Voeding tegen plotse stemmingswisselingen zorgt voor een goed humeur

Spread the love

De invloed van onze voeding heeft een grotere invloed op ons humeur dan we denken. Een gezond, evenwicht en gevarieerd eetpatroon kan ook hier wonderen doen. Dat heeft veel te maken met onze hormonen. Sommige voedingsproducten bevatten namelijk belangrijke ingrediënten voor de aanmaak van neurotransmitters. Die hebben een belangrijke invloed op je:

Belangrijke hormonen voor een goed humeur

Belangrijke hormonen met een belangrijke invloed op ons humeur zijn serotonine, dopamine en noradrenaline.

Serotonine

Serotonine wordt niet voor niets hét gelukshormoon genoemd. Het zorgt voor een goed humeur en komt vrij na het eten van koolhydraten, vooral suiker. Serotonine zorgt ervoor dat je je goed voelt. Het kalmeert en maakt je minder neerslachtig. Belangrijk is om meer complexe koolhydraten uit verse groenten (vooral groene bladgroenten) peulvruchten (erwten, alle soorten bonen, groentekiemen, mais, linzen en kikkererwten), en volkorengranen zoals haver, zemelen, boekweit, gierst en quinoa te eten. Die vervangen snelle koolhydraten zoals suiker uit snoep, koekjes en gebak, maar ook uit alle witte broodsoorten, witte deegwaren en rijst.

Dopamine en noradrenaline

Dopamine en noradrenaline, nog twee gelukshormonen, komen vrij na het eten van eiwitten. Voeding rijk aan aminozuren stimuleert je de aanmaak van dopamine. Dopamine en noradrenaline vind je vooral in:

  • Peulvruchten
  • Fruit: zoals avocado en bananen
  • Onbewerkte noten: vooral amandelen
  • (Vette) vis
  • Zeevruchten
  • Kip en kalkoen
  • Mager vlees: paardenvlees, magere biefstuk en rosbief
  • Peulvruchten
  • Zuivel en zuivelproducten: en vooral kaas melk en melkproducten
  • Soja- en sojaproducten: zoals tofu en tempeh
  • Eieren

Een gezond eetpatroon met veel eiwitten en trage koolhydraten activeren de aanmaak van dopamine. Samen met noradrenaline houdt dopamine je energievoorraad op peil en maken je alerter.

Voeding tegen plotse stemmingswisselingen

Voeding tegen plotse stemmingswisselingen voor stabiele bloedsuikerspiegel

Een stabiele bloedsuikerspiegel houd niet alleen diabetes beter onder controle. Het verbetert ook je humeur. Een te hoge of te lage bloedsuikerspiegel kan namelijk voor plotse stemmingswisselingen zorgen. Beperk daarom zoveel mogelijk het gebruik van snoep, koekjes, gebak en chips. Die doen je bloedsuikerspiegel razendsnel pieken. Om dit te voorkomen eet je regelmatig en kauw je goed.

Voeding tegen plotse stemmingswisselingen: Omega-3 vetzuren

Omega-3 vetzuren spelen een belangrijke rol bij het goed functioneren van onze hersenen. Een tekort wordt in verband gebracht psychische problemen zoals angst, stress en depressie. Deze omega-3 vetzuren vind je vooral in:

  • Vette vis: vooral wilde zalm, tonijn, paling, schol en schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en ansjovis
  • Alle onbewerkte noten: vooral walnoten
  • Groenten: vooral artisjok, maar ook spinazie, andijvie, broccoli, avocado, linzen, edamame boontjes knolraap, erwten, alle groene boontjes, groentekiemen, mais, linzen en kikkererwten
  • Zaden en pitten: sesamzaad, lijnzaad en chiazaad, zonnebloempitten, pompoenpitten
  • Plantaardige oliesoorten: zoals olijfolie

Voeding met Probiotica

Goede darmbacteriën zijn onmisbaar voor een gezonde darmflora. Wetenschappers leggen steeds meer het verband tussen een gezonde darmflora en een goede mentale gezondheid. Je kunt je darmflora boosten door meer voeding te eten met melkzuurbacteriën die ontstaan door fermentatie. Die vind je vooral in:

  • Zuurkool
  • Kimchi
  • Kombucha
  • Kefir
  • Miso en tempeh.

Je kunt dit extra ondersteunen met het slikken van een voedingssupplement pre- en probiotica.

Volkoren producten

Volkoren producten zoals volkoren pasta, brood of zilvervliesrijst zijn evenveel belangrijke bron van vitamine B, het favoriete voedsel van ons brein. Vitamine B1 of thiamine levert extra energie. Vitamine B6 helpt het aminozuur tryptofaan om te zetten in serotonine of het gelukshormoon en vitamine B12 is betrokken bij de aanmaak van gelukshormonen serotonine en dopamine. Vervanging dus voortaan voeding met witte geraffineerde suiker door volkoren pasta, volkoren brood, bruine rijst, quinoa en bulgur.

Voeding tegen plotse stemmingswisselingen met veel vitamine D

Deze vitamine brengt ons in de juiste stemming, maar maken we spijtig genoeg niet zelf aan. Dat doen we vooral onderhuids onder invloed van het zonlicht. Daarom vragen we om dagelijks een half uurtje te wandelen, joggen of te fietsen, ook bij slecht weer en in de winter. Naast een goed humeur zorgt deze vitamine ook voor gezonde botten en spieren. We vinden deze vitamine in kleine hoeveelheden terug vette vis, kip en kalkoen, in eieren en sojamelk. Omdat de meesten van ons te weinig vitamine D binnenkrijgen is het slikken van een voedingssupplement een uitstekend idee.

Drink dagelijks vier koppen koffie 

Cafeïne, dat vooral aanwezig is in koffie maar ook in vele frisdranken en in thee, zorgt mee voor de extra aanmaak van het gelukshormoon dopamine. In tegenstelling met wat vaak wordt beweerd, zorgt koffie zonder melk en suiker voor belangrijke gezondheidsvoordelen. Zo kan het zelfs depressie voorkomen, of de vervelende symptomen ervan verzachten. Om maximaal van alle voordelen van cafeïne te genieten, drink je dagelijks niet meer dan vier koppen. Ga je over deze limiet, dan veranderen deze voordelen in nadelen. Ben je gevoelig voor caféïne en slaap je slecht? Dan zijn groene thee, zwarte thee of chai thee gezonde alternatieven. Ze bevatten namelijk minder caféïne.

Onbewerkte noten

Alle soorten noten, maar in de eerste plaats walnoten, verminderen plotse stemmingswisselingen en verbeteren ons humeur. Ze zijn namelijk een belangrijke bron van vetzuren (vooral omega-3) en van gezonde onverzadigde vetten en mineralen.

Conclusie

Om je plotse stemmingswisselingen te verminderen en je humeur te verbeteren eet je vooral:

  • Verse groenten en groene bladgroenten: spinazie, andijvie, broccoli, alle soorten sla, bloemkolen, alle groene koolsoorten, Chinese kool, paksoi,
  • Peulvruchten: vooral erwten, alle soorten bonen, groentekiemen, mais, linzen en kikkererwten
  • Vers fruit
  • Onbewerkte noten, zaden en pitten
  • Volkorengranen: vooral haver, zemelen, boekweit, gierst, amarant en quinoa
  • Volkorenproducten: zoals alle soorten volkorenbrood, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst
  • Zuivelproducten: vooral onbewerkte natuuryoghurt, Griekse yoghurt, kwark en skyr zonder toegevoegde stoffen
  • Zoete aardappelen

Voeding tegen plotse stemmingswisselingen

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.