Stress heeft  een belangrijke invloed op de kwaliteit van ons leven. Het heeft niet alleen een impact op onze gezondheid, maar heeft tegelijk ook een negatief effect op zowel ons professioneel als ons sociaal leven. Daar is het ondertussen iedereen over eens.


Maar wist je ook dat stress dikwijls een hinderpaal is om meer vet te verbranden en af te vallen?

Je stress verminderen is dus niet alleen belangrijk om zowel je lichamelijke als je geestelijke gezondheid te verbeteren en meer te genieten van  het leven, maar even goed om eindelijk je gezond streefgewicht te bereiken en te behouden.

Stress verminderen kan op vele manieren. Door regelmatig te ontspannen en meer te bewegen. Maar wist je dat je stress ook kunt verminderen door gezond eten? Kortom, wat moet je wel en niet eten om stress te verminderen en af te vallen?

Stress is een emotie, een natuurlijke reactie van ons lichaam op moeilijke situaties, problemen, en/of spanningen. De negatieve gevolgen van stress manifesteren zich zowel op lichamelijk als geestelijk vlak. Stress bepaald in grote mate de kwaliteit van ons leven. Dat gaat soms zover dat we ons volledig afsluiten van wat er rondom ons gebeurd.

Chronische stress heeft ook gevolgen voor ons lichaamsgewicht. In vele gevallen is stress oorzaak van overgewicht, terwijl anderen van stress juist gewicht  verliezen.

Hoe stress verminderen om af te vallen?

Hoe stress verminderen: stresshormoon cortisol

Chronische stress zorgt voor spanningen, slaaptekort en hartkloppingen, maar is dikwijls ook de oorzaak van overwicht. Niet afvallen betekent nog meer stress...

Chronische stress zorgt voor spanningen, slaaptekort en hartkloppingen, maar is dikwijls ook de oorzaak van overwicht. Niet afvallen betekent nog meer stress…

Stress en dan vooral chronische stress,  wordt in belangrijke mate beïnvloed door onze hormonen. Naast zijn vele nadelen, maakt stress ons alerter, energieker en meer geconcentreerd.

Stress is dus een normale lichamelijke reactie op negatieve prikkels van buitenaf. Gezonde stress is van voorbijgaande aard. Maar wanneer deze situatie blijft duren en chronische wordt, is stress ongezond en moet zo vlug mogelijk behandeld worden.

Belangrijke stress symptomen zijn spanningen, slaaptekort en hartkloppingen, maar is dikwijls ook de oorzaak van overwicht. Sommigen winnen dan weer aan gewicht door stress.

Bij langdurige stress geraken je hormonen uit evenwicht. Als reactie maakt ons lichaam extra cortisol en adrenaline aan.

Een hoge concentratie aan cortisol zorgt voor:

  • Overgewicht
  • Vermoeidheid
  • Spierafbouw

Is je dosis adrenaline in je bloed te hoog, dan zal je aankomen.

Stress veroorzaakt ongezond buikvet

Stress is niet alleen oorzaak van overgewicht, maar even goed van ongezond buikvet. Het stresshormoon cortisol zorgt er voor dat suiker in ons

Stress, en zeker chronsiche stress is de grootste vijand van een platte buik

Stress, en zeker chronsiche stress is de grootste vijand van een platte buik

lichaam wordt vrijgemaakt.

Dat suiker komt in je bloedstroom terecht. De hoeveelheid suiker die niet verbruikt wordt, wordt in alle lichaamsweefsels opgeslagen als vet.

In de eerste plaats rond je buikomtrek. Dit buikvet is ongezonde dan een te hoge Body Mass Index.

Buikvet zorgt voor schadelijke stoffen die zich tussen al je buikorganen nestelen. Heb je een buikje, maar ben je op alle andere plaatsen niet te vet, en zelfs slank?

Eet je gezond en beweeg je voldoende, en geraak je maar niet van je buikvet verlost? Dan moet de oorzaak ervan gezocht worden in het teveel aan stresshormonen in je bloed.

Buikvet is erg ongezond en veroorzaakt veel voorkomende aandoeningen waaronder vooral overgewicht, aderverkalking, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, een verstoord cholesterolgehalte en diabetes.

Hoe stress verminderen of stress voorkomen? 

Om je gezondheid, je conditie of je lichaamsgewicht te verbeteren, is het in de eerste plaats noodzakelijk stress te voorkomen of te verminderen.

Dat kan door regelmatig te ontspannen en voldoende te bewegen, maar ook door gezond eten en gezonde voeding. Sommige voeding stimuleert de aanmaak van beide stresshormonen cortisol en adrenaline, andere doet hun concentratie dalen waardoor je stress zal verminderen en de vervelende gevolgen van stress zullen verminderen of zelfs compleet verdwijnen.

Stress verminderen door deze voeding :

  • Citrusvruchten: en in de eerste plaats grapefruit en sinaasappelen, maar zeker ook citroen, limoen, mandarijn, clementine en pompelmoes barsten van de vitamine C, een échte stresskiller. Groenten (spinazie, andijvie, broccoli, paprika, spruitjes, aardappelen), kiwi, alle exotsiche vruchten en rode bessen zijn andere belangrijke bronnen van vitamine C
  • Vette vis: zoals wilde zalm, paling, makreel, sardienen, tonijn, haring en ansjovis zijn belangrijke bronnen van gezonde vetten, waaronder vooral omega 3 vetzuren. Deze houden de concentraties van stresshormonen als cortisol en adrenaline constant op een gezond niveau. Hormonen in evenwicht zijn  je beste wapens tegen stress
Ongezonde voeding met veel ongezonde vetten zoals in fastfood zorgen voor stress en overgewicht

Ongezonde voeding met veel ongezonde vetten zoals in fastfood zorgen voor stress en overgewicht

  • Avocado: is rijk aan gezonde en dus onverzadigde vetten. In deze vrucht vind je tevens een hoge dosis kalium. Beiden hebben een gunstige invloed op stress
  • Voeding rijk aan vitamine B: zoals in varkensvlees, noten, eieren en in biergist
  • Vitamine D: Je lichaam is alleen onder invloed van zonlicht in staat om vitamine D aan te maken. Dagelijks een half uurtje in de buitenlucht (wandelen, fietsen, joggen) is voldoende
  • Zink: stress verbruikt meer zink, waardoor je over minder natuurlijke weerstand beschikt. Je vindt zink vooral in vlees, schaal- en schelpdieren, in tarwekiemen, pompoenpitten, zonnebloempitten en in sesamzaad

Voeding die stress extra stimuleert en je dus zoveel mogelijk beperkt:

  • Fast food en alle gefrituurde gerechten: zoals hamburger, en pizza
  • Ongezonde snacks en tussendoortjes: chips, snoep, koekjes en gebak
  •  Bewerkte voeding: zoals (wit) brood, charcuterie, kant en klare gerechten en diepvriesmaaltijden
  • Te veel koffie en cafeïnehoudende dranken: zoals frisdranken, cola en energiedrankjes
  • Geraffineerde witte suiker: brood, witte deegwaren, en rijst
  • Alcohol en alcoholische dranken
  • Roken

Een gezond eetpatroon voor minder stress en afslanken, vind je HIER

leefnugezonderbuttonPALEORECEPTBOEK