Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[bftpro-form-start 1]

Je Naam: [bftpro-field-static name]
*Je Email: [bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”] [bftpro-form-end 1]

Samen met kanker zijn slagaderverkalking en hart- en vaatziekten doodsoorzaak nummer één. Niet alleen in ons land maar in alle geïndustrialiseerde landen. Een ongezonde voeding en een gebrek aan levensnoodzakelijke lichaamsbeweging liggen aan de basis van deze welvaartsziekten. De laatste jaren gaat alle aandacht naar een te hoog cholesterolgehalte als grootste boosdoener voor zowel hartziekten als vaatziekten. Dat houdt gevaren in, want er zijn zoveel meer oorzaken van deze levensbedreigende aandoeningen. Ondanks hun ernstig karakter kan je veel zelf doen om hart- en vaatziekten te voorkomen, zelfs zonder geneesmiddelen. Er bestaan inderdaad voldoende natuurlijke middelen ter preventie van hart- en vaatziekten!

 

 

Een regelmatige dokterscontrole hoort bij de preventie van hart- en vaatziekten

We kunnen uiteraard niet alle oorzaken van hart- en vaatziekten preventief behandelen. Zo zijn beide aandoeningen in sommige gevallen erfelijk bepaald en spelen ook leeftijd en geslacht een belangrijke rol. Daarnaast zijn vele factoren die bijdragen tot het ontstaan en de ontwikkeling van slagaderverkalking die we wel in de hand hebben. Naast een ongezonde voeding en een schrijnend gebrek aan lichaamsbeweging zijn ook stress, overgewicht, diabetes, roken en slechte leef- en eetgewoonten verantwoordelijk voor het toenemend aantal hart- en vaatziekten. Eén voor één factoren waar we zelf heel wat kunnen aan doen. Een te hoge bloeddruk, te dik bloed, en een te hoog gehalte aan homocysteïne (een van de vele vrije radicalen die ons ziek maken), lipoproteïne en triglyceriden zijn andere, meetbare oorzaken van slagaderverkalking en hart- en vaatziekten. Een te hoge dosis slechte LDL cholesterol is dus slechts één oorzaak van de vele. Wetenschappelijk onderzoek bracht recent echter aan het licht dat er aan onze vaatwanden veel meer schadelijke calcium aanwezig is dan… cholesterol.

Gefermenteerde knoflook

Gezonde voeding en voldoende lichaamsbeweging staat centraal bij de preventie van hart- en vaatziekten

Gefermenteerde knoflook is bij ons nog veel te weinig gekend en nochtans belangrijk bij de preventie van slagaderverkalking en hart- en vaatziekten. Gefermenteerde knoflook ontstaat door uitsluitend biologisch gekweekte knoflook gedurende een periode van maar liefst twintig maanden te laten rijpen. De talrijke en bijzonder irriterende zwavelverbindingen in knoflook rijk worden gedurende dit langdurig rijpingsproces omgezet in niet- irriterende en toch nog actieve zwavelverbindingen. Het poeder dat op deze manier ontstaat is volkomen reukloos. De gezondheidsvoordelen van deze gefermenteerde knoflook zijn zoveel groter dan het gewone knoflook. De geneeskracht en heilzame werking van deze gefermenteerde knoflook werd door maar liefst zeshonderd wetenschappelijke studies bewezen. De voordelen van deze gefermenteerde knoflook zijn niet minnetjes:

  • Natuurlijke bloedverdunner: gefermenteerde knoflook zorgt er voor dat het verkleven van je bloedplaatjes aan de vaatwand sterk verminderd. Het verkleven van deze bloedplaatjes is de belangrijkste oorzaak van trombose, hart- en herseninfarct.

Beperk zoveel mogelijk het eten van rood vlees

  • Slechte LDL- cholesterol: bij het gebruik van gefermenteerde knoflook wordt reeds na amper enkele weken een belangrijke daling van de concentratie aan slechte cholesterol vastgesteld.
  • Hoge bloeddruk: gefermenteerde knoflook heeft ook een gunstig effect op een hoge bloeddruk.

Visolie voor evenwicht vetzuren

Visolie is een ander belangrijk wapen ter preventie van slagaderverkalking, hartziekten en vaatziekten.Als gevolg van een ongezonde voeding is er een belangrijk onevenwicht tussen de belangrijke omega 3 en 6- vetzuren. Dat werkt de ontsteking van onze vaten en slagaderverkalking in de hand. Hier kun je aan verhelpen door extra omega 3 en 6- vetzuren EPA en DHA uit visolie in te nemen. Dat verminderd de ontsteking van je vaatwand en maakt de slechte LDL- cholesterol veel minder kleverig. Niet alleen wetenschappers maar ook de Wereldgezondheidsorganisatie raden je aan dagelijks minstens 500 milligram EPA en DHA visolie in te nemen. Werd je reeds het slachtoffer een of ander hartfalen dan moet je deze dosis zelfs verdubbelen.

Mannen zijn kwetsbaarder voor hart- en vaatziekten dan vrouwen

Vitamine K tegen verkalking vaatwand

Japanse en Nederlandse onderzoekers toonden aan de hand van hun onderzoeksresultaten aan dat we een schrijnend tekort hebben aan vitamine K 2. Deze vitamine helpt meer calcium naar onze beenderen te brengen. Dat is belangrijk, want uit hun onderzoeken blijkt dat calcium in ons lichaam lang niet altijd terecht komt waar het moet. Dat is dan ook dé belangrijkste reden voor het ontstaan van slagaderverkalking en osteoporose of botontkalking. Hoe groter je inname van vitamine K 2 hoe kleiner je risico op beide nochtans veel voorkomende aandoeningen. Patiënten die bloedverdunners nemen, gebruiken best geen extra vitamine K 2. Het werd al meermaals wetenschappelijk bewezen dat de natuurlijke vitamine K 2 (menaquinon-7) de meest effectieve vorm van vitamine K is. Een gevarieerde voeding bevat weliswaar vitamine K 2, maar slechts in kleine hoeveelheden.

Alle soorten vis en vooral alle schaal- en scherpdieren horen thuis in een gezond dieet tegen hart- en vaatziekten

  • Vitamine K: tref je vooral aan in magere kaas, yoghurt, kwark en in andere gefermenteerde producten.

Vitamine B tegen ontsteking vaatwand

Ontstoken vaatwanden vergroten je risico op het ontstaan van levensbedreigende hart- en vaatziekten. Vitamine B is efficiënt tegen homocysteïne, een van de vele schadelijke vrije radicalen die ons ziek maakt en die de ontsteking van onze vaatwanden extra in de hand werkt. Hoe groter je gebruik van geraffineerde voeding en het gebrek aan vitaminen B 6, B 9 (foliumzuur) en B 12  hoe meer homocysteïne zich vastzet op de wanden van je vaten. Je kan het tekort aan deze B- vitamines ook aanvullen met voedingssupplementen.

  • Vitamine B: vind je vooral in kalfslever, rund- en lamsvlees, sardines, wild, garnaal, krab, kreeft, kaviaar, in Sint- Jacobs schelpen, zalm, oesters, mosselen, heilbot, kabeljauw en in zuivelproducten als yoghurt, koemelk, kaas en in eieren.