Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[bftpro-form-start 1]

Je Naam: [bftpro-field-static name]
*Je Email: [bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”] [bftpro-form-end 1]

Vetzuren en gezond afvallen zonder jojo effect

Vetzuren, en in de eerste plaats omega 3 vetzuren of visolie zijn ongetwijfeld bekend bij de velen die iets aan hun overgewicht willen doen.

Tot voor kort werd tot vervelends toe beweerd dat voeding rijk aan vetten één van de belangrijkste oorzaken waren van overgewicht en daaraan gelinkte en veel voorkomende aandoeningen.

Niet dus.

Nu blijkt dat deze vetten niet alleen onmisbaar zijn voor onze gezondheid, maar even goed voor een gezond lichaamsgewicht.

Welke voeding heeft de grootste concentratie vetzuren, en wat doen ze met onze gezondheid?  

We worden te pas en te onpas geconfronteerd met vetten in onze voeding

Vooral met omega 3 vetzuren en visolie.

Vetzuren staan vermeldt op de meest uiteenlopende voedingsproducten.

Maar wat zijn ze, en welk is hun invloed op onze gezondheid en ons lichaamsgewicht?

Omega 3, 6 en 9 zijn zogenaamde essentiële vetten.

Deze zijn onmisbaar voor ons lichaam.

Ons lichaam kan deze gezonde vetzuren onmogelijk zelf aanmaken.

Het is daarvoor aangewezen op de voeding dat het dagelijks naar binnen krijgt.

Gezonde recepten rijk aan omega 3 vetzuren vind je via onderstaande website:

fitchefbanner

Wat zijn omega 3 vetzuren?

Omga 3 vetzuren zijn gezonde vetten.

Ons lichaam kan niet zonder deze gezonde vetten.

Ze hebben een positieve invloed op zowel onze lichamelijke als onze geestelijke gezondheid.

Deze vetzuren doen echter veel meer dan dat.

Ze helpen ons meer opgeslagen lichaamsvet verbranden en doen ons gemakkelijker afvallen.

Velen denken nochtans dat vetzuren zoals omega 3 overgewicht veroorzaken.

Niets is dus minder waar.

Voeding rijk aan gezonde vetten hebben helpen ons risico op veel voorkomende aandoeningen verkleinen.

Vetzuren zijn uitstekend tegen:

  • Aderverkalking
  • Levensbedreigende hart- en vaatziekten
  • Hoge bloeddruk
  • Teveel ongezonde LDL- cholesterol in ons bloed
  • Een verzwakt immuunsysteem
  • Een lage natuurlijke weerstand
  • Allerlei ontstekingen
  • Een slechte concentratie
  • Depressie
  • Dementie

Omega 6 vetzuren

Er bestaan verschillende soorten vetzuren.

Naast omeg 3 vetzuren zijn omega 6 en omega 9 de meest bekende.

Omega 3 vetzuren worden meestal gecombineerd met omega 6 vetzuren.

Om onze gezondheid in stand te houden, hebben we beide vetten even hard nodig.

Velen denken nochtans dat de omega 3 versie het belangrijkste vetzuur is.

Via onze dagelijkse voeding, krijgen we maar liefst tot twintig keer meer omega 6 naar binnen.

We krijgen dus veel te weinig omega 3 vetzuren naar binnen.

Als we onze gezondheid willen stimuleren, meer vet willen verbranden en gezond afvallen, moeten we er dus voor zorgen dat we meer omega 3 vetzuren naar binnen krijgen.

Diëtisten en voedingscoaches raden niet voor niets aan minstens twee en liefst driemaal per week vette vis te eten.

Vette vis is de belangrijkste bron van omega 3 vetzuren.

Voeding rijk aan omega 3 vetzuren

  • Vette vis: zoals wilde zalm, paling, tonijn, dorade, heilbot, forel, makreel, sardienen, haring en ansjovis
  • Gezonde oliën: waaronder naast olijfolie arachide- , druivenit- , koolzaad- , lijnzaad- , maïs- , noten- , sesam- , soja- , tarwekiem- , en zonnebloemolie
  • Groene bladgroenten: spinazie, groene koolsoorten, andijvie, broccoli, alle soorten sla, waterkers…
  • Zaden: lijn- , sesam- , koolzaad- , chiazaad…
  • Noten: amandelen, hazel- , wal- , cashew- en beukennoten en kastanjes
  • Peulvruchten: erwten, alle soorten bonen, groentekiemen, linzen en kikkererwten
  • Eieren

Omega 3 vetzuren en meer bewegen voor een platte buik

Wetenschappers van de Nutritional Physiology Research Group uit Australië deden al heel wat grootschalig onderzoek naar de invloed van deze omega 3 vetzuren op ons lichaamsgewicht.

De resultaten van al deze studies tonen aan dat essentiële vetzuren, en in de eerste plaats mega 3 vetzuren, gecombineerd met voldoende lichaamsbeweging  meer vet verbranden dan alleen sporten of alleen Omega 3 visolie gebruiken.

Omega 3 vetzuren tegen ongezond buikvet

Een bijkomend voordeel van omega 3 vetzuren is ongetwijfeld dat het ook ongezond buikvet doet verbranden.

Omega 3 vetzuren zorgen immers voor een verminderde aanmaak van insuline. Insuline regelt de opslag van lichaamsvet.

Hoe lager de concentratie insuline in ons bloed, hoe minder vet we opslagen.

Dat maakt afvallen uiteraard een stuk gemakkelijker.

Omega 3 vetzuren zorgen voor meer spieren

Van omega 3 vetzuren werd meermaals bewezen dat ze meer spieren kweken.

Minder vet en meer spieren zijn onmisbaar voor meer vet te verbranden en gemakkelijker af te vallen.

Omega 3 vetzuren zetten de overschot aan calorieën om in spieren in plaats van vet.

Omega 3 visolie zorgt voor:

  • Gezonde en soepele gewrichten
  • Een betere bloedcirculatie
  • Een sneller herstel na ziekte of operatieve ingreep

Eet meer voeding met omega 3 vetzuren

Omega 3 heeft niet alleen een positieve invloed op onze gezondheid.

Het helpt ons meer opgeslagen lichaamsvet te verbranden en gemakkelijker af te slanken zonder het gevreesde jojo effect.

Onze moderne voeding met veen ongezonde vetten, transvetten en snelle koolhydraten bevatten veel te weinig omega 3 vetzuren.

Op die manier is het evenwicht tussen omega 3 en 6 compleet zoek.

We kunnen onze voorraad aan omega 3 vetzuren aanvullen met voedingssupplementen met een hoge dosis visolie.

vetverliezenbanner