Welk ontbijt geeft je voldoende energie?

Spread the love

[fusion_builder_container background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”0″ padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_text]

Welk ontbijt geeft je voldoende energie?

Een gezond ontbijt past in ieder gezond eet- en leefpatroon. Het ontbijt is dan ook een van de belangrijkste maaltijden van de dag. Toch slaan velen deze wijze woorden in de wind en beginnen hun dag zonder ontbijt. Na een nacht slapen heeft je lichaam écht nood aan de onmisbare energie. Een goed en evenwichtig samengesteld ontbijt brengt je metabolisme en stofwisseling op gang. Zonder zo’n gezond ontbijt slaat het honger al vlug toe en zoek je een oplossing in zoete, calorierijke en ongezonde tussendoortjes. Een gezond ontbijt geeft je voldoende energie om goed te functioneren en zonder honger de voormiddag door te komen. Maar wat verstaat men onder zo’n energiek ontbijt

Fruit is gezond, maakt deel uit van ieder gezond ontbijt, maar fruit alleen als ontbijt geeft je niet voldoende energie tot de middag. toch volstaat het niet als ontbijt. Dat is met ontbijtgranen en cornflakes eveneens het geval. Ieder gezond bestaat uit koolhydraten, eiwitten, vetten en groenten en fruit.

Koolhydraten geven een verzadigd gevoel

Voldoende koolhydraten  geven je een verzadigd gevoel. Dat zorgt voor vele voordelen. Je hebt minder vlug honger zodat je ongezonde tussendoortjes gemakkelijker zal laten staan. Koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie voor het lichaam.  In een gezond eetpatroon haal je 40 tot 70% van je energie uit koolhydraten.

  • Koolhydraten vind je vooral in alle graan- en volkoren producten zoals in volkorenbrood en muesli, in volkoren pasta en deegwaren, in zilvervliesrijst en in aardappelen.

Eiwitten zorgen voor voldoende gezonde voedingsstoffen

Eiwitten leveren ons de onmisbare calorieën en aminozuren. Aminozuren zijn bouwstenen voor het eiwit in je lichaamscellen. Sommige aminozuren maakt je lichaam zelf aan. De essentiële aminozuren haalt het uit je dagelijkse voeding.

  • Dierlijke eiwitten vind je vooral in vlees, vis, melk, kaas en eieren.
  • Plantaardige eiwitten: alle graan en volkorenproductenbrood, peulvruchten (erwten, linzen en kikkererwten), noten en champignons zijn belangrijke bronnen van plantaardige eiwitten
  • Andere bronnen van eiwitten: zuivel waaronder kaas, yoghurt, kwark, en eieren. Deze geven je een langer verzadigd gevoel, en zijn rijk aan mineralen vitaminen. Melk en zuivelproducten maken dus deel uit van ieder gezond ontbijt

Gezonde en dus onverzadigde vetten zijn onmisbaar

Gezonde vetten zijn een bron van  energie, vitamine A, D en E en essentiële vetzuren. Beperk zoveel mogelijk verzadigde vetten en transvetten, en kies voluit voor onverzadigde vetten. Als je voeding te weinig vetten bevat, krijg je snel weer honger.

  • Yoghurt met minstens 2 procent vet en extra noten passen in ieder gezond dieet

Groenten en fruit barsten van de gezonde voedingsstoffen

Groenten en fruit barsten van de vitaminen, mineralen en voedingsvezels, en bevatten weinig of geen calorieën. Geef steeds de voorkeur aan vers fruit boven fruitsap, ook al heb je dat zelf geperst.

  • Kruidenthee: drink bij voorkeur kruidenthee bij je ontbijt, dat brengt je vochtbalans weer op peil
  • Lauw water met citroen: start je dag met een glas lauw water en enkele druppels citroensap. Dat brengt je metabolisme of stofwisseling snel op het juiste toerental
  • Gezonde smoothie: drink ’s morgens je zelf gemaakte gezonde smoothie. Zo krijg je alle gezonde voedingsstoffen naar binnen die je nodig hebt voor een energiek ontbijt

Zorg voor variatie in je ontbijt

Zorg zoveel mogelijk voor variatie in je ontbijt, dat maakt ontbijten aangenaam.

Ieder gezond ontbijt bijstaan uit vezelrijke voeding. Ze zorgen voor een gezonde spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte darmtransit.

  • Voedingsvezels vind je vooral in pompoenpitten, zonnebloempitten, sesamzaad, lijnzaad, roggebrood, havermout, noten en zaden, groenten en fruit, aardappelen of peulvruchten

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”20px” padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_text]Het Recepten Afslankplan is een compleet handboek naar een gezond, vitaal en slank lichaam. Of je nu graag veel wil afvallen, of juist meer energie en extra inspiratie wil hebben voor lekker verantwoorde gerechten. Met Het Recepten Afslankplan haal je alles in huis om je doel te bereiken. Snel, eenvoudig en effectief.

[fusion_button link=”https://www.paypro.nl/producten/Het_Recepten_Afslankplan/31823/50831″ color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! Ik wil ook meer weten over dit unieke Recepten Afslank Plan![/fusion_button][/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]