Kruiden tegen het Prikkelbaredarmsyndroom
Spread the love

Kruiden tegen het Prikkelbare Darmsyndroom (PDS) zijn meestal doeltreffender dan medicijnen en dat zonder schadelijke bijwerkingen.

Het prikkelbare darmsyndroom (PDS) is een veelvoorkomende aandoening die gepaard gaat met symptomen als buikpijn, krampen, diarree en constipatie.

Hoewel de exacte oorzaak van PDS nog niet volledig bekend is, kunnen bepaalde kruiden helpen bij het verlichten van de symptomen en het verbeteren van je darmgezondheid.

PDS is ongevaarlijk, maar kan de kwaliteit van leven flink verminderen.

Welke kruiden verzachten de syndromen van het Prikkelbare Darmsyndroom?

Het Prikkelbare Darmsyndroom (PDS) is een veel voorkomende darmaandoening. Kenmerkend zijn terugkerende buikpijn en een verstoorde stoelgang, zonder duidelijke lichamelijke oorzaak.

Oorzaak van het Prikkelbare Darmsyndroom

Er zijn verschillende oorzaken van PDS, zoals:µ

  • Een ongezond eetpatroon met veel toegevoegde suikers en vetten
  • Een verstoorde darmflora
  • Overgevoeligheid van je darmen
  • Stress
  • Gebrek aan lichaamsbeweging

De diagnose wordt gesteld op basis van symptomen, na uitsluiting van andere aandoeningen. Behandeling is gericht op symptoomverlichting door leefstijlaanpassingen, het verminderen van stress en soms medicatie.

Met de juiste aanpak is de aandoening meestal goed onder controle te krijgen.

De syndromen van het Prikkelbare Darmsyndroom

Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) is een veelvoorkomende darmstoornis die gepaard gaat met verschillende symptomen. De belangrijkste kenmerken van PDS zijn:

  • Buikpijn en buikkrampen, vaak verlicht na een stoelgang
  • Veranderingen in ontlastingspatroon
  • Afwisselend diarree, constipatie of verstopping
  • Opgeblazen gevoel en gasvorming, vooral na de maaltijd
  • Winderigheid
  • Slijm bij de ontlasting

PDS natuurlijk verzachten met kruiden

Pepermunt

Pepermunt verbetert je spijsvertering. Het bevat menthol, een stof die het maag-darmkanaal kalmeert en ontspant.

Dat verzacht buikpijn en buikkrampen en verbetert de gezondheid van onze darmflora het verbeteren van

Gebruik: Je gebruikt pepermunt als supplement in capsules, in thee en als etherische olie.

Gember vermindert misselijkheid en buikpijn

Dit veel gebruikte kruid vermindert ontstekingen en vermindert van misselijkheid en buikpijn.

Gebruik: Je gebruikt gember in capsules, in gerechten en als thee.

Kamille vermindert angst en stress

Kamille kalmeert en ontspant, ook onze maag en darmen. Verder vermindert het angst en stress, twee belangrijke oorzaken van PDS.

Kamille voorkomt ook ontstekingen en verlicht buikkrampen.

Gebruik: je gebruikt gember als supplement in capsules of in thee.

Venkel tegen spijsverteringsproblemen

Venkel is een kruid dat vaak wordt gebruikt bij spijsverteringsproblemen. Het bevat stoffen die een ontspannend effect hebben op de spieren in het maag-darmkanaal.

Verder vermindert de vorming gas in onze darmen, winderigheid en een opgeblazen gevoel na de maaltijd.

Gebruik: je gebruikt venkel als voedingssupplement in capsules, als smaakmaker in allerlei gerechten en als thee.

Kurkuma

Kurkuma is vooral bekend als smaakmaker in de Aziatische keuken. Het bevat curcumine, een stof met ontstekingsremmende eigenschappen.

Daardoor vermindert maag- en darmontstekingen en verlicht het de symptomen van PDS.

Gebruik: Voeg kurkuma aan gerechten of gebruik het als supplement in capsules.

Voeding die helpt bij PDS

Ook onze dagelijkse voeding speelt een belangrijke rol bij het verlichten van de symptomen van het Prikkelbare Darmsyndroom. Dat is vooral het geval met:

Vezelrijke voeding:

Voedingsvezels vinden we vooral in:

  • Groenten: vooral in alle groene bladgroenten, maar ook i wortelen, artisjok en in zoete aardappelen
  • Peulvruchten: zoals in linzen en kikkererwten, in alle soorten bonen, doperwten en in maïs
  • Fruit: voornamelijk in alle soorten bessen, in aardbeien, frambozen, appels en peren en in bananen
  • Volkorengranen: dat zijn vooral haver en havermout, zemelen, gierst, boekweit en quinoa
  • Volkorenproducten: in alle soorten volkorenbrood, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst
  • Onbewerkte noten: zoals amandelen, walnoten en hazelnoten
  • Zaden en pitten: lijnzaad, sesamzaad, quinoa, zonnebloem- en pompoenpitten

Probiotica

Probiotica zijn gezonde darmbacteriën die het verstoorde evenwicht in onze darmen herstelt. Probiotica vind je vooral in:

  • Zuivel en zuivelproducten: zoals karnemelk, yoghurt, Griekse yoghurt, kwark, kefir, rauwmelkse kaas of boerenkaas en skyr
  • Zuurkool
  • Kombucha: gefermenteerde zwarte thee
  • Natto: gefermenteerde sojabonen
  • Tempeh: gefermenteerde sojabonen
  • Kimchi of gefermenteerde kool: met chilivlokken, knoflook, gember, uit, wortel, radijs en zout
  • Misso: Japanse smaakmaker

Bij PDS vermijd je vooral:

  • Alle vette voeding
  • Groenten: alle koolsoorten en uien
  • Alle bruisende dranken
  • Cafeïne en cafeïnehoudende dranken, ook thee bevat deze stof
  • Alcohol
  • Peulvruchten

Conclusie Holistische aanpak

Een holistische aanpak, waarbij leefstijlveranderingen en medische behandelingen worden gecombineerd, is vaak het effectiefst bij het beheersen van PDS.

By Redactie

Hallo,Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Optimized by Optimole