Vette of magere yoghurt – Wat past het best in een gezond eetpatroon?

Spread the love


Yoghurt maakt bij velen deel uit van hun gezond eetpatroon. Niet alleen omdat ze yoghurt lekker vinden. Ze zijn ervan overtuigd dat yoghurt voldoende gezonde voedingsstoffen bevat om hun gezondheid te verbeteren en in stand te houden.

De ene yoghurt is echter de andere niet. Er bestaan ontelbare soorten. Een eerste keuze die we moeten maken is de volle en magere variant.

En dan hadden we het nog niet over links en rechtsdraaiende of over Griekse of Bulgaarse yoghurt en de vele andere soorten die de lange rekken in onze supermarkten vullen.

Volle of magere yoghurt. Welke soort past het beste in een gezond eetpatroon ook om meer vet te verbranden en makkelijker af te vallen?

Bacteriën zetten de aanwezige suikers in melk aanwezig zijn om in melkzuur. Yoghurt is daarom een zuur melkproduct en is super gezond. Zowel halfvolle als magere yoghurt maken deel uit van de overbekende Schijf van Vijf. Die Schijf begeleidt ons naar een gezond eetpatroon. Dat zorgt voor een betere gezondheid en een gezond lichaamsgewicht.

In yoghurt vind je dezelfde gezonde voedingsstoffen die ook in melk en in alle melkproducten terug te vinden zijn.

Dat zijn vooral:

  • Vitaminen: van het B- complex zoals vitaminen B1, B2, B6, B11, B12 en vitamine C
  • Mineralen: zoals kalium, natrium, calcium, magnesium, fosfor, zink, koper en ijzer
  • Eiwitten: honderd milliliter is goed voor tien gram hoogwaardige eiwitten. Kwark en Griekse yoghurt bevatten de meeste eiwitten en zijn dan ook uiterst geschikt als gezond ontbijt

[fusion_button link=”http://www.paypro.nl/producten/Afslank_Receptenbijbel/21142/50831/weekmenu/weekmenu-af/” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid en makkelijker afvallen![/fusion_button]

Door regelmatig dit populaire zuivelproduct bij je ontbijt of als gezond tussendoortje te eten verklein je het risico op :

  • Ongezond buikvet
  • Aderverkalking
  • Hart- en vaatziekten
  • Een verstoort cholesterolgehalte
  • Hoge bloeddruk
  • Spijsverteringsproblemen
  • Veel voorkomende en agressieve soorten kanker waaronder vooral: borst- en baarmoederhalskanker, darmkanker en prostaatkanker

Vele soorten yoghurt

In totaal heb je de keuze tussen maar liefst negen verschillende soorten yoghurt. Dat zijn:

  • Turkse: is best vergelijkbaar met Griekse. Je hebt de keuze uit een dikke, een vloeibare en een dunne variant
  • Bulgaarse: verschilt grondig van zowel de Griekse als de Turkse. Bij de productie wordt de gebruikte melk eerst ingedikt met melkpoeder voordat er yoghurt van gemaakt wordt
  • Geitenyoghurt: is een uitstekend alternatief voor diegenen die koemelk moeilijk of zelfs niet verteren. Geitenyoghurt bevat ook lactose maar die is door personen met een lactose- intolerantie beter te verteren. De oorzaak hiervan moet wellicht gezocht worden in het feit dat geitenmelk veel beter verteerbaar is dan koemelk
  • Schapenyoghurt: is rijk aan hoogwaardige eiwitten. Zijn textuur heeft vele overeenkomsten met die van kwark. Schapenyoghurt is lekker en… zoet

[fusion_button link=”http://www.paypro.nl/producten/Afslank_Receptenbijbel/21142/50831/weekmenu/weekmenu-af/” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid en makkelijker afvallen![/fusion_button]

  • Acidophilus: is een zure melkdrank als alternatief voor melk en karnemelk
  • Yomio: hierworden andere bacteriën toegevoegd. Daardoor heeft yomio een milde zure smaak en is het uiterst licht verteerbaar
  • Kwark: is eigenlijk verse kaas. Bij de productie van kwark wordt melk gedurende 24 uur verzuurd met melk- bacteriën waar stremsel wordt toegevoegd. Daarna wordt het mengsel gesneden en in een soort linnen uitgelekt
  • Hangop: is een typisch Hollands nagerecht. Voor het maken van hangop wordt yoghurt op een kaasdoek gegoten waardoor het vocht weg vloeit. Datgene wat achterblijft is dan hangop.

Afvallen met yoghurt

Naast de vele gezondheidsvoordelen die hierboven reeds werden aangehaald, helpt yoghurt meer opgeslagen lichaamsvet te verbranden en makkelijker af te vallen.

Yoghurt aan je gezond eetpatroon toevoegen om niet alleen je gezondheid te verbeteren maar ook om je overgewicht te verliezen is echter lang niet hetzelfde als het gelijknamige dieet volgen.

Dat is een eenzijdig en ongezond crash dieet dat je spectaculair gewichtsverlies in een korte tijdspanne belooft maar waarbij het gewichtsverlies slechts tijdelijk is.

Een crash dieet is niet alleen nutteloos en ongezond, maar ook peperduur.

Dankzij het inpassen van yoghurt in je gezond eetpatroon heb je minder trek in suiker en in zoete, vette en ongezonde tussendoortjes

Yoghurt zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel

Met een stabiele bloedsuikerspiegel zonder veel pieken en dalen als positief gevolg.

Yoghurt bevat echter ook calorieën. Eet daarom nooit meer dan 150 milliliter per dag.

Yoghurt is rijk aan eiwitten

En die zijn onmisbaar als je gezond wilt afvallen zonder het gevreesde jojo effect. Eiwitten verlengen niet alleen je verzadigingsgevoel waardoor je automatisch minder eet. Ze zorgen ook voor meer spieren. En die spieren helpen je om meer vet te verbranden en af te vallen. Spieren gebruiken immers energie (calorieën), zelfs in rust.

Hoe groter je spiermassa hoe meer vet je verbrandt en hoe gemakkelijker je afvalt.

[fusion_button link=”http://www.paypro.nl/producten/Afslank_Receptenbijbel/21142/50831/weekmenu/weekmenu-af/” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid en makkelijker afvallen![/fusion_button]

Wat kiezen: volle of magere yoghurt?

Vraag is dus welke variant het beste past in een gezond eetpatroon om af te vallen. In dit geval kiezen de meesten voor de magere soort omdat deze het minste vet bevat.

Halfvolle en uiteraard ook magere yoghurt werden opgenomen in de bekende Schijf van Vijf, volle yoghurt niet.

Geef dus zoveel mogelijk de voorkeur aan de magere soort als je makkelijker wilt afvallen.

Light yoghurt 0% is sterk af te raden. Een light product wordt bekomen door er ofwel zoveel mogelijk suiker of vetten uit het product te halen. Op die manier kunnen er in light producten nog steeds grote hoeveelheden suiker of toegevoegde vetten aanwezig zijn.

Je gezondheid verbeteren en tegelijk makkelijker afvallen doe je ALLEEN in een gezond eetpatroon waar magere natuuryoghurt perfect in past.

Zo’n gezond eetpatroon leer je snel aan met de vele gezonde voedingstips en aangepaste recepten uit de Afslank Receptenbijbel van Richard Ridder (gratis webinar)

Gezond vetpercentage

[fusion_button link=”http://www.paypro.nl/producten/Afslank_Receptenbijbel/21142/50831/weekmenu/weekmenu-af/” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid en makkelijker afvallen![/fusion_button]