Zaden en pitten worden aangeraden in ieder gezond eetpatroon. Dagelijks een handjevol zaden en pitten eten stimuleert niet alleen onze gezondheid.  

Ze doen ons meer opgeslagen vet verbranden, en daardoor gemakkelijker afvallen. Zaden en pitten vind je dan ook niet voor niets terug bij de vele superfoods.  Deze barsten van alle gezonde voedingsstoffen, nodig om goed te functioneren.

Wat zijn zaden en pitten, en welk effect hebben ze op onze gezondheid?

Zaden en pitten eten we best zoveel mogelijk rauw, en onbewerkt. Zo profiteren we maximaal van al hun gezonde voedingsstoffen. Door het verhitten, roosteren of als gevolg van andere bewerkingen, gaan er vele gezonde voedingsstoffen verloren.

Daardoor dalen zowel de kwaliteit als de voedingswaarde van zaden en pitten.

Wat zijn nu de meest gezonde zaden en pitten?

Zaden geven extra energie

Heb je nood aan extra energie?

Eet dan dagelijks, en bij voorkeur bij je ontbijt, een handjevol chiazaadjes.

Chiazaad kwam recent vanuit Amerika naar ons overgewaaid, en werd hier op korte tijd erg populair.

Zij maken deel uit van de lipbloemenfamilie, en barst van allerlei vitaminen (vooral B1), mineralen (magnesium), foliumzuur, ijzer, selenium en koper), proteïnen, gezonde vetzuren (omega- 3) en voedingsvezels.

JA! ik wil ook kennismaken met een gezond mengsel van groene groenten, noten en pitten voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

De voordelen van chiazaad: dagelijks een handjevol chiazaad zorgt voor extra energie, een stabiele, een goede spijsvertering, gezonde darmflora, een vlotte darmtransit en houd je cholesterol in evenwicht. Chiazaad  wordt daar bovenop door je lichaam gemakkelijk verteert

Het gebruik van chiazaad: rauw en dus onbewerkt, in allerlei sauzen, gezonde salades, in rijst en in alle rijstgerechten, in yoghurt en in zelf gemaakte gezonde smoothies.

Gezond en snel vermageren 

Lijnzaad heeft eveneens vele gezondheidsvoordelen. Het is het zaad van de vlasplant, en rijk aan gezonde omega-3 vetzuren en fyto-oestrogenen.

Voeding rijk aan lijnzaad: lijnzaad is vooral aanwezig  in alle gezonde oliën zoals olijf- , palm- , walnoot- , kokos- en zonnebloemolie

De voordelen van lijnzaad: lijnzaad ondersteunt je spijsvertering en zorgt voor een vlotte darmtransit, zorgt voor een gezonde bloedsuikerspiegel zonder pieken of dalen, en werkt ontstekingsremmend. Lijnzaad vergroot je verzadigingsgevoel, waardoor je minder vlug honger hebt en automatisch zult afvallen. Lijnzaad past dan ook in ieder gezond dieet. Lijnzaad bevat een hoge concentratie fyto-oestrogenen en verzacht daardoor de symptomen van de overgang.

Het gebruik van lijnzaad: bij alle gezonde ontbijtgranen, yoghurt of in zelf gemaakte groene smoothies,in zelf gebakken brood of gebak

Nadeel van lijnzaad: lijnzaad wordt door je lichaam moeilijk verteert

Zaden vertragen ons natuurlijk verouderingsproces

Sesamzaad werd vroeger vooral gebruikt voor de productie van olie. Het bevat vooral vitamine B1 en mineralen zoals mangaan, koper, calcium, magnesium, ijzer, zink en voedingsvezels.

JA! ik wil ook kennismaken met een gezond mengsel van groene groenten, noten en pitten voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

De voordelen van sesamzaad:  sesamzaad zorgt voor een evenwichtig cholesterolgehalte en zorgt voor een gezonde bloeddruk. Het is rijk aan sterke antioxidanten en zal daardoor je verouderingsproces vertragen. Sesamzaad is uitstekend tegen allerlei huidproblemen zoals acne, eczeem en psoriasis en geeft je een jonge, stralende en fluweelzachte huid

Het gebruik van sesamzaad: in alle Oosterse gerechten, in brood en gebak, in salades, bij groenten en allerlei vleesgerechten

Zaden tegen allerlei spijsverteringsproblemen

Ook komijnzaad biedt vele gezondheidsvoordelen. In komijnzaad vind je vele gezonde voedingsstoffen waaronder mineralen ijzer, mangaan, magnesium, calcium, koper, kalium, selenium, en zink, en de vitamine A, C en E, en voedingsvezels.

De voordelen van komijnzaad: deze vele sterke antioxidanten vertragen je natuurlijk verouderingsproces. Het brengt je cholesterol in evenwicht, bevordert je spijsvertering en helpt bij een opgeblazen gevoel. Het werkt ontstekingsremmend, stimuleert de werking van lever en nieren en versterkt je immuunsysteem. Komijnzaad verlicht tevens de symptomen van  astma en artritis

Het gebruik van komijnzaad: je kan het hele zaad gebruiken, maar komijnzaad is ook verkrijgbaar in poedervorm. Het smaakt vooral heerlijk in gerechten als chili con carne, en brengt  soepen en sauzen op smaak. Komijnzaadjes kun je ook toevoegen aan groentegerechten, vlees- en in Oosterse sauzen.

Zaden en pitten zijn een gezond alternatief voor noten

Maanzaad is het zaad van de papaver, en een gezond alternatief voor al diegenen die allergisch zijn aan noten.

Maanzaad heeft een lekkere, nootachtige smaak, en levert ruim de helft van onze dagelijkse behoefte aan voedingsvezels.

Het is tevens rijk aan enkelvoudige, gezonde onverzadigde vetzuren, vitamine B, en aan mineralen waaronder ijzer, koper, calcium, kalium, mangaan, zink en magnesium.

Het gebruik van maanzaad: maanzaad wordt vooral gebruikt in de keuken, vooral in gebak als cake, muffins en als versiering van brood en snacks. Gemalen maanzaad kun je ook verwerken in Indiase curry’s

JA! ik wil ook kennismaken met een gezond mengsel van groene groenten, noten en pitten voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Hennepzaad als gezond ontbijt

Hennepzaad levert alle twintig aminozuren, en de negen essentiële aminozuren die ons lichaam niet kan aanmaken. Het bevat meervoudig onverzadigde vetzuren, vitamine E, en mineralen zink en fosfor, waardoor het in staat is je verouderingsproces te vertragen

Het gebruik van hennepzaad: hennepzaad wordt gebruikt voor de productie van olie, en hennepmelk, en is uitstekend in ontbijtgranen, havermout, salades en yoghurt

Granaatappelzaden geven extra weerstand

Granaatappelzaden zijn een bron van sterke antioxidanten, van vitamine C, kalium en voedingsvezels.

Daardoor gaan ze onze natuurlijke veroudering tegen, en verhogen ze onze natuurlijke weerstand. Zaden van de granaatappel beschermen ons tegen allerlei veel voorkomende aandoeningen zoals overgewicht, diabetes, hoge bloeddruk en cholesterol, en werken ontstekingsremmend.

Het gebruik van granaatappel en granaatappelzaad: granaatappel is gezond als drank en de zaden zijn bruikbaar in allerlei gezonde salades.

Zaden tegen diabetes

Zonnebloempitten bevatten hoge concentraties meervoudige en enkelvoudige onverzadigd vetzuur, goed voor ons cholesterolgehalte.

De voordelen van zonnebloempitten: in zonnebloempitten vind je ook polyfenolen, die een gunstig effect hebben op  je bloedsuikerspiegel. Deze zonnebloempitten bevatten vitaminen B en E en foliumzuur,  en mineralen als calcium, ijzer, mangaan, zink, magnesium, selenium en koper

Het gebruik van zonnebloempitten: zonnebloempitten worden vooral gebruikt bij de productie van gezonde zonnebloemolie. Geroosterd zijn ze lekker als gezond tussendoortje, maar ook in salades, groente- en rijstgerechten, in brood en gebak.

Pijnboompitten calorierijk en toch gezond

JA! ik wil ook kennismaken met een gezond mengsel van groene groenten, noten en pitten voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Pijnboompitten zijn rijk aan calorieën. Honderd gram is goed voor maar liefst 667 kcal. Toch zijn ze supergezond en maken ze niet dik.

De voordelen van pijnboompitten: ze zijn rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren die je slechte LDL cholesterol verlagen en de goede HDL cholesterol (HDL) verhogen. Ze barsten van vitamine B en E, en mineralen mangaan, kalium, calcium, ijzer, magnesium, zink en selenium

Het gebruik van pijnboompitten: met hun opvallend zoete, nootachtige smaak kunnen ze zo uit het vuistje gegeten worden. Je kunt ze ook verwerken in allerlei gezonde salades en in pesto’s

Zaden tegen allerlei ontstekingen 

Pompoenzaad is een bron van enkelvoudige, onverzadigde vetzuren, die je cholesterol gunstig beïnvloeden.

In pompoenzaden vind je ook het aminozuur tryptofaan, dat rustgevend werkt. Ze verzachten de symptomen van verkoudheden en griep, gaan ontstekingen tegen en verkleinen je risico op diabetes

Het gebruik van pompoenzaad: pompoenzaad kun je zo eten als gezond tussendoortje, maar ook verwerken in gezonde salades, in brood en gebak, en in yoghurt eten

Met Rain Soul beschik je op elk moment over gebruiksklare en onbewerkte noten, zaden en (pompoen) pitten gebruiksklaar en dat in de juiste verhoudingen.  

Het betreft een puur natuurlijk wellness product dat je gezondheid stimuleert en je verantwoord doet afvallen

Druivenpitolie

JA! ik wil ook kennismaken met een gezond mengsel van groene groenten, noten en pitten voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!