstopping

Kan veroorzaakt worden door een tekort aan magnesium. Dit mineraal is namelijk een natuurlijk laxeermiddel.


Magnesium is gezond maar hoeveel hebben we er dagelijks van nodig? 

Volgens het Voedingscentrum bedraagt de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) magnesium voor volwassen mannen 350 en voor vrouwen 300 milligram. Hou je aan deze hoeveelheden. Je kunt namelijk ook teveel magnesium opnemen dan is dat vaak oorzaak van diarree.

Lees ook: Groene koffie en wat dit kan betekenen voor je gezondheid + Recepten

Magnesium is gezond en doet ons makkelijker afvallen

Magnesium is gezond, daar is ondertussen wel iedereen van overtuigd. Maar wist je ook dat voldoende magnesium ons helpt om makkelijker af te vallen? Resultaten van vele wetenschappelijke studies tonen aan dat wie regelmatig voeding met veel magnesium eet zijn bloedsuikerspiegel stabieler is. Magnesium verbetert namelijk de weerstand tegen insuline.

Insuline regelt zowel onze vetverbranding als vetopslag

Dit hormoon wordt aangemaakt in onze pancreas of alvleesklier. Insuline moet voor voldoende glucose in onze lichaamscellen zorgen. Glucose levert ons de nodige energie om dagelijks goed te functioneren. Van die energie gaat een kleine hoeveelheid naar onze vetcellen. Insuline regelt zo onze vetopslag en vetverbranding. De hoeveelheid insuline in ons bloed bepaalt in grote mate de hoeveelheid opgeslagen vet die we verbranden. Hoe groter de concentratie insuline hoe minder vet we verbranden  en hoe moeilijker we afvallen.

Lees ook: Je eetlust onderdrukken met de juiste voedingsproducten

Magnesium is gezond: andere voordelen van dit mineraal

Andere gezondheidsvoordelen van voldoende magnesium zijn:

  • Een belangrijke bron van energie
  • Helpt bij de aanmaak van eiwitten uit aminozuren
  • Zorgt voor het herstel en de aanmaak van ons DNA
  • Voorkomt of vermindert spierkrampen
  • Regelt neurotransmitters: die geven de nodige signalen aan onze hersenen en aan ons zenuwstelsel
  • Zorgt voor betere (sport) prestaties
  • Is doeltreffend tegen depressie
  • Vermindert insulineresistentie
  • Verkleint ons risico op diabetes type 2
  • Is in staat om een hoge bloeddruk te verlagen
  • Heeft een sterk ontstekingsremmende werking
  • Helpt hoofdpijn en migraine voorkomen
  • Verminderd de vervelende symptomen van het Pre Menstrueel Syndroom of PMS
  • Zorgt voor de nodige ontspanning

Lees ook: Migraine, chronische pijn: De gevolgen van magnesiumtekort!

In welke voeding zit veel magnesium?

Magnesium zit vooral in groene bladgroenten, in onbewerkte en dus ongezouten, niet geroosterde en ongebrande noten, zaden en pitten, in fruit, in natuuryoghurt en kwark zonder toevoegingen en in donkere chocolade. Een overzicht:  

  • Groenten: spinazie, andijvie, in, groene koolsoorten, broccoli, bloemkool en in tuin- en waterkers
  • Peulvruchten: erwten, alle soorten bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, linzen en kikkererwten. Peulvruchten bevatten ook veel hoogwaardige eiwitten. Daarom raden diëtisten ons aan om wekelijks minstens een keer peulvruchten te eten
  • Fruit: avocado, bananen, ananas, aardbeien en grapefruit
  • Noten: en vooral in amandelen, cashewnoten en paranoten
  • Zaden: in lijn- en in sesamzaad
  • Volkorenproducten: havermout, volkorenbrood, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst
  • Witte soorten vlees: kip en kalkoen
  • Vette vis: zoals wilde zalm, paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en ansjovis
  • Zuivel: halfvolle melk
  • Pure chocolade: met minstens 85 procent rauwe cacao, maar niet meer dan 20 gram per dag
  • Pitten: vooral in pompoenpitten en minder in zonnebloempitten

Voeding met voldoende magnesium vind je alleen in een gezond en natuurlijk eetpatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.