Chronisch vermoeidheidssyndroom

Chronisch Vermoeidheidssyndroom (CVS) verzachten met aangepaste voeding

Spread the love

Het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) is een mysterieuze aandoening die meer en meer en vooral jongeren treft. Het komt zowel bij mannen als bij vrouwen en in alle leeftijden voor. Patiënten voelen zich vaak onbegrepen en in de steek gelaten. Begrijpelijk, want de meerderheid van onze dokters en artsen geloven niet in deze nochtans  aandoening die voor ernstige lichamelijke en geestelijke klachten zorgt. Daardoor verloopt diagnose bijzonder moeilijk. Het duurt vaak jaren voor artsen de ziekte willen benoemen. Gelukkig kun je zelf al heel wat doen om de vervelende symptomen van CVS zoveel mogelijk te verzachten. Met een gezond en natuurlijk voedingspatroon bijvoorbeeld.

Wat eet je best wél en wat niet bij het Chronisch Vermoeidheidssyndroom?

Ben je langer dan zes maanden vermoeid en is de kleinste inspanning teveel? Heb je daarbij vaak hevige hoofdpijn, duizeligheid en word je regelmatig geconfronteerd met een plotse bloeddrukval? Dan is de kans groot dat je kampt met het Chronisch Vermoeidheidssyndroom of CVS. Omdat het stellen van een diagnose bijzonder moeilijk en tergend langzaam verloopt, lopen patiënten vaak jarenlang rond met CVS zonder het zelf te beseffen.

Stel je vraag over je gezondheid of voeding in ons Forum. Onze voedingscoach antwoordt!

Het chronisch vermoeidheidssyndroom of een overweldigende vermoeidheid

Iedereen van ons is al wel eens vermoeid. Vermoeidheid is gelukkig vaak onschuldig. Na een nachtje slapen ben je ervan verlost. Anders is het wanneer je maanden ononderbroken vermoeid bent en constant weinig of geen energie hebt.  Gecombineerd met meerdere vervelende symptomen spreken we dan van het chronisch vermoeidheidssyndroom. Voor het zover is hebben patiënten een lange lijdensweg achter de rug. De juiste diagnose komt er na het uitsluiten van alle andere oorzaken via vaak tijdrovende en ingrijpende onderzoeken. En ondanks het groeiend aantal landgenoten die kampen met CVS, geloven weinig artsen in het bestaan van deze aandoening. Volgens hen ‘zit het tussen de oren’ van de patiënt. Diegenen die met CVS worden geconfronteerd weten wel beter.

Chronisch vermoeidheidssyndroom: veel voorkomende symptomen 

Chronische vermoeidheid is één van de vele symptomen die wijzen op CVS. De meest voorkomende symptomen zijn:

  • Langdurige en allesoverheersende lichamelijke en geestelijke vermoeidheid 
  • Belangrijke veranderingen in je gemoedsgesteldheid
  • Moeilijk inslapen en aanhoudende slaapstoornissen
  • Spierkrampen en pijnlijke spieren en gewrichten
  • Plotse en hevige hoofdpijn
  • Gebrek aan spierkracht, vooral in je armen, benen, in je rug en in je nek
  • Duizeligheid en misselijkheid
  • Sterke schommelingen in je bloeddruk
  • Ernstige concentratieproblemen, vooral met het korte termijngeheugen
  • Overgevoeligheid van geluiden, licht en geuren
  • Constipatie (verstopping) of diarree
  • Belangrijke veranderingen in je gemoedsgesteldheid
  • Geheugenstoornissen
  • Plotse stemmingswisselingen, prikkelbaarheid, depressief

Deze symptomen manifesteren zich na de kleinste inspanningen. Ze beperken in belangrijke mate zowel je professionele als je sociale activiteiten.  Artsen spreken van het Chronisch vermoeidheidssyndroom bij een combinatie van minstens vier van deze symptomen.

Symptomen verschillen van persoon tot persoon

De symptomen van chronische vermoeidheid verschillen sterk in kracht en van persoon tot personen. Bij eenzelfde persoon vaak van uur tot uur. Vroege begeleiding door een getrainde en ervaren arts die bekend is met de aandoening, bepaalt grotendeels het verdere verloop van de aandoening. Maar ook de manier waarop je omgaat met het chronisch vermoeidheidssyndroom heeft een belangrijke invloed op het verloop ervan.

Chronisch vermoeidheidssyndroom: Diagnose via uitsluiting

Artsen komen tot hun diagnose door alle andere mogelijke oorzaken uit te sluiten. Dat zijn vooral problemen met de schildklier en hormonen, slaapapneu, bloedarmoede, depressie, eetstoornissen,  glutenintolerantie, overgewicht, leveraandoeningen, auto-immuunziekten, gezichtsproblemen, aandoeningen van de hersenen. Pas wanneer al deze onderzoeken negatief waren, bestaat de kans dat artsen CVS diagnosticeren.

Veel voorkomende oorzaken van CVS

De juiste oorzaak van het chronisch vermoeidheidssyndroom staan nog niet vast. Factoren die een rol spelen in het ontstaan en verergeren van CVS zijn vooral

  • Allerlei infecties
  • Chronische ontstekingen 
  • Allergieën en overgevoeligheden,
  • Een ongezond eetpatroon met veel suikers en vetten voeding
  • Problemen met je hormonen
  • Een overgevoelig zenuwstelsel
  • Lekkend darm syndroom
  • Erfelijke aanleg

Symptomen verzachten met gezonde voeding

Het eten van de juiste voeding kan de symptomen van het chronisch vermoeidheidssyndroom enigszins verzachten. Het gaat dan vooral om natuurlijke voeding rijk aan vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en voedingsvezels.

Voeding die rijk is aan vitamine C

Vitamine C is een krachtige antioxidant. Het verhoogt je natuurlijke weerstand en versterkt je immuunsysteem, vermindert vermoeidheid, ondersteunt de werking van, je zenuwstelsel  en verbetert je energiestofwisseling. Naast citrusvruchten vind je deze vitamine ook in kiwi ‘s, West-Indische kers, paprika, zwarte bessen en in peterselie

Je kunt dit extyra ondersteunen met een natuurlijk voedingssupplement.

Symptomen chronisch vermoeidheidssyndroom verzachten vitamine D

Deze vitamine maken we niet zelf aan. Daarnaast is er weinig voeding die deze vitamine aan boord heeft. We maken vitamine D onderhuids aan onder invloed van het zonlicht. Daarom dringen diëtisten zo sterk aan om dagelijks minstens een half uurtje te wandelen, te joggen of te fietsen. Ook bij slecht weer en tijdens de winter. Vitamine D of de zonnevitamine zorgt voor sterke botten en spieren. Kleine hoeveelheden vitamine D vind je in vette vissoorten (vooral wilde zalm, tonijn, paling, schol en schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en ansjovis), in oesters, paddenstoelen en in kalfslever

Je kunt je voorraad vitamine D aanvullen met een voedingssupplement met vitamine D3.

Voeding met veel vitamine B11 of foliumzuur

Vitamine B11 of foliumzuur is vooral onmisbaar voor je celvermeerdering en voor de aanmaak van rode en witte bloedcellen. Op die manier verminderd foliumzuur je vermoeidheid en zorgt hety voor meer energie. Vitamine B11 vind je vooral in donkergroene bladgroenten (spinazie, andijvie, sla, in alle soorten groene kopen, in broccoli, tuin- en waterkers, in en spruitjes) maar ook in asperges, peulvruchten (doperwtjes, alle soorten bonen, groentekiemen, maïs, linzen en in kikkererwten), in alle citrusvruchten en zeker in sinaasappels, in lever en in biergist.

IJzerrijke voeding

IJzer is belangrijk is voor de aanmaak van hemoglobine en myoglobine en voorkomt bloedarmoede. Daarnaast vermindert vermoeidheid, zorgt voor een goede stofwisseling en verbetert je geheugen en je concentratie. IJzer vind je vooral in kip en kalkoen, in orgaanvlees (lever, nieren en hersenen), in schaal- en schelpdieren (mosselen, oesters, garnaal, scampi’s en in krab), peulvruchten, gedroogd fruit, in onbewerkte noten, pitten en in spirulina, kelp en algen

Je kunt dit ondersteunen met het dagelijks gebruik van een ijzersupplement.

Magnesium

Magnesium is een mineraal dat zorgt voor extra energie en voor de goede werking van je spieren. Een tekort aan magnesium veroorzaakt langdurige vermoeidheid, hoofdpijn, buikpijn, pijnlijke spieren en gewrichten en spierkrampen. Magnesium vind je vooral in groene bladgroenten, in volkorengranen zoals in alle soorten volkorenbrood, volkoren deegwaren en in zilvervliesrijst, in peulvruchten, mineraalwater en in chocolade.

Vul je voorraad magnesium verder aan met een natuurlijk voedingssupplement met een hoge concentratie magnesium.

Wetenschappelijk bewezen supplementen die helpen bij CVS:

  • Co enzym Q10 (CoQ10): sterk antioxidant en een belangrijke bron van energie
  • Het hormoon DHEA: versterkt je immuunsysteem en verhoogt je natuurlijke weerstand.
  • NADH: onmisbaar voor de aanmaak van cellulaire energie.
  • L-carnitine: een aminozuur dat de symptomen van het chronisch vermoeidheidssyndroom aanzienlijk verzacht

Extra tips om de symptomen van het chronisch vermoeidheidssyndroom te verminderen

  • Neem voldoende rust en ontspanning
  • Doe alles op je eigen tempo
  • Leer goede ademhalingstechnieken
  • Rust bij vermoeide spieren
  • Zoek psychologische steun bij een gespecialiseerde arts
  • Praat met je huisgenoten, familie en- of je vrienden of vriendinnen en lotgenoten in bijvoorbeeld zelfhulpgroepen

Klassieke medicijnen helpen NIET bij het chronisch vermoeidheidssyndroom.

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.