Zijn goedkope superfoods ook gezond?

Spread the love

Als gevolg van onze verhoogde aandacht voor alles wat met gezonde voeding te maken heeft zijn superfoods nu ook bij ons goed ingeburgerd. Superfoods barsten van de gezonde voedingsstoffen zoals eiwitten, vitaminen, mineralen, voedingsvezels en antioxidanten. Daar waar de meeste gezonde voedingsstoffen gemiddeld zo’n drie ingrediënten bevatten met een positief effect op je gezondheid,  zijn er dat bij superfoods maar liefst twaalf. Superfoods die steeds meer in de belangstelling staan zijn ongetwijfeld acai- en gojibessen, chlorella, spirulina, plankton, maca en rauwe cacao. Deze superfoods zijn echter erg prijzig, en eigenlijk moeten we het niet zo ver gaan zoeken.  Bekende groene bladgroenten zoals spinazie, broccoli, andijvie, groene koolsoorten en waterkers zijn super goedkoop. Maar zijn deze super goedkope superfoods ook zo gezond?


Naamloos

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Superfoods zijn niet nieuw, maar werden terug geïntroduceerd door de voedingsindustrie, en zijn meestal erg prijzig
Superfoods zijn niet nieuw, maar werden terug geïntroduceerd door de voedingsindustrie, en zijn meestal erg prijzig

 

Een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding, voldoende lichaamsbeweging en ontspanning zijn onmisbaar voor onze lichamelijke en geestelijke gezondheid.  En hier loopt het voor de meesten van ons goed fout. Onze moderne voeding wordt steeds armer aan gezonde voedingsstoffen, en voor de onmisbare lichaamsbeweging en ontspanning hebben we nog nauwelijks tijd. De sterk toenemende belangstelling voor superfoods is dan ook niet verwonderlijk. Zij zijn uitstekend geschikt om onze tekorten aan gezonde voedingsstoffen aan te vullen.

Superfoods zijn zeker niet nieuw. Het was de voeding van onze vooruiters, de holbewoners. Zij aten nog puur natuur, en dan vooral noten, pitten, granen en zaden, maar ook vlees en wild. Het was uitgerekend de voedingsindustrie die enkele jaren geleden deze superfoods weer introduceerde.

Vertrouwd, goedkoop, maar ook gezond?

Onder druk van de voedingsindustrie zijn de meeste superfoods niet goedkoop. Er zijn echter heel wat vertrouwde voedingsmiddelen die we haast dagelijks gebruiken en opvallend goedkoop zijn. Maar zijn deze goedkope superfoods even gezond dan hun dure varianten?leefnugezondersuperfoodscollage

  • Havermout: een gezonder ontbijt dan een met havermout bestaat niet. Havermout barst van de gezonde voedingsstoffen waaronder onmisbare vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Deze voedingsvezels verlengen je verzadigd gevoel waardoor je minder vlug honger krijgt en je automatisch minder eet. Havermout ondersteunt tevens je metabolisme of stofwisseling, zorgt voor extra spieropbouw en een constante bloedsuikerspiegel en het is zelfs in staat darmkanker te voorkomen 
  • Bananen: ondanks hun relatief hoge concentratie aan suikers zijn bananen met mate gegeten, geen dikmakers maar een bron van gezonde voedingsstoffen. Zo zijn bananen rijk aan vitamine C, dat voor een hoge natuurlijke weerstand zorgt.  Verder bevatten bananen een hoge dosis vitamine A en B, mineralen als kalium, magnesium, fosfor, ijzer, tryptofaan en selenium. In bananen vind je tevens het tryptofaan dan  niet alleen je geheugen versterkt maar je tevens ontspant. in bananen helpt je weer ontspannen.

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Ondanks hun relatief hoge concentratie aan suikers zijn bananen, met mate gegeten, geen dikmakers maar een bron van gezonde voedingsstoffen.
Ondanks hun relatief hoge concentratie aan suikers zijn bananen, met mate gegeten, geen dikmakers maar een bron van gezonde voedingsstoffen.

  • Citroenen: hebben een sterk reinigende werking en stimuleren je stofwisseling. Drink op je nuchtere maag een glas lauw water met enkele druppels citroensap. Dit stimuleert je spijsvertering, versterkt je immuunsysteem, zorgt voor een gezonde bloeddruk, voor sterkte botten en tanden, verkleint je risico op hart- en vaatziekten, heeft een positief effect op reumapijnen en jicht, voor een gezonde bloeddruk en voor een jonge, strakke en fluweelzachte huid
  • Groene bladgroenten: zoals spinazie, broccoli, andijvie, groene kool of savooikool en waterkers  barsten van gezonde voedingsstoffen waaronder vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en voedingsvezels.
  • Avocado: rijk aan gezonde, onverzadigde vetten en kalium, een mineraal dat je beschermt tegen hoge bloeddruk. De onverzadigde vetten versterken je immuunsysteem en houden je hormonen in evenwicht
  •  Kiemen: groentekiemen zijn rijk aan sterke antioxidanten. Deze beschermen je tegen de vrije radicalen die je ziek maken en vertragen je natuurlijk verouderingsproces
  • Noten: zijn een bron van gezonde, onverzadigde vetten, van vitaminen B en E, en van mineralen waaronder kalk, kalium, fosfor. Geef de voorkeur aan noten in hun natuurlijkste vorm, onbewerkt, ongebrand en ongezouten

    [/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

    leefnugezondersuperfoodschocolade
    Pure chocolade is gezond vanaf 77% cacao. Wees echter zuinig het gebruik van chocolade en eet nooit meer dan 20 gram per dag.
  • Lijnzaad: is vooral rijk aan omega- 3 vetzuren die je spijsvertering stimuleren en tegelijk zorgen voor een gezonde darmflora en darmtransit. Drink steeds voldoende water na de consumptie van lijnzaad
  • Pure chocolade: is rijk aan flavonoïden, uitzonderlijk sterke antioxidanten. Hoe hoger het cacaogehalte in chocolade, hoe hogen de concentratie antioxidanten. Pure chocolade is gezond vanaf  77% cacao. Wees echter zuinig het gebruik van chocolade en eet nooit meer dan 20 gram per dag. Chocolade bevat immers een hoge dosis suiker en vetten. Pure chocolade bevat ook serotonine, hét gelukshormoon bij uitstek
  • Eieren: zijn een belangrijke bron van eiwitten, vitaminen, mineralen, en essentiële vetzuren. Eieren verhogen je gezonde HDH- cholesterol en verlagen je slechte LDL- cholesterol
  • Kaneel: is rijk aan mangaan en verhoogt je levenskwaliteit. Kaneel helpt bij een opgeblazen gevoel, misselijkheid en diarree. Kaneel heeft ook een sterk antibacteriële werking, verbetert je geheugen en zorgt voor een constante bloedsuikerspiegel

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]