Vetverbranding – Hoe verbranden we het meeste vet?

Vetverbranding is onmisbaar om verantwoord af te vallen. Hoe meer opgeslagen lichaamsvet en buikvet we verbranden, hoe meer overgewicht we verliezen. 

Onze vetverbranding hangt van heel wat factoren af. Gezonde voeding en voldoende lichaamsbeweging zijn ongetwijfeld de belangrijksten.

De velen die iets aan hun overgewicht willen doen, denken in de eerste plaats aan hun vetverbranding. Daarbij staat ons metabolisme of onze stofwisseling centraal. Hoe actiever onze stofwisseling, hoe meer onze vetverbranding wordt gestimuleerd. Dat zorgt op zijn beurt voor gemakkelijker afslanken. Producenten spelen hier uiteraard wat graag op in door voedingssupplementen en zalfjes op de markt te brengen die beloven razendsnel plaatselijk vet te verbranden. Die producten zijn meestal niet alleen peperduur, het verlies van opgeslagen lichaamsvet is meestal ook erg tijdelijk.

Gelukkig kunnen we zelf veel doen om onze vetverbranding extra te stimuleren.

Hoe werkt onze vetverbranding?

Belangrijke vraag hierbij is ongetwijfeld hoe onze vetverbranding werkt. Onze vetverbranding is een ingewikkeld lichaamsproces. Vanuit onze vetweefsels worden vetzuren vrijgemaakt. Die worden door ons bloed getransporteerd naar een groot aantal  lichaamsweefsels. Eens dat transport achter de rug is, zet ons lichaam deze vetzuren om in onmisbare energie. Die energie laat bijvoorbeeld onze spieren samentrekken, en zorgt ervoor dat we goed functioneren. Vet is één van onze belangrijkste energiebronnen. Logisch, dat ons lichaam probeert onze vetverbranding dan ook zoveel mogelijk te gebruiken.

Hoe verbranden we het meeste vet?

Vraag is uiteraard welke manier ons het meeste vet doet verbranden. Hoe meer vet we verbranden, hoe meer overgewicht we verliezen. Onderzoek wees uit dat, in rust, vetzuren gemiddeld 90 procent van de nodige energie uitmaken. De overige 10 procent halen we uit trage koolhydraten.

Hoe langer en intensiever onze inspanningen, hoe meer energie ons lichaam nodig heeft.

We gebruiken dan meer koolhydraten als bron van energie. De dosis lichaamsvet die we bij verhoogde inspanningen verbruiken, blijft eveneens toenemen. Blijft de duur en/of de intensiteit van onze inspanningen toenemen, dan kan uiteindelijk onze vetverbranding de energiebehoefte niet meer volgen.

Vanaf dat moment zijn koolhydraten onze enigste energiebron.

Vetverbranding optimaliseren met cardiotraining?

Velen die aan hun conditie en lichaamsgewicht willen werken, kiezen voor cardiotraining op lage intensiteit om het meeste vet te verbranden. De hoeveelheid koolhydraat- of vetverbranding hangt van heel wat factoren af, en verschilt van persoon tot persoon. En vergeet niet dat, hoe intensiever we trainen, hoe groter onze vetverbranding is. Een pittige cardio- of intervaltraining doet ons minder calorieën verbranden, maar verhoogt onze vetverbranding na de geleverde inspanningen. Op die manier verbranden we toch meer vet, en vallen we gemakkelijker af.

Krachttraining is te zwaar om vetten te verbranden.

Net zoals dit bij cardiotraining het geval is, neemt ook bij krachttraining onze vetverbranding na de training toe. Dit effect kan tot wel twee dagen aanhouden. Op langere termijn neemt ook onze spiermassa toe. En ook dat is belangrijk om af te vallen. Spieren verbruiken immers energie, zelfs in rust.

Vetverbranding op bepaalde plaatsen

Overgewicht manifesteert zich bij velen door vetophoping op bepaalde plaatsen.

Risicogebieden zijn onze buik, billen, en benen.

De meerderheid zoekt de oplossing van hun gewichtsprobleem in het regelmatig uitvoeren van aangepaste lichaamsoefeningen. Daarbij worden vooral de spieren in hun probleemzones extra getraind. Dat is echter geen goede beslissing. Die spieren nemen tijdens de training immers vrije vetzuren op uit het bloed. Waar die vetzuren vandaan komen, speelt voor ons lichaam geen enkele rol. Dat bepaalt ons lichaam uiteindelijk zelf.

Krachttraining en cardiotraining op hoge intensiteit doet ons vooral buikvet verliezen.

Vetverbranding bevorderen met de juiste voeding

Het kiezen van de juiste voeding is minstens even belangrijk dan voldoende en aangepast trainen. Ons voedingspatroon heeft een grote invloed op de vetverbranding. Ons lichaam verbruikt bij voorkeur zo weinig mogelijk energie uit trage koolhydraten. Die voorraad is immers het kleinst. Eten we veel koolhydraten zoals suikers en zetmeel, dan krijgt ons lichaam het signaal van onze hersenen dat er genoeg koolhydraten voorradig zijn en dat het er dus niet zuinig moet mee omspringen. Dan verbrandt ons lichaam meer koolhydraten, en minder vet.

Deze voeding stimuleert onze vetverbranding

Ben jij op zoek naar de juiste voeding voor een maximale vetverbranding?

Kies dan in de eerste plaats voor voeding met veel hoogwaardige eiwitten. Eiwitten vragen immers veel energie om te verteren. Dat zorgde meteen voor de geweldige toename van het aantal eiwit diëten. Crash diëten zijn uitsluitend eenzijdige eiwit diëten. Vandaar dat hun spectaculair gewichtsverlies tijdens de eerste weken, erg tijdelijk is. Een gezond eiwitdieet is evenwichtig en gevarieerd, met naast hoogwaardige eiwitten; ook gezonde en onverzadigde vetten en trage koolhydraten. Train ook nooit voor je ontbijt, dus op je nuchtere maag.

Deze voeding stimuleert je vetverbranding:

  • Citrusvruchten
  • Havermout
  • Kaneel
  • Chilipepers
  • Eieren
  • Kokos
  • Pittige kruiden en specerijen

Tips voor een grotere vetverbranding:

  • Gezond ontbijt: start je dag steeds met een gezond, evenwichtig en gevarieerd ontbijt met eiwitten, gezonde vetten en trage koolhydraten
  • Meerdere kleine maaltijden: vervang je drie grote maaltijden, door meerdere (vijf of zes) kleinere maaltijden per dag
  • Eet niet te weinig: ook niet als je wilt afvallen. Dat doet je uiteindelijk minder vet verbranden, en moeilijker afvallen
  • Groene thee en groene thee extract
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

vetverliezenbanner

Door |2018-11-08T14:24:25+00:00november 10th, 2015|Gezond Afvallen|2 Reacties

Over de auteur:

Francois Appers
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Reageer ook!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.