Voeding: dit mag je eten tegen teveel vocht

Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[bftpro-form-start 1]

Je Naam:[bftpro-field-static name]
*Je Email:[bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”] [bftpro-form-end 1]

Voeding: dit mag je eten tegen teveel vocht

Teveel vocht en vochtophoping zijn belangrijke oorzaken van overgewicht. De ene houdt nu eenmaal gemakkelijker vocht op dan de andere. Teveel vocht in je lichaam kan al vlug een verschil in lichaamsgewicht veroorzaken van meer dan tien kilo. Overgewicht door het vast houden van vocht is er verantwoordelijk voor dat ondanks al je inspanningen je moeilijk of geen gewicht verliest. Hoe herken je teveel vocht in je lichaam en hoe kun je vochtophoping voorkomen en behandelen?

Je deed al vele inspanningen om je overgewicht definitief kwijt te spelen, maar het lukte je nog nooit. Toch tel je dagelijks je calorie- inname, eet je gezond, gevarieerd en evenwichtig en doe je geregeld aan sport. Wat gaat er dan precies fout?  Volgens diëtisten pakken we ons dieet dikwijls verkeerd aan door uitsluitend oog te hebben voor minder vet en minder calorierijk voedsel. In de meeste gevallen is teveel vocht er de oorzaak van dat je er maar niet in lukt je gezond gewicht te bereiken en te behouden. Om je vloeistofpeil op niveau te houden, gebruikt je lichaam een complex systeem van hormonen en protaglandines (een op hormonen gelijkende sunstantie). Voldoende water drinken is gezond en een aanrader in ieder gezond dieet, maar teveel is nooit goed. Drink je veel water, dan moeten je nieren extra gestimuleerd worden om dit teveel aan water af te scheiden. In vele gevallen laat dit systeem het geregeld afweten. Met als gevolg dat het teveel aan vocht niet wordt afgescheiden en zich zal opstapelen in je weefsels. Gaat het om kleine hoeveelheden (tot een halve kilo) dan wordt dit zelden opgemerkt omdat je weefsels dit vocht voordurend over gans je lichaam verspreiden.

Gewichtsprobleem door teveel vocht 

Is je aanhoudend gewichtsprobleem het gevolg van teveel vocht in je lichaam? Dit kun je gemakkelijk zélf achterhalen. Denk aan teveel vocht bij:

  • Dieet: als je al alles (tevergeefs) probeerde om op een gezonde manier je streefgewicht te bereiken.
  • Deuk: als je met je vingernagel een deuk duwen in het kussentje van je duim of aan de binnenkant van je scheenbeen, en blijft dat zo’n twee seconden ingedeukt.
  • Enkels en voeten: bij gezwollen enkels en dikke voeten.
  • Grotere schoenmaat: als je ondanks het ouder worden toch een grotere schoenmaat nodig?
  • Buik: als je buik regelmatig hard en gezollen?
  • Borsten: als je regelmatig geplaagd wordt door pijnlijke borsten.
  • Gewicht: als je geregeld geconfronteerd met ernstig gewichtsverlies binnen een zeer korte tijd, soms zelfs in amper 24 uren.
  • Juwelen:als plots je ringen niet meer passen.

Vooral bij ernstige gewichtsschommelingen op korte tijd kunnen wijzen vochtophoping in je weefsels.

Oorzaken van teveel vocht

Teveel vocht in je lichaam heeft vele oorzaken. De belangrijkste zijn volgens diëtisten het langdurig gebruik van allerlei geneesmiddelen die vochtophoping bevorderen, een gebrek aan proteïnes en een gebrek aan vitamines en mineralen. Sommige allergieën zorgen ervoor dat je lichaam werkt als een spons.

Het watervaldieet

Preventief is er tegen het vasthouden van vocht veel te doen. Je kunt dat in de eerste plaats voorkomen door een aangepaste voeding, of door het volgen van het waterval dieet. In dit dieet worden alle ingrediënten die water vasthouden van je menu geschrapt. Daarnaast worden ingrediënten die vocht afscheiden wel toegelaten, zelfs als ze veel vetten en calorieën bevatten.

Voeding die voor teveel water zorgen

Het waterval dieet is opgesplitst in twee fasen. In een eerste fase vermijd je alle voedingsstoffen die je waterhuishouding verstoren. Dat zijn dan vooral koffie, suiker, honing, siroop, zoute en gerookte voedingswaren, verzadigde vetten, witte bloemsoorten, alcoholische dranken, kunstmatige bewaar- , kleur- en zoetstoffen, tarwe, zuivelproducten, eieren en gist, rood vlees en niet biologisch geweekt wit vlees (kip, kalkoen, konijn…).

Superfood tegen water vasthouden

Kies zoveel mogelijk voor superfood dat het elimineren van van water in de hand werkt:

  • Drinken: drink minstens anderhalve liter mineraal water per dag.
  • Groenten: bonen, linzen, rode biet, broccoli, spruiten, allerlei koolsoorten, uien, tomaten, wortelen, selder, paprika, aardappelen en mierikswortel.
  • Fruit: appelen, avocado, bananen, sinaasappelen, citroenen, bosbessen, blauwe druiven, kersen (donkere) en limoenen.
  • Vlees en vis: alle witte vis en vleessoorten.
  • Vet en tussendoortjes: olijfolie, noten, zaden en ongezouten pinda’s.
  • Bloem: sojabloem.
  • Zuivelproducten: havermoutpap, sojamelk, tofoe en soja yoghurt.

Allergieën en intoleranties

In de tweede fase ga je jezelf testen op mogelijke allergieën en intoleranties.Volgens diëtisten wordt vochtvasthouding veroorzaakt door reacties op bepaalde voedingsmiddelen. De meerderheid van deze allergieën wordt veroorzaakt door:

  • Tarweproducten: brood, bloem, koekjes, pasta, allerlei sauzen en pudding.
  • Zuivelproducten: melk, room, kaas, yoghurt en boter en alle voeding met deze ingrediënten als basis.
  • Gist: alcoholische dranken, buillonblokjes, brood en pizza.
  • eieren: eieren, eiergerechten, deegwaren met eieren, ijs, desserts, pannenkoeken en allerlei beslag.

Tarwe- allergie

Om te weten te komen aan welke voedingsstoffen je allergisch of intolerant bent, verdeel je deze tweede fase in vier weken. In de eerste week eet je de voedingsstoffen uit fase één en voeg je er gedurende vijf dagen dagelijks eierloze tarwepasta, tarwebloem of tarwecrackers aan toe. Stop na vijf dagen. Heb je last van hoofdpijn, een verstopte neus of verstopte sinussen of extreme vermoeidheid en neemt je gewicht opvallend vlug toe, stop dan vlugger met deze fase. Je bent dan wellicht overgevoelig aan tarwe. Eet in ieder geval geen tarweproducten na vijf dagen en eet gedurende twee  dagen uitsluitend voeding uit fase één.

Zuivel- allergie

Volg dezelfde werkwijze als tijdens week één, maar vervang de tarweproducten door zuivel op basis van koemelk. Eet voedsel uit fase één aangevuld met koemelk, kaas en yoghurt. Krijg je te kampen met vervelende reacties, ga dan op dezelfde manier tewerk dan tijdens week een met tarweproducten. Daarna test je jouw gevoelighied voor eieren op dezelfde manier dan voor tarwe en zuivel.

Tijdens de slotweek ga je op dezelfde manier tewerk voor gist. Drink gedurende vijf gaden een mengsel van gistextract met warm water en wacht eventuele reacties af.

“Afvallen is moeilijk en niet leuk!”… Benieuwd hoe het anders kan?

Gezond en blijvend afvallen met simpele en overheerlijke koolhydraatarme recepten!

  • Heerlijke recepten voor elke dag van de week.

  • Geschikt voor alleenstaanden/singles, stelletjes en families.

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.