Watermeloen gezondWatermeloen is niet alleen lekker en verfrissend. Het verbetert ook je gezondheid en helpt je mee aan een slanke lijn.
Spread the love

Watermeloen gezond? Het bestaat voor meer dan negentig procent uit water, bevat nauwelijks calorieën, barst van alle gezond voedingsstoffen, nodig om gezond te functioneren.

In dit artikel ontdek je alles wat je moet weten over watermeloen, van de voedingswaarden tot heerlijke recepten.

Dit kan watermeloen voor je gezondheid betekenen.

Watermeloen is een grote vrucht met een dikke groene schil en sappig rood vruchtvlees. Het bestaat voor ongeveer 92% uit water.

Naast water bevat het ook verschillende belangrijke voedingsstoffen, vooral vitaminen, mineralen en vezels en sterke antioxidanten.

Deze natuurlijke supplementen versterken de vele voordelen van watermeloen:

Watermeloen voedingswaarden

In watermeloen vind je vooral:

  • Vitaminen: naast veel vitamine C zijn dat vooral A, B1,B2, B3, B5,B6 en B11, vitamine Een K
  • Mineralen: vooral natrium, kalium en calcium is watermeloen vooral rijk aan magnesium, fosfor, ijzer, kopen, selenium en zink
  • Voedingsvezels
  • Eiwitten
  • Antioxidanten

Watermeloen is ook een goede bron van lycopeen, een krachtige antioxidant die de vrucht zijn rode kleur geeft.

Deze stof staat bekend om zijn ontstekingsremmende eigenschappen.

Je kunt de voordelen van al deze gezonde voedingsstoffen nog versterken met het dagelijks gebruik van een evenwichtig samengestelde multivitamine.

Watermeloen voordelen

De vrucht biedt verschillende gezondheidsvoordelen. Watermeloen:

Watermeloen gezond: Doet je makkelijker afvallen

Deze vrucht bevat geen vet, levert weinig calorieën en is rijk aan vitaminen en mineralen. Daarnaast bevat deze fruitsoort een grote hoeveelheid vocht.

Dit zorgt voor een snel en langdurig voldaan gevoel. Daardoor is watermeloen uitstekend geschikt voor diegenen die makkelijker willen afvallen.

Watermeloen bevat fruitsuiker

Net zoals andere fruitsoorten bevat watermeloen fruitsuiker (fructose). Wanneer je veel watermeloen eet, krijg je dus ook veel van deze fruitsuikers binnen. Dit zou het afvallen kunnen tegenwerken.

Om van alle voordelen van watermeloen te genieten, voeg je dit best toe aan een gezond eetpatroon. Eet daarom maximaal twee porties van elk 100 gram per dag. Zo krijg je nooit teveel fruitsuiker binnen.

Watermeloen past goed in een eiwitdieet of een koolhydraatarm dieet.

Watermeloen gezond: Verlaagt een hoge bloeddruk

Deze sappige vrucht is een goede bron van kalium, een mineraal dat zorgt voor een gezonde bloeddruk. In deze vrucht vinden we ook veel vitamine C. Dat zorgt voor sterke en soepele vaatwanden. En dat verbetert ook onze hartgezondheid.

Watermeloen helpt tegen vermoeidheid

Ben je regelmatig vermoeid? Dan is watermeloen een gezond tussendoortje. De hoge concentratie aan vitamine C zorgt voor extra energie.

Watermeloen hydrateert

Door zijn hoog watergehalte helpt watermeloen je hydrateren.

Watermeloen gezond: Verbetert je spijsvertering

Dat danken we aan de vele voedingsvezels die we in watermeloen terugvinden. Daardoor is deze vrucht uitstekend tegen constipatie of verstopping.

Verjongingskuur voor je huid

De vitamine C en antioxidanten in watermeloen bevorderen de gezondheid en elasticiteit van je huid. Het stimuleert de aanmaak van collageen. Dat vermindert de schadelijke gevolgen van de vrije radicalen die ons natuurlijk verouderingsproces van onze huid versnellen.

Stimuleert je energiestofwisseling

Vitamine C, koper en mangaan uit watermeloen stimuleren je energiestofwisseling. Deze stoffen spelen een rol bij de activiteit van bepaalde enzymen die betrokken zijn bij je energiemetabolisme, waardoor ze je energieniveau ondersteunen.

Betere concentratie

Vitamine C in watermeloen verbetert je concentratie en geheugen.

Watermeloen gezond: Versterkt je zenuwstelsel

Kalium, een mineraal dat in hoge concentraties aanwezig is in watermeloen, verbetert de prikkeloverdracht tussen zenuwcellen. Hierdoor zorgt het tegelijk voor de goede werking van je zenuwen.

Watermeloen verhoogt je immuniteit en versterkt je weerstand

Watermeloen verhoogt je immuniteit en versterkt je natuurlijke weerstand. Dat verhoogt je weerbaarheid tegen allerlei aandoeningen, vooral seizoenskwalen. Denk hierbij aan verkoudheden, griep, infecties van je luchtwegen en bronchitis.

Watermeloen recepten

Naast het eten van verse watermeloen, zijn er ook verschillende heerlijke recepten waarin je deze vrucht kunt verwerken, zoals:

Salade met watermeloen en feta kaas

Meng blokjes watermeloen, feta kaas, muntblaadjes en olijfolie voor een verfrissende salade.

Watermeloen smoothie

Mix stukjes watermeloen met yoghurt, ijsblokjes en een beetje honing voor een verkoelende smoothie.

Gegrilde watermeloen

Snijd plakken watermeloen en gril ze kort op de barbecue voor een uniek smaakvol bijgerecht.

Watermeloensorbet

Pureer stukjes watermeloen met wat citroensap en vries het mengsel in voor een heerlijk zomerse sorbet.

Conclusie: Watermeloen gezond en goede keuze voor gezond gewicht

Watermeloen is niet alleen een verfrissende zomerse lekkernij, maar ook een uitstekende keuze voor gewichtsverlies en een gezonde voeding.

Met zijn lage caloriegehalte, hoge waterinhoud en vele voedingsstoffen biedt het tal van gezondheidsvoordelen.

Voeg wat watermeloen toe aan je dieet en geniet van de heerlijke smaak en voordelen die het te bieden heeft!

By Redactie

Hallo,Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Optimized by Optimole