Zoet zomerfruit in gezond eetpatroon om makkelijker af te vallen?

Zoet zomerfruit in gezond eetpatroon om makkelijker af te vallen?

Zoet zomerfruit in een gezond eetpatroon levert alle gezonde voedingsstoffen om gezond en vitaal de zomer door te komen. Zoet zomerfruit is lekker.  Het bevat namelijk van nature fruitsuikers die aan rijp zomerfruit hun heerlijke smaak geven. Tegelijk zorgt zomerfruit voor  de nodige verfrissing op warme zomerdagen. Vooral zachte fruitsoorten en steenfruit maken deel uit van ons zomerfruit.

Ook zomerfruit is super gezond maar wat met de hogere concentratie aan fruitsuikers als je makkelijker wilt afvallen? 

Zoeter betekent dat zomerfruit ook meer fruitsuikers bevat. Die zijn er oorzaak van dat we fruit niet onbeperkt mogen eten zoals verse groenten. Diëtisten raden ons aan om niet meer dan drie verschillende stukken fruit per dag te eten.  Zoals alle fruitsoorten is ook zomerfruit rijk aan alle gezonde voedingsstoffen en vooral aan vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Het bevat vooral water en relatief weinig calorieën. Maar hoe zit het dan met die hoge concentratie aan fruitsuikers in zomerfruit als je iets aan je overgewicht wilt doen?

Zoet zomerfruit in gezond eetpatroon met de meeste fruitsuiker

Alle soorten fruit bevatten fruitsuiker. Dat is zeker zo met zomerfruit. Zoet zomerfruit met de hoogste concentratie aan fruitsuikers zijn blauwe en witte druiven,  cranberry’s en gedroogde cranberry’s, kersen, ananas, mango’s, nectarines, perziken, abrikozen, aardbeien, bessen,  stekelbessen en frambozen.

Bevat rijp en zoet zomerfruit meer suiker?

Rijp en zoet zomerfruit bevat meer fruitsuikers maar verrassend niet meer calorieën dan andere soorten fruit. Hun gemiddelde suikergehalte varieert van 5 tot 15 gram per 100 gram fruit. Dat is veel lager dan het suikergehalte in bijvoorbeeld chocolade, snoep, koekjes, gebak en chips met een suikergehalte tot 30 gram en zelfs meer. Daarnaast bevatten deze zoetigheden vaak ook veel ongezonde vetten en weinig of geen vitaminen, mineralen, voedingsvezels of andere nutriënten. Kortom,  ook rijk en zoet zomerfruit past in ieder gezond en natuurlijk eetpatroon, zelfs als je iets aan je overgewicht wilt doen.

Lees ook: Fruit met weinig koolhydraten nodig voor betere gezondheid zonder overgewicht

Zoet zomerfruit barst van voedingsvezels

Zoet zomerfruit is rijk aan voedingsvezels. Die zorgen niet alleen voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een regelmatige, vlotte stoelgang. Ze geven ons snel een langdurig voldaan gevoel zodat we minder eten. Zoet zomerfruit in gezond eetpatroon helpt ons dus ook makkelijker afvallen.

Zoet zomerfruit is ook rijk aan vitamine C 

Vooral aardbeien, frambozen, kruisbessen, witte en zwarte bessen zijn rijk aan vitamine C. Zwarte bessen bevatten het meeste vitamine C. Honderd gram van deze zwarte bessen zijn goed voor maar liefst 150 milligram vitamine C. Dat betekent 250 procent van onze Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid ADH. Vitamine C draagt bij tot een sterkere weerstand en helpt bij het opnemen van ijzer. Naast zwarte bessen vinden we ook veel vitamine C in witte bessen, aardbeien, frambozen en in kruisbessen. Zwangere vrouwen of zij die het willen worden, vrouwen die borstvoeding geven en rokers hebben meer vitamine C nodig. Voor hen wordt zomerfruit extra aanbevolen.

Lees ook: Natuurlijke weerstand verhogen en makkelijker afvallen met natuurlijke vitamine C

Voeding rijk aan vitamine C:

  • Versterkt ons immuunsysteem en verhoogt onze natuurlijke weerstand: zo verkleint ons risico op verkoudheden, griep, corona, infecties van onze luchtwegen en bronchitis
  • Verzacht de symptomen van acne en zorgt voor een gezonde huid
  • Voorkomt en verkort het genezingsproces van tandvleesontstekingen
  • Helpt tegen maagzweren en vermoeidheid
  • Verzacht lichamelijke en geestelijke stress
  • Is doeltreffend bij depressie
  • Vertraagt de ontwikkeling van de Ziekte van Alzheimer
  • Brengt kinderen met ADHD tot rust

Moet ik in de zomer meer fruit eten dan in de winter?

Om gezond en gevarieerd te eten, eet je best het hele jaar door twee tot drie verschillende stukken fruit per dag. Eén stuk fruit komt ongeveer overeen met tien trosjes witte, rode of zwarte bessen, dertig kersen, tien aardbeien, een handvol frambozen, bosbessen of braambessen (35 stuks). Geef de voorkeur aan inlandse seizoensgebonden producten. Zo breng je vanzelf variatie in je voeding en de aanbreng van verschillende voedingsstoffen.

Lees ook: Symptomen griep behandelen met deze natuurlijke voeding

Zoet zomerfruit in gezond eetpatroon bevat veel sterke antioxidanten

Zomerfruit bevat ook veel sterke antioxidanten en vooral carotenoïden en flavonoïden. Antioxidanten beschermen ons lichaam tegen de schadelijke vrije radicalen. Die beschadigen onze lichaamscellen, maken ons ziek en versnellen ons natuurlijk verouderingsproces. Ze helpen ook bij aderverkalking, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, huidveroudering, verkoudheden, griep, corona, infecties en bronchitis. Eet zo gevarieerd mogelijk. Geen enkel voedingsmiddel, dus ook fruit, bevat alle antioxidanten.

Lees ook: Hoeveel fruit eten per dag is gezond als je wilt afvallen?

Zoet zomerfruit in gezond eetpatroon eet je dus best in alle seizoenen

Fruit blijft supergezond, ook al bevat het van nature fruitsuikers. Om al hun gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen eet je fruit in alle seizoenen. Dankzij zijn vele natuurlijke ingrediënten helpt fruit tegen overgewicht, ongezond buikvet, verstoorde hormonen, teveel slechte cholesterol, tegen allerlei chronische aandoeningen en diabetes.

Fruit verbetert je glucose- en vet metabolisme 

Allerlei studies naar de invloed van zomerfruit en vooral van  aardbeien, blauwe bessen en veenbessen leren dat ze zorgen voor een opmerkelijke verbetering van ons  glucose- en vet metabolisme.

Lees ook: Artisjok gezond en doet dus meer dan vet verbranden en makkelijker afvallen

Zoet zomerfruit in gezond eetpatroon eet je zo vers mogelijk

Zo geniet je maximaal van al zijn gezonde voedingsstoffen. In een gezond en natuurlijk eetpatroon om makkelijker je overgewicht te verliezen:

  • Eet dagelijks een handjevol of maximaal 25 gram aardbeien, frambozen, bramen of bessen
  • Combineer verse natuuryoghurt, kwark, havermout of zelf gemaakte ontbijtgranen met enkele schijfjes aardbeien of bessen
  • Eet zoet zomerfruit ook als  gezond tussendoortje
  • Maak zelf je smoothie met veel groenten en enkele stukjes vers fruit
  • Zoet zomerfruit is ook lekker en gezond in een zelf gemaakte fruitsalade
  • Ben je niet zo te vinden voor de smaak van water? Geef het dan extra smaak door er enkele stukjes verse aardbeien, rode bessen of frambozen, verse blaadjes munt of basilicum aan toe te voegen.

Gezond leven en makkelijker afvallen doe je met een gezond, evenwichtig en gevarieerd eetpatroon zoals dat van  voedingsdeskundige Richard Ridder in zijn Afslank Receptenbijbel (Gratis Webinar).

Gezond vetpercentage

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.