Zo leer je suikervrij eten

Spread the love

[fusion_builder_container background_color=”#282a2b” background_image=”https://leefnugezonder.be/wp-content/uploads/2015/02/Black_background-1.jpg” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”center center” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”0″ padding_bottom=”20″ padding_left=”0″ padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_2″ last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][fusion_text]

Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_2″ last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][fusion_separator style_type=”none” top_margin=”25″ bottom_margin=”25″ sep_color=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” class=”” id=””/][fusion_text][bftpro-form-start 1]

Je Naam:[bftpro-field-static name]
*Je Email:[bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”]
[bftpro-form-end 1][/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”20px” padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_text]Weet jij al hoe je de komende feestdagen gaat doorbrengen? Ben je weer van plan om je tijdens de laatste dagen van het jaar weer vol te stoppen met vette, calorierijke en vooral suikerrijke voeding? Té gek, want eens de eindejaarsfeesten achter de rug moet je het bekopen, je broeksriem aanhalen en diëten om de overtollige kilo’s aan lichaamsgewicht weer kwijt te spelen. Dit kan je nochtans voorkomen door je voedingspatroon aan te passen en vooral suiker en suikerrijke voeding zoveel mogelijk van je menu te schrappen. Maar hoe doe je dat, eten zonder suiker tegen de feestdagen?

Ben jij ook suiker verslaafd en wil je daar zo vlug mogelijk van af? Dat kan perfect door je voedingspatroon aan te passen

Ben jij ook verloren wanneer je zoete voeding en vooral zoete en dus calorierijke en ongezonde tussendoortjes ziet staan? Dan moet je de de oorzaken van je overgewicht uiteraard niet ver zoeken. Met de feestdagen in het vooruitzicht wacht je op dit vlak een bijzonder moeilijke periode. Overweeg jij ook suikervrij te eten? Een uitstekend idee waar je later zeker geen spijt zal van hebben. Maar eens het zover is, zal je wel grondig je voedingspatroon moeten aanpassen. Leren suikervrij eten is vooral de eerste dagen verre van gemakkelijk, maar het is alle inspanningen beslist waard. Suikervrij zal je energieker en vitaler door het leven gaan dan ooit. Eten zonder suiker zal je tevens gezond doen vermageren. Kortom, je zal je eindelijk weer goed in je vel voelen. En zijn dat niet meer dan voldoende argumenten om je te motiveren om voor een suikervrij leven te kiezen?

Geraffineerde witte suiker is de grootste boosdoener

Suikerverslaving

Ontelbare wetenschappelijke onderzoeken kwamen eensgezind tot hetzelfde besluit. Zo’n suikerverslaving brengt je gezondheid in gevaar, want oorzaak van overgewicht en daaraan gerelateerde welvaartsziekten waaronder levensbedreigende hart en vaatziekten, morbide obesitas, hoge bloeddruk en diabetes. Wil je lang en zo gezond mogelijk leven dan loont het dus zeker de moeite om suiker en alle zoete producten uit je voedingspatroon te bannen. Je start met suikervrij eten bij voorkeur zo jong mogelijk, maar bedenk dat je nooit te oud bent om van je suikerverslaving verlost te geraken. Zonder suiker krijgt zowel je lichamelijke als je geestelijke je gezondheid en je lichamelijke conditie een flinke boost die je wellicht nooit voor mogelijk hield. Velen zoeken naar de oorzaken van hun overgewicht maar denken pas aan suiker als de grootste boosdoener als ze alles tevergeefs probeerde om hun gezond streefgewicht te bereiken.

Extra dopamine

Door het eten van zoetigheden zoals chocolade gaan je hersenen extra dopamine of het gelukshormoon aanmaken en dat werkt een suikerverslaving in de hand

Hoe komt het dat we zo vlug verslaafd geraken aan suiker? In onze moderne (ongezonde) voeding staat suiker centraal. Alles wat je eet bevat suiker, gaande van snoep en gebak tot vlees en fastfood. Geraffineerde suikers maar even goed en kunstmatige zoetstoffen maken extra dopamine aan in je hersenen, waardoor je je beter zal voelen. Dopamine noemt men niet voor niets het gelukshormoon. Op die manier is de weg naar een suikerverslaving nooit veraf. Je lichaam probeert dat gelukszalige gevoel zo lang mogelijk te behouden. Dat doet het in de eerste plaats door het eten van geraffineerde suikers. En eenmaal verslaafd aan suiker en koolhydraten gaat het vlug van kwaad naar erger. Je bloedsuikerspiegel piekt met vele ups en downs en agressiviteit als absoluut dieptepunt.

Geraffineerde suikers: moet je zoveel mogelijk vermijden. Je vindt witte suiker vooral in gebak en in snoep, maar ook in heel veel voorverpakte producten

Natuurlijke suikers: zijn vooral aanwezig in fruit  en zijn gezonder dan geraffineerde suikers. Deze natuurlijke suikers verbranden minder vlug en zorgen minder hoogten en laagten in je stofwisseling. Eet fruit bij voorkeur ‘s morgens bij je ontbijt. Later op de dag, is je  glycogene voorraad in je spieren op zijn hoogste niveau zodat je lichaam deze extra suiker zal opslaan als… vet

Door de consumptie van suikerrijke voeding piekt je bloedsuikerspiegel piekt en dat is oorzaak van een slecht humeur en emotionele eetbuien

De nadelen van suiker: 

  • Verzwakt je immuunsysteem: een verzwakt immuunsysteem en natuurlijke weerstand vergroten je risico op allerlei aandoeningen en winterkwaaltjes zoals verkoudheden, infecties van je luchtwegen (bronchitis) en griep
  • Tanden: suiker is slecht voor je tanden en vooral je tandglazuur, met tandvleesproblemen en gaatjes tot gevolg
  • Je bloedsuikerspiegel piekt: en dat is oorzaak van een slecht humeur en van emo eetbuien
  • Gebruikt je reserves aan gezonde voedingsstoffen: hoe meer suiker je eet hoe lager je concentratie aan gezonde voedingsstoffen zoals onmisbare vitaminen, mineralen, en antioxidanten
  • Ongezonde darmflora: suiker brengt je darmflora uit evenwicht. Je slechte darmbacteriën zijn immers gek op… suiker. Heb je bijvoorbeeld last van een of andere infectie dan zal die zo lang  je suiker eet niet genezen en zelfs verergeren

De voordelen van een leven zonder suiker:

Eens je nieuw voedingspatroon zonder suiker gewoon, ga je energieker en vitaler door het leven dan ooit

Het loont nochtans meer dan de moeite waard om zoveel mogelijk suikervrij te eten.

Extra energie, minder vermoeid: het zal vele suikerverslaafden wellicht verbazen, maar hoe meer suiker je vreet hoe minder energie je bezit. Zonder suiker krijg je meer energie en ben je vitaler dan ooit.  Door volledig suikervrij te eten blijft je bloedsuikerspiegel op een constant en gezond peil met als gevolg dat je energieniveau veel minder vlug zakt

Eetbuien verdwijnen: door suikervrij te eten zal je eindelijk van je eetbuien verlost geraken. Als gevolg van de hoge consumptie van geraffineerde (witte) suikers geraakt je honger naar suiker nooit gestild. Integendeel, het zal steeds erger worden. Suikervrije voeding zorgt voor een constante bloedsuikerspiegel waardoor je trek in suiker uiteindelijk zal verdwijnen

  • Overgewicht: zonder suiker zal je gezond en blijvend vermageren zonder jojo effect
  • Stralende huid, haren en nagels: suiker heeft niet alleen een negatieve invloed op je inwendige gezondheid. Geen suiker betekent een stralende en fluweelzachte huid, glanzende haren en sterke nagels

    Glanzend en mooi haar is het resultaat van een gezonde voeding zonder suiker

  • Je slaapt beter: doordat je zonder suiker rustiger wordt zal je beter en gezonder slapen

 Leren eten zonder suiker

Ben je verslaafd aan suiker? Zo geraak je van je suikerverslaving verlost:

  • Meerdere kleinere maaltijden per dag: vervang je drie grote maaltijden door zeven kleinere. Zo ben je je hongergevoel steeds voor en verdwijnt je trek in zoete tussendoortje
  • Zoek hulp: vraag hulp aan je huisgenoten, familie en vrienden. Niet door ze ook te dwingen suikervrij te eten maar door allerlei zoetigheden zoals koekjes, gebak of snoep uit je omgeving weg te houden
  • Lekkere en gezonde tussendoortjes: beloon je regelmatig met lekkere, suikervrije en gezonde tussendoortjes. De keuze aan suikervrije koekjes, gebak en snoep wordt steeds groter
  • Beperk ook zoveel mogelijk kunstmatige zoetstoffen: dat zal de eerste dagen niet gemakkelijk zijn, maar je lichaam zal zich langzaam aan je nieuwe en gezonde eetgewoonte aanpassen
  • Alternatieven: heb je och trek in zoet gebruik dan bij voorkeur stevia, palmsuiker, kokosnoot suiker, kaneel, verse vanille, yaconsiroop, lucuma, mesquite, xylitol, en bananen poeder
  • Deze zoetstoffen kan je best vermijden: ahornsiroop, maplesyrup, koud geslingerde honing en verse dadels

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]