Verantwoord afvallen doe je met geen enkel dieet. Wél in een natuurlijk en gezond eet- en leefpatroon. Je eet dan natuurlijk zonder toegevoegde stoffen. Die brengen onze gezondheid in gevaar. Je herkent natuurlijke voeding aan zijn ingrediënten. Hoe minder bestanddelen hoe natuurlijker. Puur natuurlijk eten bevat maar één ingrediënt en nooit meer dan vijf. Na een kleine aanpassingsperiode hou je gezond eten makkelijk levenslang vol. De positieve invloed merk je al vlug. Je voelt je vitaal energiek en beter in je vel dan ooit. Het cursusaanbod van Happy Weight helpt je bij dit alles.

Maar wat eet je dan best wel en wat niet om gezond en verantwoord af te vallen? 

We willen allemaal zo snel mogelijk van ons buikje en ons overwicht af. De meesten van ons volgen een van de vele crash diëten om hun gewichtsprobleem op te lossen. Dat is geen goed idee. Deze strenge crash diëten beloven ons spectaculaire resultaten maar daar komt nooit iets van in huis, integendeel. Je houdt dit namelijk nooit lang vol. Eens met dit dieet gestopt en in je oude en vaak ongezonde eetgewoonten hervallen vliegen de kilo’s er zo weer aan. Niet alleen verloren moeite maar zo’n crash diëten zijn ook duur. Kies dus voor gezond en verantwoord afvallen met gezonde voeding. Dat gaat iets trager maar je voorkomt gevreesde jojo effect. De kilo’s die je met een gezond eet- en leefpatroon verliest komen namelijk nooit meer terug. En daar doen we het toch voor?

Verantwoord afvallen door niet teveel maar ook niet te weinig te eten 

Bij afvallen gaat het vooral om minder calorieën op te nemen dan je er dagelijks verbrandt.  De hoeveelheid calorieën die we nodig hebben om goed te functioneren hangt van meerdere factoren af maar vooral van je geslacht, leeftijd, de intensiteit van je dagelijkse inspanningen en van je gezondheidstoestand. Bij vergelijkbare inspanningen hebben mannen meer calorieën (2500) nodig dan vrouwen (2000). Wil je afvallen dan moet je dit aantal calorieën terugschroeven. Dat doe je niet onbeperkt. Dagelijks 500 calorieën minder eten is de limiet.

Crash diëten met minder dan 1000 calorieën doen je niet afvallen en zijn ongezond

Met crash diëten eet je minder dan 1000 en vaak maar 500 calorieën per dag. Dat doet je niet afvallen, integendeel. Ons lichaam reageert door minder vet te verbranden en meer op te slaan. Dat zal bij een tekort gebruikt worden als energie. Te weinig eten veroorzaakt al vlug een tekort aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels.

Verantwoord afvallen doe je niet alleen met veel eiwitten 

Gezond en verantwoord afvallen is makkelijker met een combinatie van veel eiwitten, gezonde onverzadigde vetten en vetzuren en (trage) koolhydraten. Eiwitten activeren onze vetverbranding en zorgt er voor dat je sneller afvalt. Ze geven je tegelijk een snel en langdurig voldaan gevoel waardoor je minder eet en je trek in zoet verdwijnt.

Verantwoord afvallen doe je met vezelrijke voeding

Naast veel eiwitten gezonde vetten en trage koolhydraten is ook vezelrijke voeding belangrijk. Vezels verbeteren onze spijsvertering, zorgen voor een gezonde darmflora en voor een regelmatige en soepele stoelgang. Op die manier worden we gezuiverd van alle (giftige) afvalstoffen die zich in onze lichaamscellen verzamelen. Vezels verlengen ook ons voldaan gevoel waardoor we minder eten en afvallen.

Vezels zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel

Voedingsvezels houden onze bloedsuikerspiegel stabieler. Ook dat vermindert onze eetlust en onze trek in zoet. Onze dagelijkse hoeveelheid vezels bedraagt gemiddeld 40 gram. De meesten van ons halen deze hoeveelheid niet. Voeding met de meeste vezels zijn verse groenten en fruit, peulvruchten, noten, zaden en pitten, volkorengranen en volkoren producten.

Verantwoord afvallen met gezonde tussendoortjes

Wanneer je honger krijgt tussen twee maaltijden kies je ook voor gezonde tussendoortjes zonder suikers en vetten. Eet niet alleen gezond maar kies even goed voor gezonde dranken. Drink dagelijks minstens 2,5 liter water, koffie of kruidenthee of een zelf gemaakte smoothie. Gezonde tussendoortjes zijn een stuk fruit, rauwe groenten, een handjevol of 25 gram onbewerkte noten, zaden en pitten, eieren,  natuuryoghurt of kwark.

Verantwoord afvallen zonder stress 

Stress is een belangrijke oorzaak van overgewicht en daaraan gelinkte aandoeningen. Tijdig ontspannen is dan ook nodig. In stresssituaties maken we meer stresshormonen aan zoals adrenaline. Deze hormonen regelen tegelijk onze vetopslag waardoor je dus minder vet verbrandt en moeilijker afvalt. Het gaat dan om viscerale buikvet dat zich tussen onze organen vastzet. Daar vormt het giftige afvalstoffen die onze gezondheid bedreigen en afvallen onmogelijk maken. Stress doet ons ook ongezond eten

Verantwoord afvallen met genoeg spieren en voldoende slaap

Ja, spieren helpen ons ook afvallen. Ze verbruiken namelijk energie (calorieën) zelfs in rust en terwijl je slaapt. Daarom is voldoende slaap zo belangrijk. Niet alleen voor een betere gezondheid maar ook om makkelijker je overgewicht te verliezen. De hoeveelheid slaap die nodig is, verschilt van persoon tot persoon. Acht uur slaap per nacht wordt als ideaal aanzien.

Verantwoord afvallen met meer bewegen

Gezond eten alleen is onvoldoende om af te vallen zonder jojo effect. Je moet ook dagelijks voldoende bewegen. Gezond eten neemt gemiddeld 70 procent van je totale gewichtsverlies voor zijn rekening. De overige 30 procent moet van voldoende beweging komen. Trainen zoals een topsporter is daarom niet nodig. Wanneer je tot hiertoe weinig bewoog volstaat het om dagelijks een half uurtje te wandelen, joggen, lopen of te fietsen. Doe dit ook bij slecht weer en in de winter. Zo stimuleer je de bloedsomloop, verbeter je de bloedcirculatie, activeer je het vetverbrandingsproces waardoor je meer vet verbrandt.

Verantwoord afvallen door combinatie van cardio en krachttrainig

Je zult cardio moeten afwisselen met krachttraining zodat je ook met gewichten moet werken. Zo verbrand je nog meer calorieën. Krachttraining doe je niet zo nodig in de fitness of de sportschool. Met een kettlebell doe je makkelijk thuis.

Alleen een gezond eetpatroon maakt verantwoord afvallen mogelijk 

Verantwoord afvallen en je gezondheid verbeteren doe je met:

Veel verse groenten

Die zijn rijk aan alle gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels om gezond te blijven functioneren. Groenten bevatten weinig of geen caloriën zodat je ze onbeperkt eet en minstens 300 gram per dag. Bij voorkeur rauw of gekookt.

Vers fruit

Is ook een belangrijke bron van gezonde voedingsstoffen maar bevat van nature fruitsuiker. Je eet fruit niet onbeperkt zoals groenten. Als je wilt afvallen eet je nooit meer dan drie verschillende stukken fruit per dag

Peulvruchten

Barsten van hoogwaardige eiwitten en voedingsvezels. Eet daarom minstens eenmaal per week erwten, bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, krentenbaard, linzen of kikkererwten

Mager vlees

Zoals rosbief of magere biefstuk maar vooral kip of kalkoen. Kip en kalkoen barsten van de hoogwaardige eiwitten

Vette vis

Denk hierbij in de eerste plaats aan wilde zalm, paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, sardienen, makreel, sprot, haring of ansjovis

Onbewerkte noten, zaden en pitten

Die zijn ongezouten, niet geroosterd of ongebrand

Volkorengranen

Zoals haver, zemelen, boekweit, gierst, volkoren tarwe en rogge en quinoa

Volkorenproducten

Alle soorten volkorenbrood, volkoren deegwaren, zilvervliesrijst of bruine rijst

Zuivel en zuivelproducten

Kaas(+20), melk en karnemelk, onbewerkte yoghurt, Griekse yoghurt, skyr en kwark zonder toevoedingen

Eieren

Voeding met veel eiwitten, voldoende gezonde vetten en trage koolhydraten zijn:

Als gezond ontbijt

Twee sneetjes volkorenbrood, havermout, onbewerkte natuuryoghurt, kwark, Griekse yoghurt of skyr, eieren, kip en kalkoenfilet, een stuk fruit, een zelf gemaakte groentesalade of smoothie, koffie en thee zonder melk en suiker

Je lunch of middagmaal kan er zo uit zien

Kip of kalkoenfilet, een stukje vette vis van 120 gram, een stuk fruit, zelf gemaakte groentesalade, een groot glas water

Als diner of avondmaal kun eet je

Veel rauwe of gekookte groenten naar keuze, 120 gram kip of kalkoenfilet, 120 gram magere biefstuk of vette vis, een handjevol onbewerkte noten, zaden of pitten, een groot glas water of een zelf gemaakte smoothie.

Happy Weight helpt je gezond eten en verantwoord afvallen

Met hun ruim cursusaanbod leert Happy Weight je niet alleen gezond eten maar ook verantwoord afvallen. Alleen op deze manier bereiken en behouden we ons gezond gewicht. Steeds meer landgenoten hebben dit begrepen: nu al meer dan zestigduizend mensen volgden een programma van Happy Weight. Met deze cursussen ga je thuis aan de slag en geniet je van online ondersteuning.

Aanbevelingen Nederlandse Gezondheidsraad als basis

Happy Weight werd ontwikkeld door huisartsen, diëtisten en bewegingswetenschappers. Het programma volgt de richtlijnen van de Nederlandse Gezondheidsraad kreeg positieve beoordeling van het Voedingscentrum. Verschillende zorgverzekeringen vergoeden Happy Weight. Het Happy Weight- pakket bestaat uit:

  • Vijftien informatieve lessen

  • Praktische voedingslijst

  • Beweegplannen 

  • Toetsen

Deelnemers krijgen daar bovenop een dopper-drinkfles, een stappenteller met 3D sensor, het exclusieve Happy Weight receptenboek (niet in en een praktische taillemeter.

Het complete Happy Weight Personal pakket kost tijdelijk slechts 115 in plaats van 149. Dit is een eenmalige bedrag zonder bijkomende kosten.

Zilveren Kruis betaalt het volledige bedrag terug

Alvast goed nieuws voor alle verzekerden bij Zilveren Kruis. Zij worden 100% vergoed happy Weight door Zilveren Kruis.