Voeding voor mooie nagels, haren en een jonge huid 

Spread the love

 

Voeding voor mooie nagels geeft je de juiste gezonde voedingsstoffen om broze nagels te voorkomen. Die zijn namelijk vaak het resultaat van een ongezond eetpatroon met veel vetten, en toegevoegde en te weinig gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen. Een gezond en gevarieerd eetpatroon zorgt niet alleen voor mooie en sterke nagels, maar ook voor glanzend haar en een jonge en strakke huid.

Wat moet je dan wél en wat niet eten voor gezonde en sterke nagels?

Zwakke en broze nagels splitsen en breken makkelijk. Gezonde nagels zijn flexibel zacht en sterk, met een egale lichtroze kleur. Broze nagels hebben meerdere oorzaken. Zo zijn gespleten  nagels vaak het gevolg van verzwakte nagels. Wanneer de bovenste laag loskomt van de onderste, gaan je nagels sneller spijten. Broze nagels komen veel voor. Gezonde en mooie nagels vergroten je natuurlijke uitstraling. Ze informeren ons ook over je lichamelijke gezondheid.

Voeding voor mooie nagels: Wat zijn gezonde nagels?

Gezonde nagels zijn goed doorbloed, waardoor ze er mooi roze uitzien. Het deel van de nagel dat boven je vinger uitsteekt, is wit. Gezonde nagels zijn hard en glad zonder scheuren.

Oorzaken van broze nagels

De meest voorkomende oorzaken van broze en snel afbrekende nagels zijn vooral:

  • Een gebrek tekort aan de juiste voedingsstoffen. Denk vooral aan vitamine A, B2 en B8 en aan mineralen zoals ijzer, zink en calcium en hoogwaardige eiwitten
  • Uitdroging: door het vaak werken met water (schoonmaken…), zodat je nagelplaat teveel vocht opneemt
  • Het slecht drogen van je nagels
  • Agressieve schoonmaakmiddelen
  • Het gebruik van een remover die aceton bevat
  • Gitaarspelen en… nagelbijten

Voeding voor mooie nagels: Hoogwaardige eiwitten

Voor mooie en sterke nagels hebben we gezonde voeding nodig veel eiwitten. Die zijn essentieel voor de productie van keratine, het hoofdbestanddeel van nagels en haar. Als je niet genoeg eiwitten binnenkrijgt, worden je nagels broos en breken ze af. Deze voeding zorgt voor de hoogste eiwitconcentratie:

  • Eieren
  • Verse groenten, vooral bladgroenten
  • Peulvruchten
  • Onbewerkte noten, zaden en pitten: ongezouten, niet geroosterd en ongebrand 
  • Vis, vooral vette vis
  • Mager vlees en wit vlees: voornamelijk kip en kalkoen, maar ook magere biefstuk en rosbief

Je kunt dit ondersteunen door eiwitpoeder (bij voorkeur whey eiwit) te gebruiken.

Voeding voor mooie nagels Broze nagels: vitamine van het B- complex

Vitamine B2 of biotine en vitamine B8 zijn niet alleen belangrijk voor gezonde nagels, maar ook voor gezond haar en een jonge, stevige huid. De acht vitaminen van het B-complex komen vooral voor in dierlijk voedsel. Deze voeding is rijk aan vitamine B:

  • Alle verse groenten, vooral groene bladgroenten: voornamelijk spinazie, witlof, diverse sla, groene groenten, Chinese kool, paksoi, broccoli en bloemkool
  • Peulvruchten: vooral linzen en kikkererwten, maar ook erwten, verschillende soorten bonen, maïs en kapucijner
  • Vers fruit: vooral avocado’s en bananen
  • Vette vissoorten
  • Mager vlees
  • Onbewerkte noten: vooral amandelen en cashewnoten
  • Volkoren granen: zoals haver, zemelen, boekweit, gierst en quinoa
  • Zonnebloem- en pompoenpitten
  • Gist
  • Volkoren deegwaren, alle soorten volkorenbrood en zilvervliesrijst
  • Champignons
  • (Zwarte)peper
  • Soja en sojabonen bonen

Alle vitaminen van het B-complex werken samen. Geef de voorkeur aan een Multivitamine met alle B-vitaminen.

Voeding voor mooie nagels met Selenium

In onze nagels vinden we veel dode cellen. Hun basis wordt gevormd door nieuwe lichaamscellen. Die versterken onze nagels en activeren hun groei. Selenium is een mineraal dat een belangrijke rol speelt bij onze celdeling. Bronnen van selenium zijn vis, vooral vette vis en onbewerkte noten, vooral paranoten.

Zink onmisbaar voor mooie nagels

Naast selenium, is ook zink nauw betrokken bij onze celdeling. Dit mineraal komt in kleine hoeveelheden voor in vlees, zuivel en zuivelproducten, in onbewerkte noten en in volkorengranen.

Voeding voor mooie nagels: eet meer voeding met ijzer en zink

Gebrek aan zink en ijzer zijn oorzaak van witte puntjes op onze nagels. Deze twee mineralen zijn belangrijk voor de regelmatige vernieuwing van onze nagels. Je krijgt al deze gezonde voedingsstoffen in voldoende hoeveelheden binnen in een gezond, natuurlijk, evenwichtig en gevarieerde voedingspatroon met zacht gebakken roze vlees en schaal- en schelpdieren, maar ook linzen, zwarte en bruine bonen, noten en tofu zijn rijk aan ijzer en zink.

Calcium

Calcium vinden we in alle zuivel en zuivelproducten, maar ook in alle verse groenten, noten en peulvruchten

Voeding voor mooie nagels met veel antioxidanten

Die beschermen ons tegen de schadelijke vrije radicalen die onze lichaamscellen kunnen beschadigen door oxidatieve stress, ons ziek kunnen maken en ons natuurlijk verouderingsproces kunnen versnellen. Daardoor worden onze nagels zwak en broos en breken ze sneller af. Verse groenten, kruiden en specerijen zijn drie belangrijke bronnen van antioxidanten.

Suikers bedreigen de gezondheid van je nagels 

Snoep, koekjes, gebak, chips en alle bewerkte voedingsproducten bevatten veel suikers en bedreigen de gezondheid van onze nagels. Verder is suiker oorzaak van een onstabiele bloedsuikerspiegel en voor de extra aanmaak van androgeen, een mannelijk hormoon dat je nagels verzwakt. Alle volkorenproducten zoals volkoren brood, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst houden de aanmaak androgeen op het juiste niveau.

Goede nagelverzorging blijft onmisbaar

Alleen door de combinatie van gezonde voeding en een regelmatige verzorging kun je gezonde, sterke en mooie nagels verkrijgen.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.