Migraine voorkomen zonder geneesmiddelen + aangepaste dagmenu

Migraine is in niets vergelijkbaar met klassieke hoofdpijn. Het veroorzaakt zo’n hevige hoofdpijn dat het zowel onze professionele activiteiten als ons sociale leven ernstig bedreigen.

De pijn bij migraine doet zich in slechts ene gedeelte van ons hoofd voor. In vele gevallen voorspellen bepaalde symptomen de komst van een migraineaanval maar dat is lang niet altijd het geval.

Om de hevige pijn van een migraineaanval draaglijker te maken is het gebruik van pijnstillers onafwendbaar. Het gebruik van pijnstillers kunnen we best zoveel mogelijk beperken. 

Hoe kunnen we migraineaanvallen voorkomen zonder geneesmiddelen? 

Naast deze helse pijnen zorgt een migraineaanval ook voor vervelende bijwerkingen zoals:

  • Misselijkheid en braken
  • Evenwichtsstoornissen
  • Overgevoeligheid voor licht, geluid en bepaalde geuren

Bij een migraineaanval zijn we tot 48 uur buiten strijd. Een stille en donkere kamer is dan de enigste oplossing.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en originele recepten om migraine te voorkomen of te verzachten!

Belangrijkste oorzaken van migraine

Een migraineaanval heeft verschillende oorzaken. De belangrijkste zijn:

  • Een ongezond voedingspatroon met veel ongezonde verzadigde vetten, transvetten en geraffineerde witte suiker
  • Overmatige consumptie van: voeding rijk aan thiamine zoals rode wijn, oude kaas, vis, kippenlever, vijgen en cacao
  • Het eten van bepaalde kaassoorten:en vooral harde, Franse kazen maar ook Brie en Roquefort, alle soorten yoghurt en eieren
  • Groenten: bonen en ajuin.
  • Fruit: alle citrusfruit en noten
  • Nitrietrijke voeding: zoals bereide vleeswaren zoals allerlei worsten, hesp, hot- dogs, en gepaneerde voedingsmiddelen, alle bereide vleeswaren en visconserven
  • Natriumglutamaat: een veel gebruikt bewaarmiddel in de meeste Chinese bereidingen en in sojasaus, in gevriesdroogde soepen en in de meeste ingeblikte voedingsmiddelen.
  • In vele gevallen is migraine erfelijk
  • Verstoorde zenuwbanen en weefsels
  • Stress
  • Een verstoorde leverfunctie
  • Gezichtsproblemen veroorzaakt door het langdurig werken echter een computerscherm
  • Gebrek aan slaap
  • Niet ontbijten of een andere maaltijd overslaan of regelmatig vasten
  • Te weinig eten
  • Plotse weersveranderingen
  • Het gebruik van bepaalde geneesmiddelen zoals ontstekingsremmers tegen bijvoorbeeld reuma, artrose, artritis en jicht
  • Te lang zonnen

Natuurlijke middelen die de symptomen van migraine verzachten:

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en originele recepten om migraine te voorkomen of te verzachten!
  • Gember: een van de meest effectieve natuurlijke pijnstillers. Gebruik gember in thee door een stukje gemberwortel te laten trekken in kokend water en deze verkwikkende gemberthee enkele keren per dag te drinken
  • Munt: werkt sterk kalmerend. Infusies met munt werken uitstekend tegen migraine. Massageolie met munt werkt ontspannend
  • Lavendel, citroenmelisse en lindebloesem: kalmeren en werken tegelijk sterk pijnstillend. Maak thee op basis van deze drie kruiden en drink dit drankje enkele keren per dag. Je zult vlug beterschap voelen kalmerend effect
  • Cat’s claw: het vermindert de zwelling en kalmeert de pijn.
  • Goudsbloem: ontspant en verlichting van de pijn. Maak thee van een handvol goudbloemblaadjes en een kopje kokend water. Filter de bladeren na het trekken en drink dit enkele keren per dag
  • Lavendelolie: gebruik dit als een kompres, een oude remedie voor het verlichten van de pijn van migraine
  • Passiebloem: heeft een sterk kalmerende werking zodat je passiebloem kan gebruiken tegen slaapproblemen, maar ook bij dystonie en zenuwachtigheid bij kinderen
  • Basilicum: is een kruid dat hoofdzakelijk wordt aangewend bij spijsverteringsproblemen maar ook bij migraine, slapeloosheid en stress
  • Sint- Janskruid: natuurlijke antidepressiva. Helpt bij stemmingswisselingen stemmingsbevorderend versterkt je zenuwstelsel, helpt bij vermoeidheid en bij chronische vermoeidheid, bij neuralgieën, migraine en slapeloosheid

Gezonde voeding tegen migraine

  • Voeding rijk aan vitamine B2: deze vitamine is vooral aanwezig in vis en vooral in wilde zalm, baars en sardienen, in peulvruchten (erwten, bonen, groentekiemen, kapucijnen, linzen en in kikkererwten), in melk en melkproducten, in vlees, brood en in graanproducten. Vitamine B2 of riboflavine zorgt voor de onmisbare energievoorziening
  • Voeding rijk aan vitamine B6: vinden vooral in alle vette vissoorten (wilde zalm, paling, tonijn, kabeljauwfilet, in forel, heil- en tarbot, dorade, makreel, sardienen, haring en ansjovis), in gebakken aardappelen, in groenten en in alle volkorenproducten zoals granen, zonnebloempitten en zemelen
  • Voeding rijk aan magnesium: vermindert stress, een van de belangrijkste oorzaken van migraine. Magnesium is vooral aanwezig in groenten en in groene bladgroenten (spinazie, andijvie, groene koolsoorten, broccoli, in alle soorten sla en in tuin- en waterkers), in snijbiet, bonen, in amandelen, vijgen, dadels, bananen, in pure chocolade met minstens 75% rauwe cacao en in magere natuuryoghurt en kwark zonder toevoegingen, in biergist, zonnebloempitten, bruine rijst en gedroogde kastanjes

Voorbeeldmenu om migraine te voorkomen of de symptomen ervan te verlichten

  • Voor het eten: en dus op je nuchtere maag drink je ene groot glas lauw water met vers geperst citroensap. Dat brengt je metabolisme en vetverbranding onmiddellijk in actie
  • Ontbijt: een kop havermout en een stuk fruit
  • Lunch of middagmaal: groentebouillon, een zelf gemaakte salade met rauwe groenten, fruit en wilde zalm
  • Diner of avondmaal: gestoomde groenten, twee sneetjes volkorenbrood en een kopje amandelmelk
  • Voor het slapen gaan: een appel of een ander stuk fruit
  • Vergeet niet om veel water te drinken: goede hydratatie is van vitaal belang. Drink minstens 2,5 en maximaal 4 liter water per dag. Ook kruidenthee’s die in dit artikel werden besproken zullen de pijn en de andere symptomen van migraine verzachten

Voldoende bewegen is even onmisbaar om migraine te voorkomen of te verzachten. Dagelijks een half uurtje wandelen, joggen, fietsen of zwemmen op je eigen tempo volstaat.

Migraine voorkomen of de symptomen ervan verzachten doe je dus met een gezond eetpatroon zoals dat van de Fitchef

Wat je kunt verwachten:

  • FitChef is het eerste ‘echte’ en dus gedrukte boek van voedingscoach Mark Van Oostenrijck. Het bedoeld voor iedereen die fit wil worden en blijven
  • Het boek geeft veel goed onderbouwde informatie over wat ons lichaam nodig heeft en hoe je je eten daarop afstemt
  • De gerechten bevatten relatief veel eiwit, wat gunstig is om lang verzadigd te blijven en spieren op te bouwen. De hoeveelheid vet en koolhydraten is juist verhoudingsgewijs minder dan we gewend zijn. Alle recepten zijn eenvoudig te maken met ingrediënten uit de supermarkt.

olijven

 

 

 

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en originele recepten om migraine te voorkomen of te verzachten!
Door |2017-03-27T11:12:51+00:00januari 9th, 2017|Gezondheid|0 Reacties

Over de auteur:

Francois Appers
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Reageer ook!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.