Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[bftpro-form-start 1]

Je Naam: [bftpro-field-static name]
*Je Email: [bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”] [bftpro-form-end 1]

Vijgen uitstekend bij diabetes, overgewicht en winterkwalen

De Europese Unie besloot dat vijgen vanaf volgend jaar de vermelding ‘Goed voor je gezondheid’ mogen dragen. Dat is meteen een primeur, want het is de eerste keer dat de Europese verantwoordelijken daartoe besluiten. Wat zijn vijgen nu precies en welk effect hebben hun gezonde voedingsstoffen op onze gezondheid?

Vijgen worden ook bij ons eindelijk populairder, maar zijn nog steeds ondergewaardeerd. Tal van wetenschappelijke onderzoeken toonden nochtans hun positieve invloed op onze gezondheid onweerlegbaar aan, en die gezondheidsclaim wordt nu extra onderstreept door de recente beslissing van de Europese Unie die nochtans strenge normen hanteert om een product als ‘Goed voor onze gezondheid’ te promoten. Hoe verser je vijgen eet, hoe groter hun invloed op je gezondheid. Ze bevatten heel wat gezonde voedingsstoffen en amper calorieën. Heb je last van overgewicht, zwaarlijvigheid of zelfs obesitas? Dan zijn verse vijgen uitstekend om gezond te vermageren. Vijgen kan je in zowat alle gerechten verwerken en zijn zowel geschikt om te gebruiken als voor- of nagerecht en zeker als gezond tussendoortje. Vijgen zijn rijk aan vitaminen, mineralen, voedingsvezels en antioxidanten.

Schijnvruchten

Vijgen horen thuis in de uitgebreide familie van de schijnvruchten. Die worden gevormd door een bloembodem en de eigenlijke bloem en bevatten zowel vruchtvlees als pitten, beiden perfect eetbaar. Je stond er wellicht nog nooit bij stil, maar naast deze vijgen zijn ook aardbeien, appelen, ananas, beukennootjes, tamme kastanjes, rozenbottels en eikels schijnvruchten.

Zachte en zoete smaak

Vijgen zijn er in alle mogelijke kleuren van wit en groen, tot geel, rood, paars en zelfs zwart. Al deze vijgen hebben niet alleen een andere kleur, ze hebben ook eigen, kenmerkende eigenschappen. Vijgen hebben een zachte, zoete en aromatische smaak en zijn niet alleen gezond, maar ook bijzonder lekker. Ondanks het feit dat honderd gram vijgen goed zijn voor amper veertig kcal hebben ze een hoge voedingswaarde. Vooral rauw profiteer je maximaal van hun positief effect op je gezondheid.

  • Vijgen zijn rijk aan: vitaminen A, B en C. Vijgen verhogen daardoor je natuurlijke weerstand en dat is vooral belangrijk in het vooruitzicht van de winter. Ze zijn ook rijk aan onmisbare mineralen als kalium, calcium, magnesium en fosfor.
  • Vijgen eten: doe je bij voorkeur zo vers mogelijk. Verse vijgen kan je rauw eten mét schil en vanwege hun zachte, zoete en aromatische smaak zijn ze perfect combineerbaar met rauwe ham, en kaas zoals gorgonzola of geitenkaas

Vijgen hebben een gunstig effect op

  • Diabetes: van vijgen is bijna alles eetbaar, zelfs de bladeren. Vijgenbladeren verhogen het insulinegehalte in ons bloed en zijn dus gunstig voor diabetici. Door het eten van vijgenbladeren moeten ze immers minder insuline spuiten
  • Spijsvertering: vijgen barsten van voedingsvezels, onmisbaar voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte darmtransit en verhelpen maagpijn.
  • Bloedsuikerspiegel: vezelrijke voeding zorgt ervoor dat alle gezonde voedingsstoffen gelijkmatig door het lichaam opgenomen worden. Dat heeft voor gevolg dat je bloedsuikerspiegel meer constant blijft, zonder veel pieken en dalen. Vijgen zijn rijk aan kalium, een mineraal dat eveneens helpt bloedsuikerniveau op een gezond peil te houden. Daardoor zijn ze niet alleen in staat de symptomen van diabetes te verzachten. Ze kunnen deze veel voorkomende aandoening zelfs voorkomen!
  • Hart- en vaatziekten: vijgen zijn een belangrijke leverancier van omega 3 en omega 6 vetzuren, belangrijk voor een gezond hart en bloedvaten. Deze gezonde vetzuren kunnen zelfs hartinfarcten voorkomen.
  • Overgewicht: vanwege hun hoge concentratie aan omega 3 en omega 6 vetzuren passen vijgen in ieder gezond dieet. Het gaat hier immers om plantaardige vetten die je gezond doen vermageren. Dat staat in schril contrast met transvetten, échte dikmakers.
  • Keelpijn: vijgen bevatten polymeren of slijmstoffen die de slijmvliezen in je keel beschermen en op die manier keelpijn verzachten en zelfs kunnen voorkomen
  • Osteoporose: vijgen zijn rijk aan kalium en calcium, twee mineralen waarvan is geweten dat ze de aanmaak van gezond en sterk botweefsels in de hand werken. die de aanmaak van botweefsel bevorderen. Heb je last van osteoporose, dan zijn vijgen échte aanraders

Gezonde suikervervanger

Vijgen passen perfect in het gezonde raw food dieet. De vele aanhangers van dit dieet gebruiken vijgen en andere gedroogde vruchten als gezonde suikervervanger. In water geweekte, gedroogde en fijn gemalen vijgen kan je gebruiken als gezonde suikervervanger in allerlei gebak.

  • Muesli met fijn gesneden vijgen: doet het uitstekend als gezond ontbijt. Op deze manier moet je aan je muesli geen suiker toevoegen
  • Gezond tussendoortje: verse vijgen zijn een gezond tussendoortje. Ze zijn rijk aan gezonde voedingsstoffen maar bevatten weinig of geen calorieën
  • Gedroogde vijgen: bevatten tot viermaal meer suiker dan verse vijgen. Beperk de consumptie dan ook zoveel mogelijk