Vitamine C beschermt nu ook tegen osteoporose

Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[bftpro-form-start 1]

Je Naam: [bftpro-field-static name]
*Je Email: [bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”] [bftpro-form-end 1]

Vitamine C beschermt nu ook tegen osteoporose

Vitamine C verhoogt niet alleen je weerstand en verkort het genezingsproces van verkoudheden, griep en infecties van je luchtwegen. Wetenschappers aan de de Mount Sina School of Medicine kwamen zopas tot de ontdekking dat deze vitamine je ook beschermt tegen osteoporose. Welke voeding levert ons de grootste concentratie aan vitamine C en wat zijn de gevolgen van een tekort aan vitamine C?

Wetenschappers onderzochten het effect van vitamine C op osteoporose. Van vitamine C is al langer bekend dat een tekort broze botten veroorzaakt. Met dit doel werd de evolutie van osteoporose bij  honderden patiënten op de voet gevolgd . Een deel van hen kreeg extra vitamine C toegediend. Deelnemers aan het onderzoek die gedurende een periode van acht weken extra vitamine C kregen te slikken lieten een opmerkelijk hogere botdichtheid noteren. Extra vitamine C beschermt je botten en verkleinen je risico op het ontstaan en de verdere ontwikkeling van osteoporose.

Vitamine C is ook bekend als absorbinezuur en is een bijzonder sterk antioxidant. Deze belangrijke vitamine is in water oplosbaar en verhoogt in de eerste plaats je weerstand. Dat vitamine C verkoudheden, griep en infecties van je luchtwegen geneest is een fabeltje. Het is wel zo dat het de herstelperiode van deze aandoeningen opmerkelijk verkort. Vitamine C doet echter veel meer. Het heeft een positieve invloed op hart- en vaatziekten, op diabetes en verschillende soorten kanker en bevordert de opname van ijzer. In combinatie met vitamine E is het een belangrijk wapen tegen de vrije radicalen, verantwoordelijk voor ons verouderingsproces. Volwassenen hebben dagelijks zo’n 70 milligram vitamine C nodig. Zowel pasgeborenen als te vroeg geboren baby’s hebben extra behoeften aan vitamine C. Dat is ook het geval tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding en ook rokers hebben extra vitamine C nodig.

Gevolgen van te weinig vitamine C

Is je concentratie aan vitamine C te laag, dan heeft dat uiteraard negatieve gevolgen voor je gezondheid. Je botten worden broos en je weerstand verminderd. En een verminderde weerstand maakt je vlugger ziek. Je bent dan vatbaarder voor verkoudheden, griep en infecties van de luchtwegen. Maar er is meer. Een tekort ervan heeft ook voor gevolg dat wonden veel trager genezen en de opbouw van je bindweefsel opmerkelijk zal vertragen. Scheurbuik is de meest bekende ziekte als gevolg van een gebrek aan vitamine C.

Extra voedingstips van de diëtiste:

De belangrijkste leveranciers van deze vitamine zijn groenten en fruit: guave, rode paprika, peterselie, kiwi, broccoli, spruitjes, aardbeien, papaya, citrusvruchten (sinaasappelen, citroen en pompelmoes), boerenkool, bloemkool, meloen, knoflook, passievrucht, spinanzie, mango, grapefruit en frambozen.

Smoothies zullen je helpen

vitamine cAlles over Groene Smoothies bevat een bijbel aan info en overheerlijke recepten om zelf de lekkerste smoothies te maken. Beter dan water met een smaakje en natuurlijk veel gezonder!

Naast veel waardevolle informatie over smoothies bevat 50 Gezonde Fruit Smoothies (e-book) 50 Heerlijke Fruit Smoothie recepten. Waarvan zelfs de zoetste slechts de helft van de calorieën bevat als Smoothies verkrijgbaar bij Fastfood restaurants!

Verder kom je onder andere te weten:

  • Talloze variatie tips en wetenswaardigheden over Fruit en de geschiedenis van smoothies.
  • De fouten die veel mensen maken wanneer ze smoothies drinken om gezonder te worden.
  • Wat je wel en absoluut niet aan je smoothie moet toevoegen.
  • Leer snel Super Smoothies te maken zonder dat je ingewikkelde ingrediënten nodig hebt!
JA! Ik wil ook meer weten over Smoothies als gezond alternatief!
Door |2018-11-08T14:11:21+00:00oktober 10th, 2012|Voeding|0 Reacties

Over de auteur:

Francois Appers
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Reageer ook!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.