Vezels in voeding zijn belangrijk om alle gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen die we nodig hebben om gezond te functioneren. Daar boven op doen ze ons ook meer opgeslagen vet verbranden en makkelijker afvallen. Voedingsvezels geven ons snel een lang voldaan gevoel waardoor we minder eten.

Hoe zorgen we er voor dat we genoeg vezels binnen krijgen?

Het beste natuurlijk voedingssupplement met veel vezels kies je bij:

Flindall


24 Pharma

Bulkpowders

Voedingsvezels zorgen voor veel gezondheidsvoordelen. We weten het allemaal en toch krijgen we veel  te weinig vezels naar binnen. Vezels in voeding bevatten niet alleen alle gezonde voedingsstoffen die we nodig hebben om goed te functioneren. Ze geven ons tegelijk een snel en langdurig voldaan gevoel. Zo hebben we minder snel honger en eet je automatisch minder. Voedingsvezels passen dus in ieder gezond eetpatroon, zeker als je iets aan je overgewicht wilt doen. Met het eten van vezelrijke voeding val je sneller af.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Vezels in voeding: de voordelen

Vezels in voedingVezels in je voeding zijn dan ook efficiënt voor het voorkomen van allerlei aandoeningen of zullen de symptomen ervan verzachten:

  • Overgewicht: vezels in voeding zijn niet alleen belangrijk voor een goede darmwerking. Niet oplosbare vezels geven je een langer verzadigd gevoel waardoor je minder eet en dus ook minder calorieën opneemt. Een langer voldaan gevoel vermindert je trek in zoet.
  • Hart- en vaatziekten:  vezels verlagen je concentratie aan slechte LDL- cholesterol en aan ongezonde vetten.
  • Diabetes: vooral voor patiënten met diabetes type 2 is een vezelrijke voeding belangrijk. In de eerste plaats wegens hun positief effect op hart- en vaatziekten. Vezels hebben echter ook een bijzonder gunstig effect op het bloedsuikergehalte en verlagen  je risico op het ontstaan van diabetes. Met het eten van vezelrijke voeding komen koolhydraten veel trager in je bloed terecht. Je bloedglucosegehalte stijgt ook langzamer waardoor de piek in je glucosegehalte minder groot is en je glucosegehalte langzamer zal dalen.
  • Galstenen: bestaan vooral uit galzouten, afbraakproducten van cholesterol. Ze vormen zich in je lever. Voedingsvezels verbinden zich met de galzouten, zodat ze makkelijk worden verwijderd en je risico op galstenen verkleint.


Hoe meer vezels je eet hoe beter je spijsvertering werkt en hoe sneller je afvalt

Hoe meer vezels in voeding hoe beter je spijsvertering werkt en hoe makkelijker je afvalt. Een goede spijsvertering zorgt voor een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang. Het voorkomt constipatie of verstopping. Voedingsvezels verlagen onze slechte LDL- cholesterol en verkleinen ons risico op aderverkalking, hart en vaatziekten, hoge bloeddruk en diabetes.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Vezels in voeding: oplosbare vezels

Vezels in voeding

Voldoende fruit en ook verse groenten zorgen voor gezond haar

Die zorgen voor een gezonde spijsvertering en zijn zoals hun naam laat vermoeden oplosbaar in water. Eens in je darmen absorberen ze veel water waardoor je darminhoud vergroot. Oplosbare voedingsvezels versnellen de doortocht van het voedsel door je dikke darm. Zo hebben ze een gunstige invloed op je darmflora. Ze stimuleren je darmtransit en verlichten allerlei spijsverteringsproblemen. Oplosbare vezels zijn vooral aanwezig in verse groenten en fruit, onbewerkte noten, zaden en pitten, in haver, zemelen, lijnzaad en chiazaad.

Vezels in voeding: Onoplosbare vezels

Onoplosbare voedingsvezels doen veel meer kwaad dan goed. Ze irriteren je darmen en verergeren je spijsverteringsproblemen, zeker bij het prikkelbaar darm syndroom. Ze zijn een belangrijke oorzaak van een opgeblazen gevoel na iedere (warme) maaltijd, voor pijnlijke darmen en diarree. Het gebruik van deze onoplosbare voedingsvezels moet dus zoveel mogelijk beperkt worden.

Vezels in voeding werken als prebiotica

Dat hebben we te danken aan het feit dat vezels in voeding dezelfde werking hebben als prebiotica. Die bevorderen de groei van gezonde darmbacteriën. Een gezonde darmflora is de basis van onze algemene gezondheid. Verwonderlijk genoeg krijgen we allemaal nog altijd veel te weinig van deze voedingsvezels naar binnen. Mannen hebben minstens 40 gram vezels nodig tegenover 25 gram voor vrouwen. Het is dus belangrijk voortaan voeding met veel vezels te eten.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Vezels in voeding: geef voorrang aan onbewerkte voeding

Vezels in voedingAls je makkelijk en snel wilt afvallen eet je zo weinig mogelijk bewerkte voeding. In de eerste plaats verwerkt rood vlees als broodbeleg zoals worst, salami en paté. Vezels zijn trage en dus gezonde koolhydraten. Die hebben we nodig als bron van energie. Je vindt ze vooral in voeding van plantaardige oorsprong en zeker in:

  • Verse groenten en fruit
  • Peulvruchten: zoals erwten en bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, linzen en kikkererwten
  • Onbewerkte noten, zaden en pitten
  • Volkorengranen: zoals haver, zemelen, boekweit en quinoa
  • Volkorenproducten: alle soorten volkorenbrood, volkoren deegwaren en in zilvervliesrijst of bruine rijst
  • Aardappelen

Als je vezels eet samen met andere trage koolhydraten krijg je sneller een langdurig verzadigd gevoelen. Het duurt ook langer voordat verteerbare koolhydraten in ons bloed worden opgenomen. Daardoor blijft onze bloedsuikerspiegel stabieler. Dat doet ons sneller afvallen en kan diabetes type 2 voorkomen.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Vezels in voeding: eet meer groenten

vezels uit voedingGroenten zijn een belangrijke bron van vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten, eiwitten en vooral van voedingsvezels. Daar tegenover bevatten ze weinig of geen calorieën. Groenten eten we dus onbeperkt, zeker als je snel wilt afvallen. Eet daarom dagelijks 500 gram rauwe, gekookte of gestoomde groenten en varieer daarbij zoveel mogelijk. Zo geniet je van de vele gezondheidsvoordelen die groenten ons bieden. Eet bij iedere maaltijd eerst je groenten. Zo is je maag vlugger gevuld en eet je minder.

Vezels in voeding: fruit als gezond tussendoortje

Alle soorten fruit zijn ook rijk aan gezonde voedingsstoffen maar bevatten ook natuurlijke fruitsuikers. Fruit is een gezond tussendoortje maar eet je niet onbeperkt zoals groenten. Eet nooit meer dan drie verschillende stukken fruit per dag. Als je makkelijk wilt afvallen ligt de limiet op maar een stuk fruit per dag.

  • Fruit met de meeste vezels zijn: appelen, peren, bessen, bramen, frambozen, aardbeien, avocado en bananen.
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Vezels in voeding: kies voor volkorengranen

Vezels in voedingVolkorengraan worden nauwelijks of niet bewerkt waardoor de graankorrel intact blijft. Dat staat haaks op geraffineerd graan dat weinig of geen gezonde voedingsstoffen bevat. Vervang dus je geraffineerde granen door volkorengranen zoals: amarant, sorghum, boekweit, freekeh, gierst, quinoa

Vezels uit plantaardige voeding bevatten de meeste gezonde voedingsstoffen. Maar om genoeg vezels naar binnen te krijgen kun je je natuurlijke voeding combineren met een natuurlijk voedingssupplement zoals guaravezels, syllium, glucomannan of bèta-glucanen.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Je gezondheid verbeteren en makkelijker afvallen doe je alleen in een natuurlijk voedingspatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!