Verfrissend voedsel voor de zomer

Verfrissend voedsel voor de zomer

Spread the love

Verfrissend voedsel voor de zomer is, nu onze zomers steeds warmer worden, zeker nodig. Bij warm weer eten we namelijk veel minder dan in de andere seizoenen. In plaats van zware gerechten, grijpen we in de zomer naar verfrissend voedsel en drank.

Welk verfrissend voedsel kunnen we best eten bij warm weer?

De gevolgen van de opwarming van de aarde worden steeds duidelijker. Wie eer nu nog altijd niet gelooft, wordt steeds meer met de gevolgen ervan geconfronteerd. Dit heeft ook een invloed op onze gezondheid en de manier waarop we eten en drinken. Hoe hoger de temperaturen, hoe minder we eten. In de zomers eten we ook anders. De vraag is dus wat je het beste kunt eten bij warm weer.

Chinese geneeskunde

De oude Chinese geneeskunde gelooft al lang dat weersomstandigheden een effect hebben op onze gezondheid. Daarbij staat het evenwicht yin en yang centraal. Hierbij staat yin voor koud, vochtig en koel, en yang voor warmte, droogte en helderheid. Als het gaat om temperatuur worden we vooral de laatste jaren steeds meer geconfronteerd met yang. Dus om onszelf in evenwicht te brengen hebben we meer yin nodig.

Hogere temperaturen en hun invloed op onze hersenen

Hoge temperaturen hebben zowel invloed op onze lichamelijke als onze geestelijke gezondheid. Bij temperaturen boven de 26 graden slapen we slechter en voelen we ons moe, futloos en prikkelbaar. Dan moet ons lichaam harder werken om onze lichaamstemperatuur op 37 graden te houden. Als gevolg hiervan komt er minder energie naar onze hersenen, waardoor we niet goed nadenken en ons minder concentreren.

Verfrissend voedsel voor de zomer zorgt voor de nodige afkoeling

Bij warm weer hebben we extra afkoeling nodig. Niet alleen wat we drinken, maar ook wat we eten helpt ook onze lichaamstemperatuur op peil te houden. Hoe meer water onze voeding bevat, hoe beter het ons doet afkoelen.

Verfrissend voedsel: Waterrijke groenten

Afkoelen bij warm weer doe je het best met het eten van verse groenten en fruit met veel water. Ze Deze helpen je lichaamstemperatuur op peil te houden en te hydrateren. Koude soepen of gazpacho zijn daarbij ideaal. Groenten met het meeste water en het grootste verfrissend effect zijn:

  • Alle soorten sla en vooral Romeinse sla
  • Groene koolsoorten
  • Selderij
  • Radijzen,
  • Tomaten
  • Groene paprika’s
  • Bloemkool en broccoli
  • Stervruchten
  • Jonge wortels
  • Andijvie
  • komkommer
  • Courgettes
  • Asperge 

Waterrijk fruit

Vers en waterrijk fruit verfrist ook uitstekend in de zomer. Fruit met het meeste water is:

  • (Water)meloen
  • Grapefruit
  • Citroenen
  • Bessen en vooral blauwe bessen
  • Aardbeien en frambozen
  • Bramen
  • pompelmoezen 
  • Cantaloupe
  • Kiwi
  • Peer
  • Banaan
  • Alle zomerfruit 

Biologisch fruit en groenten verfrissen het best. Ze bevatten geen giftige stoffen zoals pesticiden.

Verse kruiden met een verfrissend effect

Voeg aan al je zelf salades en gerechten extra veel kruiden toe met verfrissende eigenschappen toe, zoals:

  • Koriander
  • Munt
  • Salie
  • Zout
  • Dragon
  • Agaragar
  • Miso
  • Sojasaus

Vetten uit sommige noten, zaden en pitten

Noten, zaden en granen zijn rijk aan gezonde, onverzadigde vetten en omega-3 vetzuren. Die verfrissen uitstekend. hebben een  hebben een verfrissende werking. Dat zijn naast cashewnoten en zonnebloempitten ook volkorengranen zoals tarwe, rogge en spelt. Schaal- en schelpdieren zoals mosselen, oesters, garnalen en krab hebben hetzelfde effect.

Eet meer kip en kalkoen

Eet in de zomer meer kip en kalkoen in plaats van rood en bewerkt vlees. Wit vlees zijn namelijk uitstekende verfrissers.

Eet meer zeewier

Zeewier bevat veel zeezout. Dat zorgt eveneens voor extra afkoeling. Van nature vinden we in zeewier ook relatief veel jodium en andere belangrijke mineralen die verfrissen. Gebruik daarom gedroogde wakame of arame. Laat deze weken in koud water en voeg ze toe aan je zelf gemaakte salades en allerlei gerechten.

Stomen of roerbakken

Bij hoge zomertemperaturen hebben we weinig of geen trek in warm eten maaltijden. De manier van bereiden is dus belangrijk om hoge temperaturen beter te verdragen. Eet in perioden met hoge temperaturen meer rauwe groenten en geef de voorkeur aan stomen en roerbakken. Vermijd bakken, frituren en kant-en-klare maaltijden. Om deze zwaardere maaltijden te verteren moet onze spijsvertering namelijk harder werken.

Verfrissend voedsel voor de zomer: Water op kamertemperatuur

Bij warm zomerweer is het drinken van voldoende water, bij voorkeur op kamertemperatuur, nog belangrijk. Drink vooral geen ijskoud water. Water met enkele plakjes citroen of limoen en blaadjes munt werken extra verkoelend. IJskoud water is sterk af te raden. Dat activeert namelijk de warmteproductie en vertraagt onze spijsvertering.

Drink zo weinig mogelijk frisdranken, fruitsap, alcohol en koffie

Van frisdranken, koffie en thee met suiker en alcohol krijg je alleen maar nog meer dorst. Beperk ook het drinken van light of zero frisdranken. Die bevatten namelijk chemische zoetstoffen. Ook sinaasappelsap, bier of wijn zijn sterk af te raden.

Blijf voldoende bewegen

Blijven bewegen, ook bij hoge temperaturen, is belangrijk. Pas wel je inspanningen aan. Hou het overdag rustiger om oververhitting te voorkomen. Dat veroorzaakt vooral plotse en hevige hoofdpijn.  Train best ’s morgens vroeg of ’s avonds laat.

Verse kruiden die je extra verfrissen in de zomer:

Salie:

Miso:

Wakame bio:

Wakame

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.