Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[bftpro-form-start 1]

Je Naam: [bftpro-field-static name]
*Je Email: [bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”] [bftpro-form-end 1]

Je bent jong en je wil wat en dan steken ze de kop op. Puistjes en acne verpesten vooral de levenskwaliteit van jongeren en pubers. Er zijn vele soorten acne, maar jeugdpuistjes zijn ongetwijfeld het meest bekend én gehaat, vooral door het jonge volkje. Over acne en jeugdpuistjes doen vele fabeltjes de ronde, maar wat is acne nu precies? Hoe kunnen we deze veel voorkomende huidaandoening voorkomen of ten minste de vervelende symptomen ervan verzachten?

Acné en jeugdpuistjes zijn vooral voor jongeren een heuse nachtmerrie

 

Mensen met acne of jeugdpuistjes krijgen meestal de goede raad hun huid grondig schoon te maken en anti- acné zalfjes en crèmes te smeren. Ondanks deze goed bedoelde raad zijn dit meestal tevergeefse én dure inspanningen.

Je huid proper houden kan uiteraard nooit kwaad, maar een wondermiddel tegen acne en jeugdpuistjes is het zeker niet. Je huid zal er wellicht wat fleurige uitzien, maar je acne wordt er spijtig genoeg niet minder om.  Je huid regelmatig en grondig reinigen zal wellicht de symptomen lichtjes verzachten, maar daardoor ben je nog lang niet van de oorzaak verlost.

Velen denken dat acne het gevolg is van een onverzorgde en onhygiënische huid, maar daar heeft acne niets mee te maken. Om de weten wat je best tegen acne en puistjes kan doen , is het in de eerste plaats belangrijk te weten wat acne écht is.

Wat is acné

Puistjes, in medische kringen acné vulgaris, is ongetwijfeld een van de meest voorkomende huidproblemen bij tieners en jong volwassenen. Acne is het gevolg van verstopte talgklieren. Een vette en glimmende huid bedekt met puistjes is het ontsierende resultaat. Verstopte talgklieren zullen ontsteken, zéker als je de puistjes uitknijpt.

Acné heeft niets te maken met een gebrek aan hyghiëne. Het is het gevolg van ontstoken talgklieren

Het uitdrukken van puistjes wordt dan ook sterk afgeraden. Je maakt er de acné en jeugdpuistjes er alleen maar erger door en op korte termijn wordt je huidweefsel er ernstig door beschadigt waardoor er acne littekens ontstaan. Wanneer je te kampen krijgt met een sporadisch puistje is deze huidaandoening nog niet zo erg. Veel erger is het gesteld met een ernstige vorm van acne.

Dan blijft dit huidprobleem niet beperkt tot hier en daar een puistje. In ernstige gevallen staat de huid van je gezicht barstensvol met mee- eters, pukkels, en abcessen. In dergelijke ernstige gevallen blijft de kwaal niet beperkt tot je gezicht, maar strekt de aangetaste huid zich tot de nek, de rug, schouders, de armen en andere plaatsen.

In principe is geen enkel plaatsje veilig voor deze huidaandoening. Zo’n ernstige vorm van acne is niet alleen bijzonder pijnlijk én vervelend. Het brengt zeker ook de sociale contacten in gevaar en zorgt bij velen voor ernstige psychische problemen zoals onzekerheid, een verminderd zelfvertrouwen, schaamte en zelfs depressiviteit. Acné veroorzaakt in sommige gevallen ernstige acne littekens die je levenslang blijven achtervolgen.

Oorzaken van acné en puistjes

Huidaandoeningen als acné en jeugdpuistjes hebben niets te maken met een gebrek aan hygiëne. Acne wordt veroorzaakt door verschillende factoren. Voeding is er één van, maar sommige wetenschappers zijn daar niet van overtuigd. Erfelijkheid en hormonen die uit evenwicht zijn worden als de belangrijkste oorzaken van acne en jeugdpuistjes beschouwd. Personen met ernstige acne krijgen dikwijls hormoonpreparaten voorgeschreven. Deze zullen de vervelende en pijnlijke symptomen van de acne wel verzachten maar niet genezen.

Puistjes of acné nooit met je vingers proberen te verwijderen, dat zal de ernst van de kwaal alleen maar vergroten

Andere oorzaken van acné en puistjes zijn:

  • Ontstekingen: je natuurlijk afweersysteem probeert je lichaam te beschermen tegen allerlei ongewenste en ziekmakende bacteriën. Dan maakt je lichaam extra witte bloedcellen aan om deze bacteriën te bestrijden. Dit proces kan huidontstekingen veroorzaken.
  • Bacteriën: een bacterie die zich op alle huidtypes bevindt is Propionibacterium acnes, ook wel afgekort als P.acnes. Deze bacterie maakt deel uit van het natuurlijke talg regulatiesysteem van je huid. In geval van sterk verstopte poriën vermenigvuldigt P.acnes zich razendsnel en veroorzaakt een ontsteking in de poriën van je huid.
  • Genen: wetenschappelijk onderzoek toonde aan dat acne een sterke relatie heeft met je genen. Hadden je ouders vroeger acne, dan is de kans zeer groot dat jij daar later ook last van krijgt. Dat hoeft echter niet altijd zo te zijn.
  • Factoren die acné kunnen verergeren: het uitknijpen van puistjes en pukkels, je menstruatiecyclus, gebrek aan bepaalde vitaminen, het gebruik van de anticonceptiepil, schoonheidsproducten en make-up op basis van olie, zwangerschap, angst en stress, je huid teveel wassen met zeep, anabole steroïden en een warm en vochtig klimaat.

Hormonen en voeding

Onderzoekers wisten al een tijdje dat de groeifactor IGF- 1 een belangrijke factor is bij het ontstaan van acne. Recent ontdekten wetenschappers dat een verhoogd gehalte aan IGF- 1 wordt veroorzaakt door een bepaalde soort voeding.

IGF-1 is een eiwithormoon, dat verwant is aan insuline. Het wordt voornamelijk gemaakt in de lever en regelt de groei. De aanmaak van IGF-1 wordt geregeld door groeihormoon (GH) die op hun beurt worden aangemaakt in de hypofyse, een belangrijke hormoonklier in je hersenen. Een tekort of een overschot aan het IGF-1 hormoon hangt nauw samen met een tekort of een teveel aan GH.

De hoeveelheid IGF– 1 hormonen in het bloed hangt in belangrijke mate af van je leeftijd. Gedurende je kinderjaren  stijgt het geleidelijk met een zeer hoge piek gedurende de puberteit. IGF-1 stimuleert de lengtegroei van de botten en de aanmaak van spierweefsel. Daarna daalt het weer enigszins. Eens de puberteit achter de rug daalt de concentratie IGF-1 tot waarden die vergelijkbaar zijn met die uit je kinderjaren.

Groene groenten zijn erg doeltreffend tegen acné en andere veel voorkomende huidaandoeningenRecent stelden wetenschappers vast dat er een sterk verband bestaat tussen de hoeveelheid IGF-1 en acne. Dat is ook de reden waarom vooral pubers last hebben van acne. De aanmaak van het groeihormoon IGF-1 bereikt dan immers een piek.

Koolhydraten en suikers

Acné en jeugdpuistjes hebben dus wel degelijk met je voedingspatroon te maken. IGF-1 is van nature in ons lichaam aanwezig, maar de hoeveelheid wordt in belangrijke mate bepaald door je voeding. Wetenschappers stelden recent vast dat de aanmaak van het belangrijke IGF-1 hormoon toeneemt naarmate je meer koolhydraten en suikers eet.

Als gevolg van deze verhoogde consumptie van suikers en koolhydraten zal ook de aanmaak van insuline en van het hormoon IGF-1 toenemen. Dezelfde wetenschappers ontdekten ook dat de aanmaak van IGF-1 sterk wordt beïnvloed door zuivelproducten, vooral melk.

Voeding tegen acné en puistjes

Zoals al eerder gezegd wordt acne veroorzaakt door een combinatie van factoren, maar wat je eet blijkt doorslaggevend te zijn. In plaats van symptomen te bestrijden door je huid continu schoon te maken met allerlei zalfjes, crèmes en lotions, kan je beter de oorzaak van je acne wegnemen.

Dat doe je door je voedingspatroon aan te passen en koolhydraten, suikers en zuivel zoveel mogelijk te vermijden. Het belangrijkste is dat je de bloedsuikerspiegel op een constant peil blijft.

Vette vis moet wekelijks ten minste tweemaal op het menu van diegenen die met acné kampen

Een geschikt dieet tegen acné bevat verder:

  • Vitamine A en B: zorgen voor de omzetting van vetten naar je talgklieren. Een tekort van vitamine A vergroot je risico op ontstoken talgklieren. Vitamine B zorgt dan weer voor de omzetting van vitamine A in je lever en gaat ophoping van gifstoffen tegen. Om definitief van acné verlost te raken is het belangrijk de juiste balans te vinden tussen deze vitaminen.
  • Voeding rijk aan vitaminen A en B: paprika, wortels, zoete aardappelen, groene bladgroenten (broccoli, sla en spinazie), amandelen, spinazie, lever, gedroogde sojabonen, en vette vis (zalm, paling, makreel, sardienen, haring en ansjovis).
  • Snelle en trage koolhydraten: wanneer je ongezonde snelle koolhydraten eet zoals witte bloem, koekjes, beleg, hamburgers en wit brood dan worden deze direct omgezet in suikers. Wanneer je gezonde en trage koolhydraten eet gaat dit proces veel langzamer omdat het vezelrijke voieding betreft.
  • Trage koolhydraten: zijn vooral aanwezig in zilvervliesrijst, volkoren pasta (zoals macaroni en spaghetti), groenten (behalve maïs en doperwten) en in peulvruchten zoals bonen, erwten en linzen.
  • Te mijden: suiker en varkensvlees.