Welke voeding beschermt je tegen de zon?
Spread the love

Welke voeding beschermt je tegen de zon? Dat is namelijk nodig om je huid jong en soepel te houden. De zon is een belangrijke bron van vitamine D. Te veel blootstelling aan de zon kan ook schadelijk zijn.

De ultraviolette straling (Uv-stralen) van de zon veroorzaken huidverbranding en op termijn zelfs huidkanker.

Maar wist je dat het eten van bepaalde voedingsmiddelen je kan beschermen tegen deze schadelijke effecten?

In dit artikel gaan we dieper in op welke voeding je beschermt tegen de zon en hoe deze voedingsmiddelen werken.

De gezondheidsnadelen van Uv-stralen

Voordat we ingaan op welke voeding je beschermt tegen de zon, is het belangrijk om te begrijpen wat de gezondheidsnadelen zijn van Uv-stralen.

Er zijn twee soorten Uv-straling, namelijk UVA en UVB-zonnestralen.

UVA-straling dringt dieper door in de huid en is verantwoordelijk voor vroegtijdige huidveroudering en rimpels.

UVB-straling veroorzaakt verbranding en is gekoppeld aan huidkanker.

Te veel blootstelling aan Uv-straling kan leiden tot enkele gezondheidsproblemen, waaronder:

  • Verbrande huid
  • Huidveroudering
  • Huidkanker
  • Melanoom

Het is dus belangrijk om maatregelen te nemen om jezelf te beschermen tegen blootstelling aan te veel Uv-straling.

Welke voeding beschermt tegen de zon

Er zijn verschillende soorten voeding die kunnen helpen bij het beschermen tegen schade door Uv-stralen. Dat zijn dan vooral:

Rode en oranje groenten en fruit

Lycopeen en carotenoïden zijn twee natuurlijke pigmenten die voorkomen in tomaten, paprika’s en andere rode, roze en oranje groenten en fruit.

Die de huid beschermen tegen door UV veroorzaakte irritatie. Van bètacaroteen is aangetoond dat het de effecten van zonnebrand actief vermindert.

Oranje en roze citrusvruchten daarentegen verhogen de weerstand van de huid tegen Uv-stralen.

Tomaten tegen rode en geïrriteerde huid

Tomaten bevatten lycopeen, een krachtige antioxidant die beschermt tegen schade door Uv-straling. Lycopeen heeft ook ontstekingsremmende eigenschappen die kunnen helpen bij het verminderen van roodheid en irritatie veroorzaakt door zonnebrand.

Bessen verminderen zonnebrand

Bessen zijn rijk aan anthocyanen, een antioxidant die beschermt tegen schade door Uv-straling. Anthocyanen hebben ook ontstekingsremmende eigenschappen en kunnen helpen bij het verminderen van de schadelijke effecten van zonnebrand.

Vette vis vermindert huidirritatie en mogelijke ontstekingen

Vette vis zoals wilde zalm, tonijn, paling, schol en schelvis, heil- en tarbot, makreel, sardienen, sprot, haring en ansjovis zijn rijk aan omega-3-vetzuren. Die beschikken over ontstekingsremmende eigenschappen. Dat vermindert huidirritatie veroorzaakt door blootstelling aan de zon.

Groene bladgroenten

Denk hierbij in de eerste plaats aan zoals spinazie, andijvie, spruitjes, aan alle groene koolsoorten zoals boerenkool, broccoli, bloemkool, tuin- en waterkers en snijbiet. Deze barsten van de sterke antioxidanten zoals vitamine C, vitamine E en bèta-caroteen.

Deze antioxidanten beschermen niet alleen tegen schade door Uv-straling. Ze beschermen stegen schade aan onze lichaamscellen door oxidatieve stress en versnelde huidveroudering.

Je kunt het positieve effect van deze groene bladgroenten nog versterken door het gebruik van een evenwichtig samengestelde multivitamine.

Noten verbetert de elasticiteit van je huid

Noten zijn rijk aan vitamine E, een krachtige antioxidant dat ook beschermt tegen schade door Uv-straling. Vitamine E verbetert tegelijk de elasticiteit van de huid.

Thee vermindert ontstekingen

Thee bevat polyfenolen, krachtige antioxidanten die beschermen tegen schade door Uv-straling. Groene thee is vooral rijk aan polyfenolen. Die verminderen ontstekingen veroorzaakt door zonnebrand.

Wortelen

Wortelen zijn rijk aan bèta-caroteen, een antioxidant dat helpt bij het beschermen tegen schade door de zon.

Bèta-caroteen wordt omgezet in vitamine A in het lichaam, wat belangrijk is voor een gezonde huid.

Donkere chocolade hydrateert je huid

Ook goed nieuws voor zoetebekken. Donkere chocolade bevat flavonoïden, krachtige antioxidanten die beschermen tegen schade door Uv-straling.

Flavonoïden verbeteren ook de hydratatie en elasticiteit van de huid.

Hoe werken deze voedingsmiddelen?

Voeding dat helpt tegen de zon zijn rijk aan antioxidanten en ontstekingsremmende stoffen. Deze stoffen beschermen je huid op verschillende manieren, namelijk:

  • Antioxidanten: en vooral antioxidanten zoals lycopeen, bèta-caroteen en vitamine E neutraliseren vrije radicalen. Deze laatsten zijn een reactie op blootstelling aan Uv-stralen
  • Ontstekingsremmers: zoals omega-3-vetzuren en anthocyaninen verminderen de roodheid en irritatie veroorzaakt door zonnebrand
  • Hydratatie: voedingsmiddelen zoals donkere chocolade verbeteren huidhydratatie. Daardoor beschermd pure chocolade met minstens 85 procent pure cacao de gezondheid

Conclusie: Gezonde voeding beschermt en huid en vertraagt huidveroudering

Te veel blootstelling aan Uv-stralen leidt tot enkele gezondheidsproblemen, waaronder verbranding, huidveroudering en huidkanker.

Gelukkig zijn er verschillende soorten voeding die kunnen helpen bij het beschermen tegen de zon. Tomaten, bessen, vis, bladgroenten, noten, thee, wortelen en donkere chocolade zijn allemaal rijk aan antioxidanten en ontstekingsremmende, onmisbaar voor een gezonde huid.

Door deze voedingsmiddelen op te nemen in je gezond en natuurlijk eetpatroon dieet en ze te combineren met andere vormen van zonbescherming zoals zonnebrandcrème en beschermende kleding kun je je huid op een gezonde manier beschermen tegen de schadelijke effecten van Uv-stralen.

Door Redactie

Hallo, Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Optimized by Optimole