Vezelrijke voeding nodig voor goede gezondheid en makkelijker afvallen?

Spread the love

Vezelrijke voeding past in  ieder gezond eetpatroon. Daar zijn zowel diëtisten als voedingscoaches het roerend over eens. Voedingsvezels zijn rijk aan alle mogelijke gezonde voedingsstoffen waaronder vitaminen en mineralen om iedere dag weer gezond te functioneren.


Vezelrijke voeding zorgt ook voor heel wat gezondheidsvoordelen. Ze stimuleren je spijsvertering, zorgen voor een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang.

Maar hoe is de verhouding van vezelrijke voeding en afvallen?

Wat zijn voedingsvezels en doen ze je vet verbranden en afslanken, of toch niet?

Voedingsvezels zijn in meer of mindere mate in alle voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong terug te vinden. Ze verteren erg langzaam, en blijven dus lang in ons spijsverteringsstelsel aanwezig.

Dat is zeker het geval met groenten en fruit, met granen en peulvruchten.

Vezelrijke voeding is onmisbaar voor het goed functioneren van onze spijsvertering. Vezels worden als ballaststoffen beschouwd omdat ze geen actieve functie in ons lichaam vervullen.

Ze zorgen niet voor meer energie, en zijn geen bouwstenen voor onze lichaamscellen.

Vezelrijke voeding is veel belangrijker dan velen denken. Naast vele voordelen op het vlak van onze gezondheid, hebben voedingsvezels ook een belangrijke invloed op ons lichaamsgewicht.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

We eten allemaal veel te weinig voedingsvezels.

Dat is het gevolg van onze moderne en meestal ongezonde voeding; waaronder vooral fastfood zoals hamburgers, pizza’s, gefrituurde gerechten, bewerkte voeding, kant- en klare gerechten en diepvriesmaaltijden.

Vezelrijke voeding met oplosbare voedingsvezels

Bij vezelrijke voeding moeten we het onderscheid maken tussen oplosbare en niet oplosbare vezels.

Deze oplosbare voedingsvezels lossen op in  water, waardoor ze door onze darmbacteriën in de dikke darm volledig worden afgebroken.

Bij dit proces komen stoffen vrij die een gunstige invloed hebben op je bloedsuikerspiegel, je cholesterolgehalte, je immuunsysteem en je natuurlijke weerstand.

Vezels die oplosbaar zijn in water blijven langer aanwezig in je darmen en in je spijsverteringsstelsel. Dat zorgt voor een langer vol en verzadigd gevoel, waardoor je honger langer uitblijft.

Daardoor zal je automatisch minder eten, meer vet verbranden en snel afvallen.

Deze oplosbare voedingsvezels vragen van je lichaam veel energie om te worden verteerd, waardoor je veel calorieën zal verteren.

  • Voeding rijk aan oplosbare voedingsvezels: groenten en vooral groene bladgroenten (spinazie, andijvie, groene koolsoorten, broccoli, sla en waterkers), alle soorten fruit (maar vooral aardbeien, avocado, appelen, frambozen), en peulvruchten (erwten, bonen, groentekiemen, linzen en kikkererwten)

 Niet oplosbare voedingsvezels

Daarnaast zijn er ook voedingsvezels die niet oplosbaar zijn in  water.  Deze niet oplosbare voedingsvezels worden dus niet of nauwelijks afgebroken door onze darmbacteriën. Ze blijven dus meestal volledig intact, en absorberen enorm veel vocht.
Dat heeft als gevolg dat je maag- en darminhoud sterk in volume toeneemt.

Dat veroorzaakt op zijn beurt een vol en verzadigd gevoel. niet oplosbare voedingsvezels stellen dus je honger langer uit, zonder extra calorieën te

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

leveren. Ook onoplosbare voedingsvezels helpen je meer vet te verbranden snel gewicht te verliezen.

Voeding rijk aan onoplosbare voedingsvezels: alle volkoren- en graanproducten (brood, volkoren deegwaren, pasta en zilvervliesrijst), muesli, ontbijtgranen, havermout en zemelen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voedingsvezels bedraagt voor mannen 40, en voor vrouwen op 30 gram. De meesten van ons halen deze hoeveelheid op verre na niet.

Het tekort aan voedingsvezels kun je aanvullen door: meer groenten, fruit, volkorenproducten, noten, zaden en pitten te eten

Vezelrijke voeding zuivert je lichaam

Vezelrijke voeding is zowel volgens diëtisten als voedingscoaches je beste wapen tegen overgewicht. Vezels zijn dan ook een essentieel onderdeel van ieder gezond eetpatroon.

Zowel oplosbare als niet oplosbare voedingsvezels zuiveren je lichaam van alle mogelijke giftige afvalstoffen. Die zijn het gevolg van onze ongezonde voeding, van de vele lichaamsprocessen en van de milieuverontreiniging.

Vezelrijke voeding brengt je cholesterolgehalte in evenwicht, en vermindert je risico op het veel voorkomende en agressieve darmkanker, en heeft ook een positieve invloed op de ziekte van crohn en collitis.

De voordelen van vezelrijke voeding

Voor alle duidelijkheid zetten we nogmaals de voordelen van vezelrijke voeding op een rijtje:

  • Vezelrijke voeding doet afslanken: voedingsvezels zijn  niet oplosbaar in onze dunne darm, waardoor ze ons verzadigingsgevoel verlengen en onze honger uitstellen. Je zal daardoor automatisch minder eten, meer vet verbranden en sneller afslanken. Vezelrijke voeding vermindert je trek in ongezonde tussendoortjes, één van de belangrijkste oorzaken van overgewicht
  • Vezelrijke voeding zorgt voor een goede spijsvertering: vezels stimuleren je spijsvertering, en zorgen voor een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang. Daardoor zuiveren deze voedingsvezels constant je lichaam van alle toxische afvalstoffen
  • Vezelrijke voeding zorgt voor constante bloedsuikerspiegel: voedingsvezels vertragen de absorptie van suikers, waardoor er minder insuline wordt aangemaakt en je bloedsuikerspiegel constant blijft.
  • Vezelrijke voeding kan hart- en vaatziekten voorkomen: hoe meer vezelrijke voeding je eet hoe kleiner je risico op levensbedreigende hart- en vaatziekten[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]
  • Voeding rijk aan voedingsvezels: amandelen, haver, zemelen, popcorn, en… pure chocolade met minstens 85% ruwe cacao. Eet echter nooit meer dan 20 gram pure chocolade per dag.

Vezelrijke voeding doet snel afvallen

Omdat eiwitrijke voeding meestal veel voedingsvezels bevat, wordt een eiwit dieet zowel door diëtisten als voedingsvezels meer en meer aanbevolen om verantwoord en gezond af te slanken.

Wil je eindelijk iets doen aan je overgewicht? Kies dan voor het beste eiwit dieet.

  • In deze eiwitrijke voeding vind je veel voedingsvezels: sojabonen en sojaproducten, in linzen, bonen, zeewier, algen chlorella en spirulina, in paddenstoelen, noten (vooral in amandelen, kastanjes, hazelnoten en beukennoten), in pitten (zonnebloem- en pijnboompitten), zaden (lijnzaad, sesamzaad en chiazaad) en in fruit (alle soorten bessen, avocado, bananen, mango en in aardbeien

 

 

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.