Daarom zou je granaatappels aan je gezond eetpatroon moeten toevoegen

Spread the love

Granaatappels, nog nooit eerder van gehoord? Dan zal daar voortaan zeker verandering in komen. Granaatappels zijn afkomstig uit het Midden- oosten en vooral uit Iran, maar worden nu ook hier bij ons steeds populairder. Je vindt ze dan ook in de meeste supermarkten en natuurwinkels. Verrassend genoeg is een granaatappel helemaal geen appel, maar een exotische bessensoort.  Granaatappels hebben een hoge voedingswaarde en barsten van de gezonde voedingsstoffen

Wat kunnen deze granaatappels voor onze gezondheid betekenen?

Granaatappels zijn zeker niet nieuw. Ze komen oorspronkelijk uit Perzië, vooral uit Iran. Deze vruchten groeien aan een boom die acht meter hoog kan worden. Granaatappels zijn verkrijgbaar in alle mogelijke tinten rood, en zijn herkenbaar aan hun kenmerkend kroontje. Naast het vruchtvlees, bestaan granaatappels uit ontelbare kleine pitjes met een hoge voedingswaarde. Granaatappels hebben een geleiachtig aan doen. Het zijn deze pitjes die we eten. Binnen vele culturen staan deze symbool voor overvloed, vruchtbaarheid en het eeuwige leven. Hun geneeskracht werd al door de indianen ontdekt. In de hoop op een volgend leven, werden de oude Egyptenaren zelfs met deze vruchten begraven.
De voedingswaarde van granaatappels
De voedingswaarde van granaatappels is onovertroffen. Ze zijn vooral rijk aan:
  • Vitaminen:  vooral vitamine C en K maar ook vitamine B1, B2, B3 en B6, vitamine C en vitamine E
  • Mineralen: zoals natrium, kalium, calcium, magnesium, folium, koper,  mangaan, ijzer, zink en jodium
  • Eiwitten
  • Voedingsvezels
  • Sterke antioxidanten

Super Foods Algemeen

Granaatappels

Granaatappels bevatten de sterkste antioxidanten

Daardoor ligt de antioxidantenkracht van deze vrucht maar liefst drie keer hoger dan bij groene thee en rode wijn. Daardoor kan volgens wetenschappers het sap van granaatappels de ontwikkeling van veel voorkomende soorten kankers afremmen en zelfs voorkomen. Granaatappels hebben nog heel wat andere gezondheidsvoorwaarden. Granaatappels:

  • Werken sterk ontstekingsremmend
  • Beschermen tegen aderverkalking en tegen hart- en vaatziekten
  • Verbeteren ons cholesterolgehalte 
  • Vermindert ons risico tegen ouderdomsziekten zoals dementie, alzheimer en Parkinson
  • Voorkomt pijnlijke blaasontstekingen
  • Voorkomen en herstellen DNA-schade aan de huid door de schadelijke uv-stralen van de zon
  • Verbetert de gezondheid van de prostaat bij mannen
  • Verlaagt een hoge bloeddruk
  • Granaatappels ondersteunen een gezonde werking van de hersenen
  • Versterken ons immuunsysteem en verhogen onze natuurlijke weerstand
  • Verkleinen ons risico op verkoudheden, griep (influenza), corona en bronchitis
  • Werkt sterk pijnstillend, vooral bij gewrichtspijn zoals artrose en artritis
  • Zorgt voor een probleemloze zwangerschap
  • Granaatappels passen in elk gezond eetpatroon, zelfs als je wilt afvallen. Eet ze regelmatig, maar niet elke dag. Granaatappels zijn rijk aan vitaminen en mineralen en alle andere nutriënten, maar ook fruitsuikers

Granaatappels

 

Granaatappels in de keuken

De zoetzure combinatie maakt van granaatappelpitjes het perfecte ingrediënt voor zoete en hartige maaltijden. Ze worden vooral gebruikt in oosterse en mediterrane gerechten, maar kunnen even makkelijk toegevoegd worden aan je zelf gemaakte smoothies, salades en aan onbewerkte yoghurt, Griekse yoghurt, kwark of skyr. Granaatappelpitjes zijn ook heerlijk (en vooral gezond) in je zelf gebakken koekjes en pannenkoeken.

Recepten met granaatappels 

Granaatappel smoothie

Ingrediënten: één granaatappel, 150 gram verse cranberry’s, 150 milliliter onbewerkte yoghurt, Griekse yoghurt, kwark of skyr,  250 milliliter magere melk en ijsblokjes

Bereiding

  • Haal de granaatappelpitjes uit de vrucht en hou een eetlepel pitjes apart
  • Doe de granaatappelpitjes, samen met de cranberry’s en de yoghurt in een kom en maak er met je blender staafmixer een fijne, gladde pap van
  • Voeg nu de melk en ijsblokjes toe, pureer dit mengsel opnieuw en schenk de smoothie in een glas en serveer met de resterende granaatappelpitjes en eventueel met enkele ijsblokjes

Recept couscous met granaatappel

Ingrediënten: één granaatappel, 300 gram couscous, één eetlepel boter, twee eetlepels fijn gehakte peterselie, één kaneelstokje, en een snuifje peper en zout

Bereiding

  • Verwijder de granaatappelpitjes uit de vrucht
  • Breng 300 milliliter water aan de kook en voeg de couscous en het kaneelstokje toe
  • Zet de pan van het vuur en laat dit drie minuten met de deksel erop rusten.
  • Meng dan de boter, peterselie en de granaatappelpitjes door de couscous en breng op smaak met een snuifje peper en zout

Granaatappels

Recept granaatappelpitjes met aubergine

Ingrediënten: één granaatappel, twee aubergines, 20 gram fijn gehakte peterselie, één teentje knoflook, drie eetlepels olijfolie, één eetlepel balsamico en een snuifje peper en zout

Bereiding

  • Halveer aubergines, voeg een beetje zout toe en laat tien minuten trekken
  • Verwijder de granaatappelpitjes uit de vrucht
  • Hak de knoflook fijn en meng met de olijfolie
  • Bestrijk beide helften van de aubergines met de knoflookolie
  • Gril de aubergines gedurende 11 minuten. Af en toe omdraaien en met de rest van de knoflookolie bestrijken
  • Besprenkel met enkele druppels balsamico-azijn en serveer
  • Smakelijk

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.