Wat eten en drinken bij warm weer
Spread the love

Wat eten en drinken bij warm weer? Velen vragen zich dat terecht af. Gezond en aangepast eten en drinken is nog belangrijker in de zomer.

De hitte kan ons uitdrogen en vlug uitgeputten. In deze tijd van het jaar is het belangrijk om ons lichaam tijdig te hydrateren met de juiste soort voeding en drankjes.

In dit artikel bespreken we daarom wat we kunnen eten en drinken om ons lichaam koel te houden tijdens de zomer.

Wat is dehydratatie?

Dehydratatie is een aandoening die optreedt wanneer het lichaam meer vocht verliest dan het binnenkrijgt. Het kan worden veroorzaakt door verschillende factoren, waaronder ziekte, zweten en niet genoeg drinken.

Wanneer we onvoldoende vocht binnenkrijgen in de vorm van water, kunnen we onmogelijk optimaal functioneren.

Niets verfrist en hydrateert beter dan Kruidenthee zoals:

En ook deze soorten thee hydrateren uitstekend:

De meest voorkomende symptomen van dehydratie zijn:

  • Een droge mond
  • Abnormale dorst
  • Minder vaak en weinig urineren en donkere urine
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Lage bloeddruk
  • Versnelde hartslag
  • Spierpijn en spierkrampen
  • Constipatie

Wat eten en drinken bij warm weer: Hydraterende voeding

Het is essentieel om onze vochtinname te verhogen wanneer de temperaturen stijgen. Naast water zijn er veel voedingsmiddelen met een hoog watergehalte, zoals:

  • Vers fruit: en vooral watermeloen, komkommer, alle citrusvruchten zoals grapefruits, sinaasappels en kiwi, mandarijnen, bessen, abrikozen, aardbeien en ananas
  • Groenten: vooral groene bladgroenten, maar ook selder, courgettes, paprika? worteltjes en radijsjes
  • Kruiden: dat zijn dan vooral munt, kruidenthee, borage, rozemarijn, gember, lavendel, koriander en basilicum
  • Zoete aardappelen

Wat eten en drinken bij warm weer: Verfrissende drankjes

Naast het eten van hydraterende voeding is het even belangrijk om verfrissende en hydraterende drankjes te drinken zoals:

Wat eten en drinken bij warm weer: IJswater

IJswater is een eenvoudige manier om af te koelen tijdens de zomermaanden. Je maakt het makkelijk thuis door ijsblokjes toe te voegen aan gefilterd water.

Kokoswater

Kokoswater bevat elektrolyten zoals kalium, magnesium en calcium die helpen bij het herstellen van uitdroging.

Wat eten en drinken bij warm weer: Groene thee

Groene thee en matcha thee zijn rijk aan sterke antioxidanten met en een sterk natuurlijk afkoelend effect.

Zelf gemaakte smoothies

Deze bestaan uit veel verse groenten en enkele stukjes van je favoriete fruit. Zo krijg je naast veel water ook alle gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen naar binnen om gezond te blijven functioneren.

Zelfgemaakte limonade

Met vers geperst fruitsap en een theelepel honing is een uitstekend alternatief voor frisdrank.

Conclusie: Zorgeloos genieten van de zomer

Vooral tijdens de zomermaanden is het belangrijk om ons goed te hydrateren om uitdroging te voorkomen.

Daarnaast houden verfrissende drankjes ons koel. Die drankjes maken we makkelijk zelf met natuurlijke ingrediënten zoals ijsblokjes, kokoswater, groene thee, koriander of basilicum. Door tips te volgen, kunnen we zorgeloos genieten van de zomer zonder uitgedroogd of uitgeput te raken.

Vertel je ons wat jij gebuikt om je lichaam extra te hydrateren bij warm weer?

By Redactie

Hallo, Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Optimized by Optimole