Te weinig water drinken
Spread the love

Te weinig water drinken is niet alleen ongezond. Het maakt afvallen moeilijker. We weten het ondertussen allemaal: dagelijks voldoende drinken is gezond.

En toch drinken de meesten van ons veel te weinig. Hoeveel water we best drinken hangt van meerdere factoren af.

Algemeen wordt aangenomen dat we dagelijks minstens 2,5 liter moeten drinken om onze gezondheid in stand te houden. Tijdig herkennen dat we te weinig drinken is dus belangrijk om er wat aan te doen. 

Maar wat zijn de belangrijkste symptomen van te weinig water drinken?

Dagelijks voldoende drinken is dus gezond. Het spoelt niet alleen ons lichaam schoon van alle giftige afvalstoffen.

Water geeft ons tegelijk een snel en langdurig voldaan gevoel. Dat is vooral makkelijk voor de velen die iets aan hun overgewicht willen doen en dus makkelijker willen afvallen.

Maar water doet veel meer dan dat. Met als gevolg dat te weinig water drinken onze gezondheid in gevaar brengt.

Het is dus belangrijk dat je de symptomen van te weinig water drinken tijdig herkent om er iets aan te doen.

Te weinig water drinken doet ons niet afvallen, integendeel

Dat water ons helpt om makkelijker af te vallen heeft tot gevolg dat al wie te weinig water drinkt niet of moeilijk afvalt.

Vaak is een buikje het gevolg van te weinig water drinken. Al bij een lichte uitdroging krijgen onze hersenen het signaal dat we honger hebben.

Dorst wordt vaak verward met honger. Te weinig drinken doet ons meer eten waardoor je in plaats van af te vallen zult aankomen.

Te weinig water drinken doet onze suikerspiegel dalen

Te weinig water drinken vergroot niet alleen ons hongergevoel. Het doet tegelijk onze bloedsuikerspiegel dalen omdat we onze glycogeenvoorraden aanspreken.

Dat vergroot onze trek in extra calorieën. Een lage bloedsuikerspiegel is voor onze hersenen het teken dat we honger hebben.

En vooral dat we suiker nodig hebben. Samen met ons toenemend hongergevoel vergroot ook onze trek in zoet.

We grijpen dan naar snoep, koekjes, gebak of chips. En laat dat nu de belangrijkste oorzaken zijn van meer buikvet en overgewicht.

Te weinig water drinken maakt ons moe

Vermoeidheid heeft vele oorzaken. Te weinig water drinken is er een van. Het manifesteert zich vanaf slechts twee procent te weinig water drinken. Dat maakt namelijk ons bloed dikker.

Dan gaat ons hart sneller pompen. Zuurstof bereikt samen met de gezonde voedingsstoffen trager onze organen, lichaamscellen en weefsels.

Een groot glas water dat onze vermoeidheid dan snel verdwijnen.

Te weinig waterdrinken doet onze bloeddruk dalen

Plotse hoofdpijn en duizeligheid zijn andere belangrijke symptomen van te weinig drinken. Dan krijgen onze hersenen te weinig vocht, wat zorgt voor plotse hoofdpijn.

Te weinig water drinken veroorzaakt uitdroging. Zo krijgen onze hersenen minder zuurstof en worden we duizelig.

Te weinig water drinken verhoogt onze hartslag

Bij uitdroging plassen we minder, wordt onze urine stroperiger en ons bloed dikker. Dik bloed wordt moeilijker rondgepompt wat de kans op een verhoogde hartslag vergroot.

Te weinig water drinken vermindert onze concentratie

Onze hersenen bestaan voor ruim 90 procent uit water. Een tekort kan zowel ons geheugen als ons humeur negatief beïnvloeden.

Water staat ook centraal bij de gezondheid van ons geheugen. Slechts twee procent vochtverlies verslechtert ons concentratievermogen en maakt kritisch te denken moeilijker.

Te weinig drinken maakt ons prikkelbaar, humeurig en rusteloos

Ben je regelmatig prikkelbaar, humeurig of rusteloos? Drink enkele glazen water en ervaart snel verbetering.

Heel wat wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat zelfs bij een lichte uitdroging vaak neurologische veranderingen merkbaar zijn. Honger veroorzaakt gelijkaardige kenmerken.

Constipatie of verstopping en donkere urine

Te weinig drinken is vaak oorzaak van constipatie of verstopping, maar even goed van zure oprispingen, brandend maagzuur en een slechte spijsvertering.

In normale omstandigheden bezoek je dagelijks tussen de vier en zeven keer het toilet. Bij te weinig drinken ligt dit aantal veel lager.

Via onze urine voeren we giftige afvalstoffen af. Genoeg drinken helpt daarbij. Te weinig drinken vergroot ons risico op pijnlijke infecties van onze urinewegen

Te weinig drinken zorgt ook voor een:  

  • Droge mond 
  • Kleurloze, droge en schilferige huid
  • Droge lippen
  • Slecht ruikende adem
  • Gewrichts- en spierpijn

By Redactie

Hallo,Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Optimized by Optimole