Symptomen slaaptekort voorkomen of verhelpen zonder medicijnen

Symptomen slaaptekort herkennen is belangrijk om de oorzaken ervan te kunnen aanpakken. Dat is nodig, want bijna de helft van onze bevolking heeft last van moeilijk inslapen en slaapproblemen. Voldoende slaap is echter belangrijk, zowel voor onze lichamelijke als onze geestelijke gezondheid. Dagelijks voldoende slapen zorgt voor het snelle herstel van de geleverde inspanningen zodat we er de volgende dag weer tegenaan kunnen. Inslaapproblemen behandelen en onze slaap verbeteren kan op meerdere manieren. De meesten van ons grijpen dan naar geneesmiddelen, maar dat is lang niet altijd een goed idee. Integendeel, ze doen vaak meer kwaad dan goed en pakken de oorzaken niet aan. Gelukkig kun je zelf veel aan je slaapproblemen doen. Zeker met de juiste voeding, ondersteunt met natuurlijke voedingssupplementen.

Kortom, wat zijn de symptomen van slaaptekort en chronisch slaaptekort en wat zijn de juiste natuurlijke middelen om eraan te verhelpen?

Dagelijks voldoende slapen is nodig om van de geleverde inspanningen overdag te herstellen. Alleen op die manier kun je er daags daarna weer volop tegenaan. Slaap is ook nodig om je gezondheid in stand te houden. Een goede nachtrust is niet alleen belangrijk voor je lichamelijke gezondheid. Dat stimuleert namelijk je brein waardoor je geheugen verbetert en je je beter kunt concentreren. Maar hoe merk je dat je te weinig slaapt en wat zijn de belangrijkste oorzaken?

Hoeveel slaap heb je nodig?

Hoeveel slaap je nodig hebt, hangt van verschillende factoren af. Vooral van je leeftijd, je geslacht en de aard en de hoeveelheid tijd de intensiteit van je inspanningen overdag. De hoeveelheid slaap varieert ook van persoon tot persoon. Sommigen hebben genoeg aan enkele uren slaap, terwijl anderen nooit genoeg slaap krijgen. Algemeen wordt aangenomen dat acht uur slaap per nacht ideaal is.

Symptomen slaaptekort: De meest voorkomende oorzaken

Slaaptekort heeft uiteraard meerdere oorzaken. De meest voorkomende zijn:

  • Stress
  • Ongezond voedingspatroon met te veel suikers, ongezonde onverzadigde vetten en transvetten
  • Te laat eten
  • Ongezond leefpatroon met te weinig beweging
  • Overmatig alcoholgebruik
  • Donkere gedachten
  • Een slecht verduisterde slaapkamer
  • Onaangepaste slaapkamertemperatuur: de ideale slaapkamertemperatuur is 18 graden
  • Slecht slaapritme

Lees ook:Beter slapen zonder medicijnen maar met deze natuurlijke middelen

Symptomen slaaptekort: Je hebt constant honger

Te weinig slaap is een belangrijke oorzaak van overgewicht. Bij vermoeidheid neemt je trek in ongezonde voeding met veel suiker en vetten sterk toe. Fastfood zoals hamburgers, pizza en gefrituurde gerechten staan dan bovenaan je verlanglijst.

Symptomen slaaptekort: Je Presteert minder

En dat is zowel het geval op lichamelijk als op geestelijk vlak. Je raakt vlug vermoeid, kampt met een tekort aan energie. Daardoor presteer je minder vertraagt je reactie vertraagt en vermindert je dieptezicht.

Slaapgebrek maakt je neerslachtig

Je voelt je somber en hebt last van plotse stemmingswisselingen. Slaaptekort en chronische slaaptekort hebben een belangrijke invloed op je hormonen. Je maakt dan minder serotonine waardoor angst, stress en depressieve gedachten toenemen.

Symptomen slaaptekort: Verminderde concentratie

En dat maakt je ook vergeetachtiger.

Je bent vatbaarder voor infecties zoals griep en corona

Door regelmatig slaaptekort vergroot je kans op allerlei infecties, maar vooral op verkoudheden, griep (influenza), corona, infecties van je luchtwegen zoals bronchitis en vervelende urinewegeninfecties. Resultaten van grootschalige onderzoeken tonen aan dat diegenen die minder dan zeven uur per nacht slapen driemaal meer risico lopen op deze veer voorkomende infectieziekten. Die zijn ook het gevolg van een verzwakt immuunsysteem en een lage natuurlijke weerstand, nog twee gevolgen van te weinig slaap.

Ook interessant:Slaapproblemen – Tekort aan slaap maakt afvallen onmogelijk

Te weinig slaap oorzaak van overgewicht

Slaapgebrek is een belangrijke oorzaak van overgewicht. Zij die slecht en te weinig slapen eten meer en ongezonder, maar er is nog een andere oorzaak. Voldoende slaap zorgt voor snel spierherstel en spieren helpen je meer vet verbranden en makkelijker afvallen. Logisch, want spieren verbruiken ook energie (calorieën). Dat doen ze niet alleen tijdens onze inspanningen, maar even goed wanneer we rusten en tijdens onze slaap. Dat is dan ook de reden waarom alle diëtisten en voedingsdeskundigen het belang van voldoende slaap zo sterk benadrukken.

Symptomen slaaptekort voorkomen of verhelpen met Melatonine

Melatonine of het slaaphormoon maken we zelf aan. Het zorgt er voor dat we ons moe voelen en een signaal sturen naar onze hersenen wanneer het tijd is om te gaan slapen. Hoe donkerder het wordt hoe meer melatonine we aanmaken en hoe slaperiger we worden. Melatonine is een natuurlijk slaapmiddel die we zowel uit onze dagelijkse voeding als uit een voedingssupplement halen. Melatonine is vooral nuttig bij een verstoord slaapritme. Wanneer we te weinig van dit hormoon aanmaken zitten we dus met een ernstig slaapprobleem. In deze voeding vind je melatonine: zure kersen en bananen, gojibessen, ananas, mosterd- en lijnzaad, walnoten, hazelnoten en amandelen, gedroogde vruchten zoals dadels en vijgen, tomaten en volkorengranen haver, zemelen en boekweit.

De hoeveelheid melatonine in deze voedingsproducten is zo laag dat je dit best aanvult met een supplement.

Ook goed om weten:Meer voeding met melatonine doet je beter slapen en sneller afvallen

Slecht slapen voorkomen of verhelpen met Magnesium

Magnesium is een mineraal met een belangrijke invloed op een gezonde nachtrust. Zelfs een klein magnesiumtekort kan voor vervelende slaapproblemen zorgen. Als gevolg van een ongezond eet- en leefpatroon met te weinig gezonde voedingsstoffen kampen heel wat landgenoten met een tekort aan magnesium. Het activeert ons zenuwstelsel, regelt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine en de binding aan GABA-receptoren, nodig voor een betere slaapkwaliteit. Magnesium haal je uit datgene wat je dagelijks eet en vooral uit verse groenten en groene bladgroenten, pompoenzaden, amandelen en tarwekiemen.

Je magnesiumvoorraad aanvullen met een voedingssupplement met magnesium is een goed idee.

Symptomen slaapgebrek voorkomen met Groene thee

Groene thee bevat l-theanine, een aminozuur dat helpt je angst onder controle te krijgen. Het zorgt tegelijk voor een gezonde hartslag waardoor je ontspant en tot de nodige rust komt. In groene thee zit ook cafeïne, een stof die je best niet gebruikt voor je gaat slapen. De l-theanine in groene thee heft de werking van cafeïne echter op. Door een kop groene thee te drinken voor je gaat slapen val je makkelijker in slaap en doet je beter slapen.

Beter slapen met Maca

Dit knolgewas wordt vooral in Peru geteeld. Na de oogst wordt de wortel gekookt, gedroogd en tot poeder vermalen. Maca zorgt er voor dat er bij stress minder cortisol wordt aangemaakt. Cortisol of het anti-stresshormoon laat ons makkelijker in slaap vallen. Verder vermindert het de vervelende symptomen van de menopauze, verbetert het onze (sport)prestaties, en ons geheugen.

Chronisch slaaptekort symptomen voorkomen met Ginseng

Ginseng is een wortel die in de klassieke Chinese geneeskunde al eeuwenlang gebruikt wordt om ons immuunsysteem te versterken, een hoge bloeddruk te verlagen en onze hormonen in evenwicht te brengen. Het stimuleert onze stofwisseling wat ons meer opgeslagen vet doet verbranden, makkelijker doet afvallen en onze slaap verbetert.

Slaapproblemen voorkomen met Tryptofaan

Dit aminozuur halen we uit onze dagelijkse voeding. In onze hersenen wordt tryptofaan omgezet in serotonine of het gelukshormoon. Het helpt bij plotse stemmingswisselingen en werkt rustgevend waardoor het ook onze slaap bevordert. Dankzij het gebruik van tryptofaan produceren we voldoende serotonine. Tryptofaan stimuleert tegelijk de aanmaak van melatonine dat op zijn beurt ons slaappatroon regelt. Een gebrek aan tryptofaan is vaak het gevolg van een tekort aan melatonine en serotonine.

Om tegelijk je slaap en je humeur te verbeteren is een natuurlijk supplement met tryptofaan een uitstekend alternatief.

Beter slapen met Valeriaan

Dit kruid werkt rustgevend, doet je sneller inslapen en helpt bij angst en stress. Valeriaan kan voor enkele vervelende bijwerkingen zorgen zoals buikkrampen, maagklachten en misselijkheid.

Beter slapen met Kamille

Werkt ontstekingsremmend en rustgevend en kan je slaap verbeteren.

Chronische slaaptekort symptomen verbeteren met CBD-olie

Deze olie is afkomstig van hennepplant en doet je sneller, makkelijker en beter slapen. Het verhoogt tegelijk onze diepe derde slaapfase verhogen en vermindert de duur van onze REM-slaap. De derde slaapfase bepaalt in belangrijke mate de kwaliteit van onze nachtrust. Een kortere REM-slaap vermindert op zijn beurt de symptomen van depressie. CBD- olie is niet verslavend, heeft geen bijwerkingen en door iedereen veilig gebruikt worden. het kan dus door iedereen gebruikt worden. Het kan wel enige tijd duren voor je het gewenste effect ondervindt. Met deze CBD- olie kun je zelfs het hoofd bieden aan chronisch slaaptekort.

Andere natuurlijke middelen om beter te slapen zijn ook:

  • Passiebloem
  • Lavendel
  • Sint-janskruid
  • Citroenmelisse
  • Hop

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.