Met deze gezonde voeding naar school

Spread the love

Met deze gezonde voeding naar school, en je kind zal presteren. De vakantie zit er weer bijna op en onze schoolgaande jeugd maakt zich op voor een gloednieuw schooljaar. Gloednieuwe outfit, dé perfecte boekentas of rugzak, kortom uitstekend uitgerust.

Het bijzonderste wordt  spijtig genoeg nog veel te veel over het hoofd gezien.

Kinderen hebben nog meer dan volwassenen nood aan een gezonde, gevarieerde en evenwichtige voeding. Met gezonde voeding naar school, maar…

Met welke gezonde voeding naar school?   

Eens je kind schoolrijp, liggen zijn eetgewoonten voor een groot deel vast. Je kan dan enkel nog bijsturen waar nodig.

De schooljaren zijn daar uitstekend geschikt voor. Dan moet het gebeuren, want hoe ouder je kids, hoe moeilijker om hun eet- en leefgewoonten aan te passen.

Met deze gezonde voeding naar school zal je kind fitter, energieker en vitaler dan ooit presteren op school.

Net als volwassenen hebben kinderen nood aan een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding.

Geef je schoolgaande kinderen drie maaltijden en niet meer dan vier gezonde tussendoortjes per dag.

Een gezonde voeding voor je kinderen bestaat in hoofdzaak uit voeding met hoogwaardige eiwitten, gezonde en onverzadigde vetten en trage koolhydraten.

Deze voedingsmiddelen zijn uitstekend voor een gezonde darmflora, een goede spijsvertering en een vlotte stoelgang.

  • Aantal calorieën: diëtisten en voedingscoaches gaan ervan uit dat schoolgaande kinderen voor een normale ontwikkeling dagelijks tussen de 1600 tot 2200 calorieën per dag nodig hebben. Maar ook voor hen is een gezonde voeding alleen niet voldoende om hun gezondheid en gewicht op peil te houden. Voldoende lichaamsbeweging is daarvoor minstens even belangrijk
  • Hoge voedingswaarde: kies zeker voor je schoolgaande kinderen een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding met een hoge voedingswaarde. Je kan je daarvoor laten inspireren door de actieve voedingsdriehoek
  • Ontbijt is één van de belangrijkste maaltijden: zeker voor (schoolgaande) kinderen is het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag. Een gezond ontbijt bestaat bij voorkeur uit brood en/of graanproducten, melk, kaas, fruit, fruitsap, gedroogd fruit, en water, thee, of koffie. Belangrijk in een gezonde voeding is de variatie. Geef kinderen gerust af en toe een stuk chocolade. Chocolade is rijk aan magnesium. Met mate gegeten is chocolade zeker geen dikmaker, maar wél een bron van magnesium. Magnesium zorgt voor de botopbouw, voor de aanmaak van lichaamseiwitten, de energieproductie en voor overdracht van prikkels in spieren.
  • Voeding rijk aan magnesium: zijn sojabonen, volkerenproducten, alle groenten maar vooral groene bladgroenten en noten. De symptomen van een gebrek aan magnesium zijn gespannen of stijve spieren en koude handen en voeten
  • IJzer: schoolgaande kinderen hebben vooral te kampen met een gebrek aan ijzer, en zink. Deze onmisbare mineralen zijn vooral aanwezig in melk, zuivelproducten, in volkorenproducten, groenten en fruit en in mager vlees en vis
  • Dieet: een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding is geen dieet! Schoolkinderen zitten volop in hun groeiproces en hebben een uitgebalanceerde voeding nodig om optimaal te groeien
  • Met gezonde voeding naar school, en daar hoort zeker een gezond en gevarieerd ontbijt bijVoeding rijk aan eiwitten: de belangrijkste plantaardige bronnen van eiwitten zijn, brood, granen, rijst en pasta, peulvruchten zoals bonen en linzen, noten en paddenstoelen. Dierlijke bronnen van eiwitten zijn: vlees, vis, gevogelte zoals kip, melk- en melkproducten, zuivelproducten zoals kaas en eieren
  • Goede koolhydraten: zijn volkoren producten zoals pasta, deegwaren en zilverrijst, aardappelen, groenten en fruit
  • Voedingsvezels: die zijn vooral aanwezig in alle volkorenproducten zoals brood, volkoren pasta, deegwaren en rijst
  • Onverzadigde vetten: poly- onverzadigde vetten vind je bijvoorbeeld in vette vis zoals zalm, paling, makreel, forel, sardienen, ansjovis en haring en in plantaardige oliën zoals zonnebloem- , koolzaad- , rijst- , avocado- en olijfolie en in sommige noten zoals paranoten
  • Afwisseling: ga voor afwisseling en variatie en zorg voor een verrassing in je kinderen hun brooddoos. Verandering van spijs doet nu eenmaal eten.

Extra tip voor met gezonde voeding naar school

  • Jij wil toch ook de gezondste voeding voor je kind: met deze ‘gezonde voedingsgewoonten’ beschik je over alle gezonde gerechten om je kinderen in de beste gezondheid en conditie beter te laten presteren op school!

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.