Vreetbuien voorkomen voor betere gezondheid en gezond gewicht

Vreetbuien kun je best missen, zeker als je iets aan je overgewicht wilt doen. Toch zijn er ongetwijfeld meer mensen die door deze vervelende vreetbuien worden  geplaagd dan je denkt. Vreetbuien hebben verschillende oorzaken. In vele gevallen  gebeuren ze zelfs onbewust. Toch  zal je er op de een of andere manier iets moeten aan doen als je je gezondheid wilt verbeteren en gemakkelijker gewicht wilt verliezen. Gelukkig kun je er veel zelf aan doen om deze vreetbuien uit te schakelen.

Wat kunnen we zelf doen om deze vreetbuien te voorkomen?


Niet iedereen heeft last van vreetbuien. Vooral vrouwen hebben er mee te maken. Dat wil echter lang niet zeggen dat mannen er niet mee te kampen krijgen. Zelfs diegenen die er alles aan doen om zo gezond en natuurlijk mogelijk te eten, hebben er af en toe mee te maken. Dergelijke vreetbuien komen voor iedereen ongelegen. Dat is zeker zo als je op de een of andere manier met je overgewicht wilt afrekenen.

Een vreetbui is niet hetzelfde als een eetbui

Velen verwarren zo’n vreetbui met een eetbui. Dat is fout, want beiden hebben niets met mekaar te maken. Bij een eetbui heb je plots een  onbedwingbare behoefte om eens lekker ongezond te doen. Een behoefte in iets wat je in je gezond eetpatroon niet eet. Dat zijn dan in de eerste plaats zoetigheden zoals snoep, koekjes, gebak en… chocolade.

Hoe zoeter en hoe meer suiker hoe groter je trek

De belangrijkste symptomen van vreetbuien:

  • Overgewicht
  • Eetbuien: ongecontroleerd en overmatig eten
  • Voortdurend aan eten denken
  • Een gewicht dat snel toeneemt of sterk schommelt
  • Plotse stemmingswisselingen
  • Vermoeidheid

Af en toe eens zondigen met zoetigheden mag. Het kan geen kwaad. Het zorgt er zelfs voor dat je je gezond eetpatroon gemakkelijker volhoudt.

Een vreetbui daarentegen laat je niet los. Na die reep chocolade of die zak chips wil je er nog een, en hoe meer je ervan eet hoe groter je behoefde wordt aan meer. Ook frisdrank is zo’n boosdoener.En dan komt het schuldgevoel naar boven. En hoe groter dat schuldgevoel… hoe meer ongezond je wilt eten.

Meer vet verbranden en gezond afvallen is best mogelijk met de vele voedingstips en gezonde recepten uit de Afslank Receptenbijbel

Met de Afslank Receptenbijbel, samengesteld door voedingscoach Richard De Rider kies je in de eerste plaats voor een gezond eetpatroon. Met zijn receptenbijbel legt Ridder de nadruk op voeding rijk aan hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten en trage koolhydraten. Ook dat staat in contrast met de meeste diëten die koolhydraatarme voeding aanbevelen. Voeding met weinig of geen koolhydraten doet je slechts tijdelijk afvallen.

Op langere termijn heeft het een averechts effect en zullen de kilo’s er zo weer aanvliegen. 

Met de Afslank Receptenbijbel eet je uitsluitend fruit als ontbijt. Kies bij voorkeur voor rood fruit zoals aardbeien, kersen, allerlei bessen en bramen. Eet zoveel fruit als je wilt. Daarna wacht je met eten tot ’s avonds. Je drinkt zoveel mogelijk water, maximaal vier liter en minstens een anderhalve liter per dag. Koffie drinken mag, maar maximaal drie tassen. Met deze Afslank Receptenbijbel val je TOT 5 kilo af in 1 week!

Oorzaak van vreetbuien

Heb jij regelmatig met zo’n onbedwingbare vreetbuien  af te rekenen? Probeer dan in de eerste plaats de oorzaak ervan te achterhalen. Eens je die kent, kun je er ook iets aan doen.

Vreetbuien hebben verschillende oorzaken zoals:

  • Onbewust: in vele gevallen hebben deze vreetbuien eigenlijk geen echte oorzaak. Ze gebeuren onbewust, terwijl je denkt dat je zelfs goed bezig bent. Zoetigheden worden in dit geval automatisch naar binnen bewerkt, zonder erbij na te denken
  • Emotionele problemen: zijn een van de belangrijkste oorzaken van vreetbuien. Dat gaat van het verwerken van een verlies, verdriet en teleurstellingen tot eenzaamheid, angst, stress, verveling, eenzaamheid,  stress, verveling of frustratie
  • Verslaving: een suikerverslaving ligt ook dikwijls aan de basis van vreetbuien
  • Een extreem en ongezond crash dieet: is nooit lang vol te houden. Volgde je al enige tijd zo’n streng en nutteloos dieet? Dan wordt je drang naar ongezonde zoetigheden alleen maar groter

Zo kun je vreetbuien zelf voorkomen

Zoals eerder gezegd, kun je veel doen om vreetbuien te voorkomen:

  • Sla geen enkele maaltijd over: en ga zeker nooit zonder ontbijt de deur uit. Een gezond ontbijt zorgt er voor dat je zonder honger de middag haalt
  • Schrap alle tussendoortjes: eet niks tussen de maaltijden. Op die manier eet je minder ongezonde, zoete en vettige snacks
  • Eet natuurlijk: en schrap alle bewerkte voeding en bewerkt vlees van je dagelijks menu. Eet meer groenten en twee verschillende stukken fruit per dag. Onbewerkte en dus niet gezouten, gerookte of gebrande noten, zaden en pitten zijn eveneens aan te raden
  • Eet zoveel mogelijk op dezelfde tijdstippen: en zorg er voor dat je steeds voldoende en gezonde voorraad hebt voor enkele dagen
  • Stel steeds een menu op voor minstens enkele dagen
  • Drink voldoende water: minstens 2,5 en 4 liter per dag. Water spoelt je lichaam schoon en verlengd je verzadigingsgevoel. Kruidenthee en een zelf gemaakte gezonde smoothie zijn gezonde alternatieven
  • Eet nooit te weinig: honger lijden en constant calorieën tellen zijn uitgesloten. Eet steeds voldoende, dan is de kans veel kleiner dat je tussen twee maaltijden door honger wordt overvallen. Mannen hebben dagelijks tussen de 2100 en 2500 calorieën nodig. Vrouwen hebben voldoende aan gemiddeld tussen de 1800 en 2100 calorieën.
  • Beweeg meer: dat wilt zeker niet zeggen dat je enkele uren per week moet trainen zoals een topsporter. Een half uurtje wandelen, fietsen, joggen of zwemmen op je eigen tempo volstaat. Eens je lichaam aangepast, kun je de duur en de intensiteit van je inspanningen nog altijd opvoeren
  • Raadpleeg een diëtist: aarzel niet om een diëtist(e) te raadplegen als je geen verbetering vast stelt

Een gezond eetpatroon is je beste garantie om vreetbuien te voorkomen

Een gezonde eet- en levensstijl aanleren is de beste manier op je vreetbuien te voorkomen. De Afslank Receptenbijbel van voedingscoach Richard Ridder zal je met zijn vele gezonde voedingstips en originele recepten hierbij zeker helpen.

Zijn succesvolle Recepten Afslankbijbel bestaat uit:

leefnugezonderbuttonGROENEVDe nieuwste wetenschappelijke feiten en praktische tips voor het aanleren van een gezond eetpatroon

leefnugezonderbuttonGROENEVUitsluitend natuurlijke en vezelrijke voeding die je verzadigingsgevoel verlengen waardoor je automatisch minder eet

leefnugezonderbuttonGROENEVAlle recepten zijn gemakkelijk en in maximaal twintig minuten  klaar te maken

leefnugezonderbuttonGROENEVOriginele en gezonde recepten die voor een stabiele bloedsuikerspiegel zorgen waardoor je meer opgeslagen lichaamsvet verbrandt en gemakkelijker afvalt