Koolhydraatarm eten doet je tot twee kilo vet verbranden per week

Koolhydraatarm eten doet je tot twee kilo vet verbranden per week

 

Koolhydraatarm eten wordt zowel door diëtisten als door voedingscoaches meer en meer naar voor geschoven als de beste en meest verantwoorde manier om meer vet te verbranden en snel af te slanken.


Wil je nog voor je met vakantie vertrekt je gezond streefgewicht bereiken, en met een platte buik langs het strand flaneren?

Lees dit artikel dan zeker verder.

Als je toepast wat we in dit artikel duidelijk beschrijven, geraak je gemiddeld twee kilo vet kwijt per week, en dit zonder het zo gevreesde jojo effect. 

Hoe eet je koolhydraatarm, en wat doet dit met je overgewicht?

Als we het over koolhydraten en koolhydraatarm eten hebben, moeten we onderscheid maken tussen goede en slechte koolhydraten.

Koolhydraten zijn voornamelijk suikers en zetmeel.

Goede en dus gezonde koolhydraten horen thuis in ieder gezond eetpatroon.

Deze zijn rijk aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen maar vooral aan onmisbare voedingsvezels.

Hoe meer voedingsvezels je dagelijkse binnen krijgt, hoe langer je verzadigd gevoel, en hoe minder vlug je honger hebt.

Daardoor zal je automatisch minder eten, meer vet verbranden en snel afslanken.

Voedingsvezels zorgen tevens voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang.

Dit laatste is erg belangrijk om je lichaam zo vlug mogelijk te bevrijden van alle giftige afvalstoffen.

Deze zijn het resultaat van onze ongezonde voeding, van de vele processen die constant in ons lichaam plaatsvinden en van de steeds toenemende milieuverontreiniging.

Koolhydraatarm eten
Koolhydraatarme voeding doet je meer buikvet verbranden voor een platte buik
  • Voeding rijk aan gezonde koolhydraten: naast volkoren brood zijn goede koolhydraten bevatten vooral groenten (broccoli, aubergines, paddenstoelen, komkommer, paprika, tomaten, spinazie, peulvruchten (erwten, bonen, groentekiemen, linzen en kikkererwten, volkoren pasta, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst hoge concentraties voedingsvezels.

Koolhydraatarm eten: ongezonde koolhydraten

Suikers in goede en gezonde koolhydraten zijn belangrijke leveranciers van onmisbare energie, die ons lichaam gezond doet functioneren.

Slechte koolhydraten horen daarentegen niet thuis in een gezond eetpatroon.

Slechte koolhydraten bevatten weinig of geen gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen, en zeker geen voedingsvezels.

Dat is dan ook de reden waarom voeding rijk aan slechte koolhydraten dikwijls ‘lege voeding’ wordt genoemd.

Voeding rijk aan deze slechte en dus ongezonde koolhydraten brengen onze gezondheid niets bij, maar vergroten alleen ons risico op ernstige, en zelfs levensbedreigende aandoeningen.

  • Voeding rijk aan slechte koolhydraten zijn: suiker, honing, frieten en alle gefrituurde producten, alle frisdranken, aardappelen, maïs, granen, wit brood, witte en dus geraffineerde pasta, deegwaren en rijst, kaas, cornflakes en vele als gezond bestempelde ontbijtgranen en muesli’s, gekookte wortelen en bananen

De nadelen van deze slechte koolhydraten in sommige groenten (wortelen) en fruit zoals bananen wegen echter lang niet op tegen de vele voordelen die groenten en fruit ons bieden.

Koolhydraatarm eten: Vetten leveren eveneens energie aan je lichaam

Niet alleen koolhydraten maar ook vetten en eiwitten leveren ons de broodnodige energie.

Koolhydraatarm eten
In koolhydraatarme voeding horen suiker, witte deegwaren, pasta, en rijst zeker niet thuis

Onverzadigde vetten zijn ook gezonde vetten en hebben een positieve invloed op onze gezondheid.

Je vind ze vooral in alle vette vissoorten (zalm, paling, forel, makreel, sardienen, haring en ansjovis), in avocado, in noten, zaden en pitten en in gezonde oliën zoals olijfolie, lijnzaadolie, sesamolie en walnotenolie voor je koude bereidingen en kokosolie, palmolie, macadamianoten olie, en rijstvliesolie voor bakken en braden en al je warme bereidingen.

Koolhydraatarm eten: Eiwitten als bouwstenen van ons lichaam 

Ook eiwitten of proteïnen bezorgen ons de onmisbare energie om lichamelijke en geestelijke inspanningen te kunnen leveren.

Eiwitten zorgen niet alleen voor energie, ze zijn tegelijk ook de onmisbare bouwstenen van je lichaam. Vooral alle soorten vette vis, mager vlees en eieren, en in mindere mate ook alle soorten bonen, noten, zaden, en pitten bevatten deze gezonde eiwitten.

Deze spelen een belangrijke rol bij de vorming van sterke botten, van kraakbeen in onze gewrichten, van lichaamsweefsels, haar en nagels en bij de aanmaak van bloed.

Koolhydraatarm eten: Koolhydraten belangrijkste oorzaak van overgewicht 

Naast voeding rijk aan verzadigde vetten en transvetten, zijn koolhydraten de belangrijkste oorzaak van overgewicht en van ongezond buikvet.

Gezonde en onverzadigde vetten en koolhydraten helpen je daarentegen meer vet te verbranden en sneller gewicht verliezen. Dat wil zeker niet zeggen dat je alle koolhydraten van je dagelijks menu moet schrappen. Je moet daarbij onderscheid maken tussen snelle en trage koolhydraten.

Trage koolhydraten vragen veel energie van je lichaam om te worden verteerd, waardoor deze trage en gezonde koolhydraten je helpen om vet te verbranden.

Dat is helemaal anders met trage koolhydraten die je vooral vindt in suiker, wit brood, in geraffineerde witte pasta, deegwaren en rijst. Deze worden razendsnel verteerd, waardoor ze via je alvleesklier of pancreas extra insuline aanmaken.

Op die manier brengen ze je hormoonbalans uit evenwicht. Als reactie op dit proces zal je lichaam meer vet opslaan in al je spieren en lichaamsweefsels.

Koolhydraatarm eten: Eet minder koolhydraten en meer eiwitten

Koolhydraatarm eten wil zeker niet zeggen dat je alle koolhydraten uit je dagelijkse voeding moet bannen. Dat zou erg ongezond zijn. Om meer vet te verbranden en snel gewicht te verliezen geef je de voorkeur aan trage koolhydraten en aan gezonde voeding rijk aan eiwitten.

  • In een koolhydraatarm dieet eet je vooral: mager rundvlees, lamsvlees, vette vis (zoals zalm, paling, makreel, forel, sardienen, haring en ansjovis), groenten (alle koolsoorten, spinazie, andijvie, Broccoli, waterkers, wortelen, courgettes en uien), avocado, volle melk, Griekse Yoghurt, noten zaden en pitten en gezonde oliën zoals olijfolie en kokosolie
Koolhydraatarm eten
Koolhydraatarm eten doe je vooral door minstens tweemaal per week vette vis te eten
  • In een koolhydraatarm dieet eet je zo weinig mogelijk: vers fruit, gedroogd fruit en gedroogde vruchten, havermout, quinoa, bruine rijst, zoete aardappelen, bonen (zwarte bonen, garbanzo bonen, kidney bonen en navy bonen) en pure chocolade met meer dan 75 procent cacao
  • In een koolhydraatarm dieet eet je geen: suiker en kunstmatige zoetstoffen, wit brood, witte pasta (deegwaren en rijst), graan en graanproducten, ontbijtgranen, bloem, snoep, koekjes en gebak, ijs, frisdranken, kant- en klare vruchtensappen, en kant- en klare maaltijden

Koolhydraatarm eten: deze tips vergemakkelijken je koolhydraatarm dieet

  • Als je kiest voor een koolhydraatarm dieet met extra eiwitten, controleer je best de etiketten op alle voedingsproducten. In heel wat voedingsproducten zijn verborgen suikers aanwezig die namen krijgen zoals glucose, glucosestroop, fructose, fructosestroop, en dextrose of druivensuiker
  • Eet ook in een koolhydraatarm dieet dagelijks fruit, maximaal twee stukken per dag en bij voorkeur bij je ontbijt. Fruit bevat fructose, maar de nadelen hiervan wegen zeker niet op tegen de vele voordelen
  • Als je tussen twee maaltijden toch honger hebt, kies dan voor gezonde tussendoortjes zoals zoals groenten, fruit, komkomers, noten, zaden en/of pitten.

Koolhydraatarm eten: Kies voor hoogwaardige eiwitten

Voeding rijk aan hoogwaardige eiwitten vind je ongetwijfeld in het Vitadis Slanker Leven Plan, niet voor niets door diëtisten uitgeroepen tot het beste eiwitdieet van 2014 en 2015.

Wil jij net zoals 20000 Nederlanders en Belgen je gezond streefgewicht bereiken met een gemiddeld vetverlies tot 6 kilo per week?

Profiteer dan nu van de tijdelijke speciale actie (verloopt helaas zeer binnenkort) die Vitadis voor onze lezers in het leven heeft geroepen door op de onderstaande knop of hier te klikken.

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com