Vijgen uitstekend bij diabetes, overgewicht en winterkwalen

Vijgen goed voor onze gezondheid?

Dat zal wel als De Europese Unie besloot dat ze de vermelding ‘Goed voor je gezondheid‘ verdienen.

Dat is meteen een primeur, want het is de eerste keer dat de Europese verantwoordelijken daartoe besluiten.

Wat zijn vijgen nu precies en welk effect hebben hun gezonde voedingsstoffen op onze gezondheid?

Vijgen worden ook bij ons eindelijk populairder, maar zijn nog steeds ondergewaardeerd.

Tal van wetenschappelijke onderzoeken toonden nochtans hun positieve invloed op onze gezondheid onweerlegbaar aan.

Die gezondheidsclaim wordt nu extra onderstreept door de de Europese Unie.

Die hanteert nochtans strenge normen voor wat gezonde voeding en onze gezondheid betreft.

Hoe verser je vijgen eet, hoe groter hun invloed op je gezondheid.

Ze bevatten heel wat gezonde voedingsstoffen en amper calorieën.

Heb je last van overgewicht, zwaarlijvigheid of zelfs obesitas?

Vijgen Dan zijn ze uitstekend om gezond af te vallen.

Ze voelen zich in alle gerechten thuis.

Vijgen gebruik je zowel als voor- of nagerecht en zeker als gezond tussendoortje.

Ze zijn rijk aan vitaminen, mineralen, voedingsvezels en antioxidanten.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Vijgen zijn Schijnvruchten

Die worden gevormd door een bloembodem en de bloem zelf.

Schijnvruchten bevatten zowel vruchtvlees als pitten, beiden perfect eetbaar.

Je stond er wellicht nog nooit bij stil, maar aardbeien, appelen, ananas, beukennootjes, tamme kastanjes, rozenbottels en eikels zijn ook schijnvruchten.

Verse vijgen hebben een Zachte en Zoete smaak

En zijn er in alle mogelijke kleuren,  van wit en groen tot geel, rood, paars en zelfs zwart.

VijgenZe hebben een zachte, zoete en aromatische smaak en zijn niet alleen lekker maar ook gezond.

Honderd gram van deze vruchten bevatten slechts veertig kcal en toch hebben ze een verrassend hoge voedingswaarde.

Rauw profiteer je maximaal van hun positief effect op je gezondheid.

Gezonde voedingsstoffen in vijgen

Dat zijn vooral vitaminen A, B en C.

Ze verhogen je natuurlijke weerstand en dat is vooral belangrijk in het vooruitzicht van de winter.

Ze zijn ook rijk aan onmisbare mineralen als kalium, calcium, magnesium en fosfor.

Vijgen Eten

Doe je bij voorkeur plukvers.

Je eet ze rauw eten mét schil.

Vanwege hun zachte, zoete en aromatische smaak kun je ze uitstekend combineren in gerechten met rauwe ham en kaas zoals gorgonzola of geitenkaas

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Vijgen hebben een gunstig effect op

Diabetes:

Vijgen Je kunt ze volledig eten, zelfs hun bladeren.

Vijgenbladeren verhogen het insulinegehalte in ons bloed en zijn dus gunstig voor diabetici.

Door het eten van de bladeren moeten diabetici minder insuline spuiten

Spijsvertering:

Deze vruchten barsten van de voedingsvezels, onmisbaar voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang.

Ze werken pijnstillend , vooral in geval van maagpijn.

Bloedsuikerspiegel:

Vezelrijke voeding zorgt ervoor dat alle gezonde voedingsstoffen gelijkmatig door ons lichaam opgenomen worden.

Zo blijft je bloedsuikerspiegel meer constant, zonder veel pieken en dalen.

Vijgen zijn rijk aan kalium, een mineraal dat eveneens helpt ons bloedsuikerniveau op een gezond peil te houden.

Daardoor zijn ze niet alleen in staat de symptomen van diabetes te verzachten. Ze kunnen deze veel voorkomende aandoening zelfs voorkomen!

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Hart- en vaatziekten:

Dankzij hun grote hoeveelheden omega 3 en omega 6 vetzuren zijn ze belangrijk voor een gezond hart en gezonde bloedvaten.

Deze gezonde vetzuren kunnen zelfs hartinfarcten voorkomen.

Overgewicht:

VijgenVijgen passen zeker in een gezond voedingspatroon.

Ze zijn een belangrijke bron van plantaardige vetten die ons op een gezonde manier doen vermageren.

Keelpijn:

Vijgen bevatten zogenaamde polymeren of slijmstoffen.

Die beschermen in de eerste plaats de slijmvliezen van onze keel.

Zo verzachten ze de vervelende symptomen van keelpijn.

Osteoporose:

Vijgen zijn rijk aan kalium en calcium, twee mineralen waarvan is geweten dat ze de aanmaak van gezond en sterk bot weefsels in de hand werken.

Heb je last van osteoporose?

VijgenDan zijn vijgen échte aanraders.

Vijgen als Gezonde suikervervanger

Verse vijgen zijn uit gezond alternatief voor geraffineerde witte suiker.

In water geweekte, gedroogde en fijn gemalen vijgen gebruik je als gezonde suikervervanger in allerlei gebak.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Muesli met fijn gesneden vijgen: doet het uitstekend als gezond ontbijt. Op deze manier moet je aan je muesli geen suiker toevoegen

Gezond tussendoortje: verse vijgen zijn een gezond tussendoortje. Ze zijn rijk aan gezonde voedingsstoffen maar bevatten weinig of geen calorieën.

Gezond leven en makkelijker afvallen doe je met een gezond, evenwichtig en gevarieerd eetpatroon zoals dat van  voedingsdeskundige Richard Ridder in zijn Afslank Receptenbijbel (Gratis Webinar).

Gezond vetpercentage

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!
Door |2018-08-27T14:53:12+00:00september 30th, 2013|Dieet, Voeding|0 Reacties

Over de auteur:

Francois Appers
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op leefnugezonder@yahoo.be.