Waterkers
Spread the love

Waterkers is veruit de gezondste groente die je kan eten. Dat zeggen we niet zomaar. Een Amerikaanse wetenschapper verkoos waterkers tot de gezondste groenten, wereldwijd.

Chinese kool, snijbiet, bietenblad en spinazie maken zijn top vijf compleet.

Waterkers barst van alle onmisbare voedingsstoffen en de sterkste antioxidanten. Waterkers is niet alleen lekker, maar dus ook supergezond.

Bovendien is waterkers rijk aan glucosinolaten, verbindingen die ontstekingsremmende en ontgiftende eigenschappen hebben.

Ondersteun de gezondheidsvoordelen van waterkers met dit natuurlijk voedingssupplement.

Wat is waterkers en wat zijn de voordelen van deze ondergewaardeerde groente?

Deze veelzijdige bladgroente heeft een licht pittige, peperige smaak. Waterkers kan rauw worden gegeten in salades, op sandwiches of als garnering.

Je kunt waterkers ook verwerken in smoothies, soepen of roerbakgerechten voor een extra voedingsboost.

Voeg deze powergroente dus regelmatig toe aan je dieet voor optimale gezondheidsvoordelen.

Wat is waterkers?

Waterkers behoort tot dezelfde familie als broccoli, kool en mosterd en komt van nature voorkomt in ondiepe, stromende wateren zoals beken en riviertjes.

Een van de meest opvallende kenmerken van waterkers is zijn frisse, licht peperachtige smaak. De smaak van zowel de bladeren als de stengels spreekt velen aan.

Waterkers kan op vele manieren worden gebruikt in de keuken, van salades en sandwiches tot soepen en pasta’s, zelf gemaakte smoothies en sappen.

De voedingswaarde van waterkers

Waterkers heeft een hoge voedingswaarde en bevat vooral:

  • Vitamine A: belangrijk voor gezonde ogen, huid een sterk immuunsysteem en een hoge natuurlijke weerstand
  • Vitamine C: een sterk antioxidant die ons beschermt tegen de vrije radicalen. Die beschadigen onze lichaamsvezels door oxidatieve stress, maken ons ziek en versnellen ons natuurlijk verouderingsproces.
  • Vitamine K: is essentieel voor bloedstolling en je botten
  • Foliumzuur (vitamine B9): nodig voor de groei en ontwikkeling van cellen en belangrijk tijdens de zwangerschap
  • Calcium: belangrijk voor sterke botten en tanden
  • Jodium: essentieel voor een gezonde schildklierfunctie
  • Magnesium: ondersteunt onze spier- en zenuwfunctie, en stabiliseert onze bloedsuikerspiegel
  • IJzer: onmisbaar voor de vorming van rode bloedcellen en zuurstoftransport
Waterkers

De gezondheidsvoordelen van waterkers

Waterkers verbetert je hartgezondheid

Waterkers verbetert onze hartgezondheid. Het hoge gehalte aan foliumzuur en kalium verlaagt immers een hoge bloeddruk.

Zo verkleint het je risico op hartaandoeningen.

Dankzij de aanwezigheid van omega-3-vetzuren werkt waterkers sterk ontstekingsremmend, en dat is ook positief voor de gezondheid van je hart en van je bloedvaten.

Betere spijsvertering

Waterkers is ook een uitstekende bron van voedingsvezels. Die spelen een cruciale rol bij de gezondheid van je spijsvertering.

Vezels regelen je darmfunctie voorkomen of verminderen:
  • Winderigheid
  • Een opgeblazen gevoel na de maaltijd
  • Constipatie of verstopping
  • Diarree

Waterkers Verhoogt je natuurlijke weerstand

Waterkers bevat relatief grote hoeveelheden vitamine C, onmisbaar voor een hoge natuurlijke weerstand en een sterk immuunsysteem.

Deze voedingsstof helpt bij het stimuleren van de productie van witte bloedcellen en kan ons helpen beter bestand te zijn tegen allerlei ziekteverwekkers.

Zo maakt waterkers je weerbaarder tegen verkoudheden, griep, infecties en vooral infecties van je luchtwegen zoals bronchitis.

Waterkers zorgt voor extra energie

Waterkers bevat jodium, een mineraal dat je stofwisseling verbetert, waardoor je je energieker voelt. Jodium is ook onmisbaar voor een goed werkende schildklier.

Waterkers

Verbetert zuurstoftransport

Voor een doelmatig zuurstoftransport hebben we voldoende ijzer, foliumzuur en vitamine B6. Vitamine C bevordert de opname van ijzer.

Deze nutriënten zitten allemaal in waterkers. Bovendien wordt waterkers van oudsher toegepast om de ademhalingswegen vrij te houden. Een vrije ademhaling verbetert de toevoer van zuurstof.

Andere voordelen van Waterkers zijn:

  • Verbetert je bloedcirculatie of doorbloeding
  • Verzacht allergieën vooral hooikoorts
  • Voorkomt sommige soorten kanker door de groei van kankercellen te vertragen
  • Zuivert ons van alle (giftige) afvalstoffen

Waterkers zelf kweken

Recept waterkerssoep

Ingrediënten voor vier personen: 250 gram waterkers, 500 gram aardappelen, vier eieren, twee uien, een liter kippenbouillon, een scheutje olijfolie en een snuifje peper, zout en nootmuskaat.

Bereiding

  • Kook de eieren hard in acht minuten
  • Verhit de olie en bad de aardappelen en de uien zachtjes gedurende maximaal vijf minuten. Laat niet kleuren.
  • Meng de waterkers door de aardappelen, maar hou wat over als versiering.
  • Voeg de bouillon erbij. Laat maximaal vijf minuten zachtjes doorkoken.
  • Pureer met staafmixer pureren tot een gladde, lichtgebonden soep.
  • Breng op smaak met peper, zout en nootmuskaat.
  • Pel de eieren en snij elk ei in vier deeltjes.
  • Giet de soep in kommen en leg de partjes ei als een bloem in het midden van de kopjes soep.
  • Maal wat nootmuskaat boven het ei en garneer met pluk waterkers.
  • Deze waterkerssoep is vooral lekker met Lekker met stokbrood.

By Redactie

Hallo, Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Optimized by Optimole